1

Onderwerp: Basisbiscuit

hallo,

Ik ben bezig een basis biscuit te bakken, normaal gesproken gebruik ik funcakes mix omdat ik deze erg lekker luchtig vind en niet droog.
Ik moet voor lactose vrij bakken nu de basis biscuit maken, helaas wordt deze bij mij altijd wat droog.
Ik vroeg me af of jullie na het bakken van een basis biscuit hem nog wat laten afkoelen in de oven of na de verstreken tijd gelijk uit de oven halen?
Ik heb vanochtend 1 gebakken en even in de oven laten afkoelen, en mijn biscuit was wat gekrompen.
Ik heb hem gebakken op 140, en daarna op 150 gezet, mijn prikker was droog na de verstreken tijd van 40 min.

Ik weet niet of hij juist extra krimpt door hem in de oven af te laten koelen  ( en droger wordt )of meer krimpt als hij uit de oven afkoelt :)

Is er nog een verschil qua luchtigheid van basis biscuit en basis biscuit 2?

Groetjes Astrid.

2

Re: Basisbiscuit

De oven blijft nog wel even warm, dus wat je eigenlijk doet is doorbakken op lagere temperatuur. Ik zou hem dus niet in de oven laten afkoelen maar gelijk storten. Evt. nachtje ingepakt in huishoudfolie of een pedaalemmerzak in de vriezer, wordt-ie ook minder droog van.

Een prikker bij biscuit zegt trouwens nooit zo heel veel, je kunt beter even voelen of-ie veerkracht heeft als je er op drukt en zo bepalen of hij gaar is.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Hartstikke bedankt Marianne,

Ik heb hem nu in de oven staan, ben benieuwd :)
Ik heb de vorige keer eerst de eiwitten met de suiker geklopt en daarna eidooiers erbij en daarna de bloem, het beslag leek hierdoor wat steviger en misschien daardoor droger.
Ik heb nu maar weer gewoon het normale recept aangehouden .. Fingers crossed dat deze wel goed is.
Ik haal hem straks gelijk eruit, Thanks!

groetjes astrid.

4

Mocht het nu heel droog worden, dan kun je altijd tremperen (ofzoiets) --> gelijke delen water en suiker in een pannetje/magnetron en dan verwarmen tot de suiker is opgelost. Af laten koelen en eventueel een smaakje toevoegen. Dat dan op je biscuitlagen doen voor je vult.
Dit werkt bij mij altijd als de cake wat droog is, lijkt mij dat het ook bij biscuit kan.

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

5 Laatst bewerkt door astap79 (08-06-2015 19:21)

Mijn prikker komt er nu droog uit, maar hij veert niet terug  :think:  , ik druk hem dan beetje in..
dan is hij dus nog niet goed, of straks juist te droog.

Bedankt voor jou tip MariekjeJo, als deze toch droog is dan moet ik dat maar proberen  :thumb:

Update:
Ik had er aan het eind van het bakken stukje folie over gedaan tegen verbranden, nadat hij nog niet terugveerde had ik die eraf gehaald en na een paar minuten nog ééns gevoeld en jah hij veerde terug en zag dat hij wat los liet aan de randen, dus hoppa oven uit en heb de taart gestort.
Ik denk dat deze wel goed is, binnenkant kan ik helaas nog niet voelen, maar hopelijk niet droog.

Bedankt voor jullie advies dames..  :thumb:

http://s13.postimg.org/5qjmvxe5v/DSC_2892.jpg

6 Laatst bewerkt door astap79 (09-06-2015 07:40)

Ik heb nu wel het idee nu hij is afgekoeld en de onderkant is de bovenkant, dat daar in het midden een dik stuk zit , hij voelt daar namelijk minder luchtig aan, maar alsof er iets hards zit.
Ik heb dit al is eerder gehad dat er harde stukjes in zaten, komt dit dan omdat het dan misschien niet gaar genoeg is geweest?
Ik heb op lage temp. gebakken 140/150, omdat als ik hoger bak het biscuit snel verbrand.

Dit is waarom ik eigenlijk altijd de mix gebruik..werkt altijd super :)
maar helaas kan dat nu niet.