1

Onderwerp: Afsmeren 1:1 en vullen met mix? Welke hoeveelheden?

Hoi allemaal,

Ik vulde & smeerde mijn taarten altijd af met de mix, en heb daar nog nooit problemen mee gehad tot ik gister mijn taart beklede. Al tijdens het bekleden begon de marsepein te smelten, nu vanmorgen zag ik dat hij scheef was getrokken en dat hij nog verder gesmolten was.

Gelukkig was dit geen bestelling, maar dit risico wil ik echt niet meer nemen. wil nu dus wel me taarten blijven vullen met de mix, echter de dijkjes & het afsmeren 1:1. Maar smaakt dit wel lekker of hebben jullie andere tips.

Nu ben ik dus op zoek naar een tabel waarin ik kan vinden hoeveel boter:poedersuiker ik nodig per maat.

Wie kan me hieraan helpen? Alvast bedankt.

Groetjes ilona

2

Re: Afsmeren 1:1 en vullen met mix? Welke hoeveelheden?

Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van hoe hoog je taart is en hoeveel keer je vult. Ik heb een eigen tabel gemaakt. Dus de boter wegen voor het afsmeren en na het afsmeren. Dan weet je precies wat je elke keer nodig hebt. Dit heb ik bij elke taartmaat gedaan.

3

Hoi esther,

Mijn biscuits zijn 7-8 cm hoog. Is een goede tip van het afwegen, daar ga ik zeker wat meedoen. Zou je jouw tabel met me willen delen, dan heb ik in iedergeval een leidraad.   Groetjes ilona

4

Tja, of het lekker smaakt, is natuurlijk persoonlijk. Ik smeer altijd met witte ganache af, omdat ik dat lekkerder vind en een mooier resultaat vind geven. Dus dat zou mijn tip zijn....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

Ook een goede tip, maar geen ervaring mee, heb voor dit weekend bestellingen staan dus wil geen risico lopen. Ga ik wel eerst proberen op een eigen taart.

6

Ik vul 3x, smeer 2x af en spuit ook dijkjes. De ene keer heb ik wat meer nodig dan de andere keer (meer corrigeren) maar gebruik de maat van de taart ook als leidraad boter:ps. Dus bv een 20 cm taart=200:200, een 22,5=225:225 enz. Ik moet zeggen dat ik altijd wel overhoud, soms iets te veel, zeker bij de kleinere maten, maar dat vries ik dan in.
Ik doe wel altijd een smaakje erdoor  :y (meestal vanille). Sommige (meeste  ;) ) gebruiken ook MBC en vinden deze veel lekkerder dan de 1:1. Ik vind deze juist zoeter en meer naar boter smaken dan de 1:1.

7

Gewoon genoeg maken en de overschot invriezen! Gaat prima met 1:1  :y
En met ganache trouwens ook  :D

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

8

Misschien dat je met deze tabel al een eindje verder komt?

https://www.deleukstetaartenshop.nl/pro … den-tabel/