1

Onderwerp: Zwarte botercrème?

Mijn peete kindje, waar ik ook altijd de verjaardagstaarten voor maak, heeft voor zijn communiefeest een pandataart besteld. Geen probleem! Dus het wordt een grone taart, met heel veelpandas erop.
Voor erbij wilde ik een pandacake maken, opgemaakt met botercrème toetjes. Nou zie ik op Google hel veel echt witte en zwarte botercrème. Maar ik kom niet verder dan gelig en heel donker grijs. Ik meng dan dus 1:1 boter en poedersuiker. Dan is het dus gelig. En met zwarte kleurstof daardoor kom ikniet verder dan donkergrijs. Wat doe ik niet goed?

2

Re: Zwarte botercrème?

Echte witte botercrème is lastig, wel kun je (amerikaanse) buttercream maken. Dit is met suikerbakkerspoeder, crisco en smaakstof. Een recept vind je hier: http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … uttercream

Zwart is ook lastig, maar je kunt bijv. chocoladecrème maken en dan zwarte kleurstof van Rainbowdust of Sugarflair. Die worden ècht zwart :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Ik begrijp dat je 1 op 1 gaat gebruiken voor decoratie. Zo ja, dat lijkt me niet echt lekker eerlijk gezegd....
Als je botercrme van een mix maakt er er cacaopoeder (wel echte!) door heen doet heb je inderdaad erg weinig kleurstof nodig om het mooi zwart te krijgen, ik gebruik altijd sugraflair, wat Marianne ook al noemde

Voor wit kun je het recept van Marianne gebruiken en wit van Sugarflair er door heen doen, dan wordt het best wel mooi wit, maar je moete wel heel lang kloppen

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

Ik gebruik hem 1:1 omdat dat het enige is wat ik ken? Ik ken geen ander recept voor botercreme dan dat. Ik ga dat recept wat jullie tippen eens proberen... want ik ga dus nog een taart maken mt een heleboel kleine panda's en die wil ik ook groen maken met botercreme in plaats van met fondant... is weer 'ns wat anders.

Waar kan ik die kleurstoffen kopen die jullie zeggen? Als dat online moet moet er wel een snelle levering zijn, want aankomend weekend is het feest al... en we gaan morgen drie dagen op vakantie, dus echt veel oefentijd heb ik niet meer...

5

Oke... ik heb eens wat gegoogled en ben al iets verder... Crisco is vet... het klonk meer als een soort poeder wat de botercreme wat stijver maakt... maar dat moet ik dus hebben omdat het lekkerder is dan botercreme... de roombotersmaak is bij de mijne idd wel heel aanwezig.
Dat suikerbakkerspoeder... is icing poeder hetzelfde? Ik koop mijn producten altijd bij Aveve... Heb daar wel eens crisco zien staan volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, en icing poeder heb ik... Als ik in de webshop van deze pagina kijk, zie ik bij suikerbakkerspoeder op het zakje icing sugar staan, en op het doosje poeder wat ik heb staat 'icingpoeder' ingredienten: suiker en glucosestroop. Het ziet uit als poedersuiker. is dat hetzelfde? Het is van het merk cake'n party. Mijn kleurstof is van Wilton... rainbow is beter? Bergijp me goed... ik wil best andere ingredienten kopen, maar ik moet we zeker weten dat het wat toevoegd op wat ik heb, zeker omdat de tijd ietswat dringt...

6

Suikerbakkerspoeder is vergelijkbaar met poedersuiker, alleen zit er in suikerbakkerpoeder glucose aan toegevoegd en aan poedersuiker is zetmeel toegevoegd. Als er in jouw icing poeder niet ook eiwit is toegevoegd, zal het vergelijkbaar zijn als suikerbakkerspoeder.

Crisco is inderdaad plantaardig wit vet. Als je het 1:1 gebruikt met suikerbakkerspoeder is het niet lekker hoor, je moet er echt een smaakstof aan toevoegen. Het voordeel tov botercrème is dat het echt wit is. Zelfs met witte kleurstof krijg je gewone botercrème bijna niet wit.

Wilton is prima kleurstof, maar niet voor zwart (en rood). Dan moet er zóveel bij, vandaar dat wij Rainbowdust of Sugarflair adviseren, die zijn geconcentreerder.

7

ik vind persoonlijk de mix voor botercreme  van Funcakes het lekkerste, maar ja, over smaakt he......
Ik gebruik 1 op 1 alleen voor dijkjes en om af te smeren, verder nooit want het is niet lekker en als het even kan vervang ik het door ganache

Crisco gebruik ik zelf eigenlijk nooit, maar dat heeft geen specifieke reden, de kleurstoffen kun je overal online bestellen, als je hier via de webshop koopt heb je het snel in huis hoor

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

8

Nou... D day!!! We gaan het maken en ik zie wel. Ik heb alleen geen glycerine kunnen vinden... is dat een heel essentieel onderdeel? Ik hoop het niet, want ik heb het gewoon niet (glycerine is toch zeep???).

9

ipv crisco kan je plantaardig vet gebruikt bijv hard frituur vet van diamant

10 Laatst bewerkt door Tante Tien (09-05-2015 05:54)

Waar heb je eigenlijk glycerine voor nodig? Ik kan met de beste wil van de wereld geen reden bedenken om dat in een taart te stoppen...

Tieneke

11

Die staat nog als ingrediënt in het buttercream recept, zie ik ;) Maar dat kun je rustig achterwege laten hoor :)

12

zwart maken is lastig, ik heb de tip gekregen {vanbanketbakker} om ehm naam kwijt handig diaré remmer te gebruiken die zijn zwart...en het werkt. Maar maak het wel een dag of 2 van te voren het duurt ff voordat alles is ingewerkt.

Taart Smakelijk is de naam

13

Ping  *NORIT*  bedoelde ik.
Het is ook niet van een dusdanige hoeveelheid dat je er last van krijgt.

Taart Smakelijk is de naam