1

Onderwerp: wat gaat er mis luchtig naar ingezakt

hallo dames,
Ik heb nu tig keer wat geprobeerd maar toch gaat het mis in de oven.
Mijn eieren (eigeel en eiwit) minstens 7 min gemixt op hoogste stand keukenmachine. Toen suiker erbij en tot 11 min gemixt. Daarna bloem er door gespateld.
Toen prachtig luchtig in de oven. Zie foto 1.
Daarna 13 min op 150 graden (oven was voorverwarmd) op 1 na laagste stand in de oven met boven en onderwarmte.
Daarna weer 13 min op 165 graden
Maar daarna wilde ik op 180 zetten maar toen was hij ingezakt. En kwam het niet mer goed.
Wie kan me nog een tip geven?
Hij is wel gaar namelijk maar kan er niets mee nu.
Dieptepuntje zo... grrrr.
Thanx.

Re: wat gaat er mis luchtig naar ingezakt

waarom kan ik nou ook weer geen foto's toevoegen aan mijn bericht?? Mag maar 1 link zijn of zo maar doe ik 1 foto gaat het ook niet goed.

3

Onderaan je bericht, als je aan het typen bent, staat "Afbeelding aan post toevoegen" daarmee moet t lukken. Ik kan je niet verder helpen, ben aanhanger van een biscuitachtige plaatcake..

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

Hallo MariekeJo, die link gebruikte ik maar kreeg dus foutmelding.
Maar plaatcake.... is dat gewoon bakplaten volleggen met je beslag en dan rondjes uitsteken voor je drie lagen taart? Doe je dan meerdere bakplaten in 1 oven?
Gok er op dat dat wel eens mijn oplossing kan zijn. Ik heb 1x een workshop taartjes bakken gedaan bij de meester pattissier (ben al weer zijn naam kwijt maar niet Rudolf) en die maakte al zijn taartjes ook met bakblikken en dan steken.

http://s15.postimg.org/k98y2k2fb/IMG_2616.jpg

http://s28.postimg.org/6dpe0flah/IMG_2617.jpg

7

Ik weet niet of zelfgemaakte biscuitmix er hetzelfde uit moet zien als biscuit van mix, maar jouw beslag ziet er best wel vast uit en is niet gerezen. Als ik deze hoeveelheid in een bakblik doe stroomt mijn bakblik zeker over  ;). Ik gebruik ook biscuitmix (ideaal  :Y ) maar doe deze niet op platen en dan later uitsteken. Lijkt me, eerlijk gezegd, nogal moeilijk doen  :O (en duur, want de rest gooi je weg). De taart wordt dan toch nooit zo stevig als dat je een hele taart in lagen snijdt, omdat deze dan geen korst heeft.

8 Laatst bewerkt door MariekjeJo (21-07-2015 17:13)

Ik gebruik een recept dat erg luchtig blijft, en het werkt prima.
Ik was veel meer geld kwijt met biscuit: dat mislukte steeds weer... Ga het misschien deze vakantie nog eens proberen, heb inmiddels een betere mixer en meer ervaring.. O-) 
Ik heb nog nooit klachten gehad over smaak of iets dergelijks, en wat die stevigheid betreft; nog nooit last van gehad. Het enige minpuntje is dat ik soms iets bij moet trimmen omdat er een puntje uitsteekt ofzo, maar verder echt geen problemen. En wat die restjes betreft; die verwerk ik tot cakepops of als 10-uurtje voor school.

Ik denk dat je de oven te snel open gedaan hebt, en/of dat je de lucht er op de een of andere manier uitgewerkt hebt. Want als je zo'n hoop beslag in je vorm doet, en hij rijst niet of nauwelijks, dan doe je toch iets niet goed. 18 minuten in totaal mixen lijkt mij erg lang, maar zoals gezegd: geen ervaring mee.

Als je de ovendeur te snel open doet komt er zo'n stroom aan 'koude' lucht binnen, dat je cake/biscuit zich rot schrikt en inzakt.
Waar het ook nog aan zou kunnen liggen, is de eieren die je gebruikt hebt: ik dacht ergens gelezen te hebben dat je kant-en-klaar gescheiden eieren hebt gebruikt?

9 Laatst bewerkt door Bianca1969 (21-07-2015 18:09)

Ik maak mijn biscuit ook from scratch. De eieren leg ik op tijd uit de koelkast zodat die op kamertemperatuur zijn en vlak voor het bakken leg ik ze in een kommetje warm water (gewoon warm water uit de kraan)
Ik Mix de eieren en de suiker (met de handmixer...ben niet in het bezit van een keukenmachine :( )
zeker 10 minuten op hoogste stand! Dan schep ik lepelsgewijs de bloem/maïzena/bakpoeder-mengsel (gezeefd)erdoor, ondertussen op laagste stand mixen...maar dit doe ik maar kort om te voorkomen dat de luchtigheid verdwijnt (alleen maar doorspatelen lukt mij op een of ander manier nooit zo goed). Voordat het in het bakblik gaat spatel ik nog even door.

Het bakblik verhoog ik met bakpapier en vul ik tot ca driekwart. Ik zie dat jij je bakblik niet verhoogt, dit kan m.i. een oorzaak zijn.

In mijn oven bak ik op 180gr ca 35-45minuten (afhankelijk van het formaat), ieder geval let ik de laatste 10 minuten goed op....regelmatig in de oven kijken (door het venster kijken...niet openen)op het moment dat ik iets zie zakken, dan is hij gaar.

Dus ik:
bouw niet op qua temperatuur
leg de eieren op kamertemperatuur en in kommetje warm water
mix de eieren met de suiker lang (zeker 10minuten)
verhoog mijn bakblik met bakpapier
houd bij het einde van de baktijd mijn biscuit goed in de gaten.

Gaat eigenlijk altijd goed.
Gewoon nog eens proberen.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

10 Laatst bewerkt door MariekjeJo (21-07-2015 19:22)

Ik denk dat je toch een heel eind moet komen zo?

11

Dank dames voor jullie uitgebreide hulp en antwoorden!!
Helaas heb ik voor mijn vakantie geen tijd meer om het weer te proberen en direct na de vakantie is het feestje al. dus ik wijk 1x af naar de bakker. Maar ik zal het voor de volgende gelegenheid (eigen verjaardag) weer proberen en jullie tips nog eens goed lezen en anders een workshop biscuit bakken. hahaha.
THANX. Fijne zomer.

Ik maak mijn biscuit naar het recept van suikertaartjes suuz. Ik hou precies haar verhoudingen aan en dan ongeveer 30 a 40 min in de over op 150 gr. Ligt een beetje aan het formaat van je biscuit. Werkt voor mij helemaal top.
Succes!

Kijk ook eens op mijn fb pagina Mar-vellous cakes!