1

Onderwerp: lettertjes op taart?

Hey, Ik heb afgelopen maand mijn examens gedaan en heb begin juli mijn diploma-uitreiking.
Nu wilde ik als bedankje mijn mentor een taart cadeau doen, in de vorm van een grafische rekenmachine (hij is wiskunde/natuurkunde docent) alleen wilde ik deze natuurlijk niet ál te groot maken...

nu heb ik zo'n beetje alles qua ideeën over de taart uitgewerkt, alleen liep ik vast bij het bedenken hoe ik die kleine lettertjes op de taart ga maken. De taart wil ik qua formaat ongeveer houden op 15 x 30 cm, maar in dat geval zijn mallen met letters veels te groot.

Heeft iemand ideeën hoe ik, zonder al te veel moeite, die letters op de knopjes kan maken?
Iets waarmee je kan schilderen ofzo? zou kleurstof bijvoorbeeld kunnen of gaat dan al snel heel je fondant naar die kleur staan?

liefs, keukenprinses8

2

Re: lettertjes op taart?

als je kunt schilderen, dan met een heel dun penseel. Kleurstof kun je verdunnen met rejuvinator spirit (uit de taartwinkel) of met heel sterke, blanke alcohol, of met water (dat laatste droogt slecht). Echt met halve druppeltjes tegelijk, even uittesten  :)

Ikzelf zou voor de eetbare stift gaan, ik kan echt niet netjes schilderen... :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Weet niet hoe groot je de lettertjes wilt maken, maar een hele leuke inimini letterset is de Städter Tekst stempel set. Zie ook deleukstetaartenshop. Deze stempel lettertjes zijn ca 3 mm groot. Deze lettertjes kun je los gebruiken of in de bijgeleverde liniaal stoppen tbv woordjes strak stempelen.

@Carien, haha is dan (qua alcohol) vodka o.i.d. ook goed of moet het pure alcohol zijn (lijkt me niet echt goed voor je haha) ik heb zelf een vrij vaste hand dus schilderen moet opzich kunnen met een dunne penseel. met een eetbare stift (de stift is niet eetbaar ;-) ) krijg je naar mijn idee te grote lettertjes... ik wil de taart ongeveer 30x15cm maken dus vrij kleine lettertjes zijn wel van belang...

@LaLuub, dat klinkt wel aardig! maar 3mm stempels.. zijn de letters dan nog wel te lezen of zijn het mooie dunne stempels? heb je er zelf ervaring mee?

5

Vodka kan prima  :y

Die stempelletters zijn goed te lezen hoor, ik gebruik ze wel eens om in de fondant te drukken  :)

6

Je zou ook nog een printje kunnen gebruiken? Mocht alles wat hierboven al staat niet lukken, dan is dat een redelijk alternatief volgens mij. Wel een heel leuk idee trouwens!

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

@Carien, haha vodka en kleurstof samen, gaat dat dan niet uitlopen op mn taart, dat die knopjes ineens zwart zijn ipv wit? Haha

@MariekjeJo, bedankt voor de tip, maat wat bedoel je precies met een printje? Haha en Ja vond het wel toepasselijk.. Mijn mentor heeft ooi gezegt dat dat hij er tegenop ziet om met het vertellen dat iemand geslaagd is, al die gillende meiden aan de telefoon te hebben.. Nu wil ik in het scherm van de rekenmachine neerzetten: "toch wel leuk he, al die gillende meisjes aan de telefoon! Haha

8 Laatst bewerkt door Carien (09-06-2015 10:26)

da's best veel tekst... in dit geval is printje dan wel een goed idee waarschijnlijk...

Je maakt wat je op de taart wilt hebben in Word (ofzoiets) maken en dat laten afdrukken op een icing sheet (da's eetbaar dus, met eetbare inkt).
Even een oproep doen in bakken voor anderen met wat je wilt, daar reageert altijd wel iemand. Of als er een taartenwinkel bij je in de buurt zit, of bakker, die doen het meestal ook wel.