1

Onderwerp: Carrotcake bruidstaart

Hi allemaal,

Over drie weken gaat mijn zus trouwen en ik maak de bruidstaart, voor zo'n 50 personen. Taarten decoreren doe ik al een tijdje, maar zowel het wortel- als het bruidselement is voor mij nieuw.

Ik zat zelf te denken aan een stapeltaart van 28 - 24 - 20 cm. Gelet op het schema (voor biscuit) moet dit voldoende zijn en hoef ik dus geen nieuwe vormen te kopen, jeej :).

Over het stapelen van carrotcake heb ik al gelezen en wordt een cakebord (4 mm) tussen de lagen en het gebruik van holle plastic dowels aangeraden.

Iemand een idee hoe ver ik de worteltaart in het voren kan bakken? En/of andere tips/adviezen of een goed recept voor carrotcake?

Het is helaas nogal last minute allemaal (ik kom namelijk over twee weken pas terug uit het buitenland en kan er dan pas mee aan de slag gaan), omdat de trouwlocatie in eerste instantie voor de taart zou zorgen, maar hier plotseling toch van terug is gekomen.

Jullie hulp wordt daarom bijzonder gewaardeerd!

Groetjes,

Karin

2 Laatst bewerkt door Carien (08-06-2015 13:08)

Re: Carrotcake bruidstaart

Carrotcake kun je rustig een paar dagen van te voren bakken en in folie bewaren (niet in de koelkast!).

Ik vind deze erg geslaagd:
Worteltaart / Carrot cake - absoluut de beste!
Vorm 22,5 cm rond of 20cm vierkant
cake:
- 350 gram geraspte wortel
- 110 gram bruine suiker
- 82 gram rozijnen
- 2 eieren
- 150 gram witte suiker
- 117 ml plantaardige olie
- 5 ml vanille extract
- 125 gram kleingesneden ananas (uitgelekt)
- 187 gram bloem
- 3 gram bakpoeder
- 3 gram zout (of theelepeltje)
- 4 gram kaneelpoeder (of 4 theelepeltjes)
- 57 gram walnoten (in kleine stukjes) of cocos
Ingrediënten cream cheese topping:
- 225 gram roomkaas (bv Philadelphia)
- 57 gram boter (op kamertemperatuur)
- 125 gram poedersuiker
- 2 ml vanille extract
Meng de geraspte wortels met de bruine suiker in een kom en laat een uur staan. Meng daarna de rozijnen er doorheen.
Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet de taartvorm in.
Klop de eieren los in een kom en voeg de witte suiker, olie en vanille extract toe.
Roer de ananas er doorheen.
Meng de bloem, bakpoeder, zout en kaneel en voeg dit al roerende toe aan de zoete natte massa. Goed roeren! Op het laatst roer je het wortelmengsel en de walnoten erdoor.
Doe in de vorm en bak de taart ongeveer 45-50 minuten totdat de cake klaar is.
Laat 10 minuten afkoelen in de vorm.
Laat daarna volledig afkoelen en bedek met een overheerlijke laag cream cheese-topping.

Cream cheese topping:
meng de roomkaas met de boter tot je een egaal mengsel krijgt.
Voeg de poedersuiker en vanille extract al roerende toe totdat je een mooi wit en romig geheel krijgt.

Ik heb die creamcheese nog nooit gemaakt, wij eten 'm altijd zo ;-)
Ze worden niet zo hoog, cm of 5. Wil je hoge taarten, dan 2x bakken en die lagen op elkaar stapelen.

Bekleding met marsepein vind ik persoonlijk heel goed passen, maar fondant kan ook.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Een aanvulling op Carien: als je fondant gebruikt; neem dan alsjeblieft een andere topping! Want creamcheese en fondant, dat combineert niet zo (ik spreek uit ervaring ;-))...

Wel een grote eer dat je de bruidstaart van je zus mag maken zeg, tjonge!

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

4

Geen ervaring met cake, maar ik zou je formaten even checken! Deze formaten lijken me gebaseerd op biscuit en niet op cake  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

5

Als je je cakes 5 cm hoog houdt, kun je idd van het biscuitschema uitgaan. Zo niet, bak je twee keer voor hoge cakes, dan kun je van een dubbele hoeveelheid uitgaan en heb je wss aan een 20-24 genoeg.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

6

nee klopt, die topping moet er tussen, niet onder het fondant  ;-)

7

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik ga thuis gelijk het recept van Carien uitproberen.

En vwb de combinatie creamcheese en fondant.... combineert dit niet goed qua smaak of heeft dit met wat anders te maken? En gaat het met marsepein wel goed? Ook het afsmeren? De bruid lust nl geen botercreme, haha.

Ik ben van plan de taart 2 dagen voor de bruiloft al te vullen zodat ik me de laatste dag volledig op het decoreren kan richten. Buiten de koelkast bewaren lijkt me met creamcheese wel mogelijk toch?

Nogmaals bedankt. Jullie zijn super!

8

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik ga thuis gelijk het recept van Carien uitproberen.

En vwb de combinatie creamcheese en fondant.... combineert dit niet goed qua smaak of heeft dit met wat anders te maken? En gaat het met marsepein wel goed? Ook het afsmeren? De bruid lust nl geen botercreme, haha.

Ik ben van plan de taart 2 dagen voor de bruiloft al te vullen zodat ik me de laatste dag volledig op het decoreren kan richten. Buiten de koelkast bewaren lijkt me met creamcheese wel mogelijk toch?

Nogmaals bedankt. Jullie zijn super!

9

Creamcheese moet in de koeling!
En onder fondant gaat niet omdat de fondant smelt door teveel vocht.
Ik zou gewoon een 1:1 afsmeer botercreme maken, is n aar een dun laagje, of afsmeren met witte ganache

10

andere vullingideeën: http://www.cakecentral.com/forum/t/7554 … eam-cheese

afsmeren met witte ganache inderdaad :)

En 'lust geen botercrème'... er zijn meerdere manieren om bc te maken ;-)  Een goed meringuebotercrème, gemengd met fruit of alleen al met vanille, smaakt echt niet boterig  =)

11

Hoi Carien,

Geen idee wat en waar het mis is gegaan, maar de proeftaart wilde vandaag maar niet gaar worden. Ik heb hem ruim een uur in de oven gehad. De buitenkant is inmiddels verbrand maar van binnen is de taart nog steeds nat.

Ik heb geen aanpassingen gedaan aan het recept, dus ik heb zelf echt geen idee.

Enig idee?

Groeten,

Karin

12

Welke afmeting, hoeveel beslag, welke temp?

13 Laatst bewerkt door Carien (19-06-2015 19:49)

Wat zonde en vervelend! :S en wat een geluk dat je eerst bent gaan proefbakken :y  :thumb: 
Maar verder wat anouckjewel zegt... wat heb je gedaan? :think:  Echt exact als het recept, of.....?
Elke oven is anders, ik bak altijd zo'n 20 graden lager dan staat aangegeven... cake en biscuit altijd op 140, max 150 graden, maar dat is mijn oven...
Als de buitenkant verbrand is en de binnenkant nog nat, dan lijkt mij dat je te warm gebakken hebt. Daardoor is de buitenkant al gaar voordat het midden de kans krijgt. Aan de andere kant... na 1 uur zou de binnenkant toch ook droog moeten zijn :think:  :think:

14

Ik heb het recept 1x gemaakt en precies zoals het er stond. Temperatuur 175 graden, maat 22 cm. Na ongeveer 1 minuut in de oven ontdekte ik dat ik de rozijnen was vergeten dus toen heb ik die er nog doorheen gespateld, maar daar kan het  niet aan gelegen hebben, toch?! Ook heb ik ruwe rietsuiker gebruikt, terwijl dit volgens mij basterdsuiker had moeten zijn. Zou dat het dan geweest zijn?