1

Onderwerp: Slagroomtaart stevig maken

Hallo allemaal,
Ik mag voor het eerst een slagroomtaart maken,  heb dit al eens eerder gedaan maar nog nooit voor een klant. Nu vroeg ik me af hoe ik de slagroom stevig krijg,  dus dat de toeven die ik erop spuit niet inzakken. En hoelang van te voren kan ik er een plakje fondant opleggen? Of is het verstandig deze even in te smeren met chocola?

2

Re: Slagroomtaart stevig maken

Je zou hier de aangevette slagroom (zie recepten) voor kunnen gebruiken. Hier krijg je echt stevige, en lekkere, slagroom van. Ik vind deze lekkerder dan de gewone slagroom  :y

3

Re: Slagroomtaart stevig maken

Is dat de slagroom met mascarpone? Klant is namelijk erg van de gewone normale smaken Hihi

4

Re: Slagroomtaart stevig maken

Gewoon klopfix. Dat werkt bij mij altijd. Enne: fondant op een slagroomtaart??

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

Re: Slagroomtaart stevig maken

Ik gebruik altijd klopfix en de toppen worden prachtig.

En ik zou geen fondant gebruiken, dat gaat smelten op een slagroomtaart.

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphot … e=56045C54

6

Re: Slagroomtaart stevig maken

Ik moet een naamplaatje maken van fondant meer niet hoor :D dus een zakje klopfix is voldoende?

7

Re: Slagroomtaart stevig maken

BakwithJen schreef:

Is dat de slagroom met mascarpone? Klant is namelijk erg van de gewone normale smaken Hihi

Klopt. Ik vind deze gewoon naar slagroom smaken, maar steviger en romiger. Ik heb ook wel eens klopfix gebruikt, maar vind hier een bijsmaak aan zitten. Ook krijg ik meestal klontjes door de klopfix. Het schijnt dat wanneer je de mixer op een hele lage stand zet, de slagroom langer stevig blijft.

8

Re: Slagroomtaart stevig maken

Esther68 schreef:
BakwithJen schreef:

Is dat de slagroom met mascarpone? Klant is namelijk erg van de gewone normale smaken Hihi

Klopt. Ik vind deze gewoon naar slagroom smaken, maar steviger en romiger. Ik heb ook wel eens klopfix gebruikt, maar vind hier een bijsmaak aan zitten. Ook krijg ik meestal klontjes door de klopfix. Het schijnt dat wanneer je de mixer op een hele lage stand zet, de slagroom langer stevig blijft.

Dankjewel voor de tip! Dan ga ik het toch maar eens met mascarpone proberen denk ik. Als dat heel anders smaakt eten we het zelf wel op hihi.

9

Re: Slagroomtaart stevig maken

De slagroom van Hollandia (oa bij Sligro) vind ik heel fijn, loopt niet terug en is goed stevig te kloppen. Wel eerst goed koelen, zet zelf de kom ook eerst even in de koelkast.

10

Re: Slagroomtaart stevig maken

BakwithJen schreef:

Ik moet een naamplaatje maken van fondant meer niet hoor :D

... fondant smelt acuut bij aanraking van slagroom... misschien helpt insmeren met chocola inderdaad, maar zekerheidshalve zou ik het er dan voor leggen of zoiets...

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Re: Slagroomtaart stevig maken

Of het naamplaatje van chocola maken

12

Re: Slagroomtaart stevig maken

Wanneer je slagroom zo goed stevig klopt loopt het echt niet terug. En het naamplaatje van onderen even insmeren met chocolade en het er bij het ophalen pas opleggen dan komt het helemaal goed, Ik ben banketbakker en we doen het op het werk altijd zo.

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

13

Re: Slagroomtaart stevig maken

Voor stevige slagroom gebruik ik altijd de truc met de gesmolten roomboter erdoor. Smaakt gewoon als heerlijk romige slagroom, maar loopt echt niet terug. Zie bericht 18 in dit topic.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

14

Re: Slagroomtaart stevig maken

coconuts schreef:

Wanneer je slagroom zo goed stevig klopt loopt het echt niet terug. En het naamplaatje van onderen even insmeren met chocolade en het er bij het ophalen pas opleggen dan komt het helemaal goed, Ik ben banketbakker en we doen het op het werk altijd zo.

Maar jullie gebruiken waarschijnlijk de groothandel slagroom. Deze is anders dan de supermarkt slagroom. Veel steviger en blijft ook stevig. Omdat ik geen pasje heb kan ik deze dus niet kopen  ;)

15

Re: Slagroomtaart stevig maken

Super bedankt voor de tips allemaal! Helaas ook hier geen pasjes voor de groothandel,  ik ga gewoon lekker experimenteren met jullie tips!

16

Re: Slagroomtaart stevig maken

Esther68 schreef:
coconuts schreef:

Wanneer je slagroom zo goed stevig klopt loopt het echt niet terug. En het naamplaatje van onderen even insmeren met chocolade en het er bij het ophalen pas opleggen dan komt het helemaal goed, Ik ben banketbakker en we doen het op het werk altijd zo.

Maar jullie gebruiken waarschijnlijk de groothandel slagroom. Deze is anders dan de supermarkt slagroom. Veel steviger en blijft ook stevig. Omdat ik geen pasje heb kan ik deze dus niet kopen  ;)


Als ik thuis bak gebruik ik gewone slagroom uit de koeling of houdbare nooit problemen mee gehad, slagroom loopt terug als je er in gaat roeren niet als de toef eenmaal gespoten is. ;)

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

17

Re: Slagroomtaart stevig maken

coconuts schreef:
Esther68 schreef:
coconuts schreef:

Wanneer je slagroom zo goed stevig klopt loopt het echt niet terug. En het naamplaatje van onderen even insmeren met chocolade en het er bij het ophalen pas opleggen dan komt het helemaal goed, Ik ben banketbakker en we doen het op het werk altijd zo.

Maar jullie gebruiken waarschijnlijk de groothandel slagroom. Deze is anders dan de supermarkt slagroom. Veel steviger en blijft ook stevig. Omdat ik geen pasje heb kan ik deze dus niet kopen  ;)


Als ik thuis bak gebruik ik gewone slagroom uit de koeling of houdbare nooit problemen mee gehad, slagroom loopt terug als je er in gaat roeren niet als de toef eenmaal gespoten is. ;)

Ik heb verschillende slagrooms geprobeerd, maar ben nog steeds geen ster in slagroom kloppen  :S. Te slap of te ver doorgeklopt. Nu zorg ik dat de slagroom goed koud is en de kom ook. Hierdoor lukt het nog wel, maar soms ook niet. De houdbare mislukte eigenlijk altijd.

18

Re: Slagroomtaart stevig maken

Kan ook aan de mixer liggen die je hebt. Ik heb een clatronic en sindsdien is het echt een peace of cake en binnen enkele minuten altijd heerlijke slagroom.

19

Re: Slagroomtaart stevig maken

Ik gebruik sowieso nooit houdbare slagroom. Verder: stop met kloppen zodra de slagroom niet meer verschuift als je de kom beweegt. Net als met eiwitten eigenlijk. En: niet te grote porties tegelijk kloppen. Als ik 500 ml slagroom tegelijk klop doe ik eerst aan de onderkant kloppen, en dan langzaam verder omhoog in de kom. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath