1

Onderwerp: Zwitserse meringue botercreme met mango en zwanger.

Misschien een hele stomme vraag. Maar ik moet over twee weken voor een kennis een taart maken met als vulling zwitserse meringue botercreme met mango.

Nou heb ik ik dit recept gevonden:
http://www.carolabaktzoethoudertjes.nl/ … engue.html
En wil ik daar diepvries mango van de appie in doen die ik ontdooi en in stukjes hak. ( geen verse ivm de enzymen)

Aangezien ik zelf de taart ook eet wil ik weten of ik zelf als zwangere vrouw (dan bijna 30 wkn zwanger) deze vulling wel mag hebben.
Met andere woorden is het eiwit voldoende verwarmt tijdens het opkloppen en oplossen van de suiker om veilig te zijn voor een zwangere vrouw of kan ik beter gepasteuriseerd eiwit halen?

Alvast bedankt!

2

Re: Zwitserse meringue botercreme met mango en zwanger.

als je het verwarmd tot 72 graden dan kan je het gewoon eten , als ik het zelf maak doe ik het altijd met de thermometer om zeker te weten.

je kan ook eiwit poeder nemen als je het zeker wilt weten. :)

dit staat er in je recept dus je kan het gerust eten hoor :)

Eiwit is niet veilig vanwege mogelijke salmonella-bacteriën. Bij Swiss Merenque Creme wordt het eiwit au bain marie net zo lang verwarmt totdat de suiker volledig is opgelost. Hierdoor is tevens het eiwit veilig.

3

Baklataart schreef:

Eiwit is niet veilig vanwege mogelijke salmonella-bacteriën. Bij Swiss Merenque Creme wordt het eiwit au bain marie net zo lang verwarmt totdat de suiker volledig is opgelost. Hierdoor is tevens het eiwit veilig.

Ik wist niet zeker bij welke temperatuur eiwit veilig is voor zwangere vrouwen. Ik dacht dat suiker misschien eerder opgelost was dan dat de bacterie dood is door de warme.
Gezien het feit dat ik gister ook al heerlijke hemelse modder (een superlekker familie recept  :P ) aan mijn neus voorbij zag gaan  :nooo: . Dacht ik dat gaat me hierbij niet gebeuren  ;)

4

Groot gelijk heb je!!! :lol:

5

Dankjewel voor je reactie trouwens  =D

Mijn man heeft gister zitten genieten van de hemelse modder en wel 20 keer gezegd 'hè wat jammer dat jij dit nu niet mag'  de gemenerik :mad:

mmaas schreef:

Mijn man heeft gister zitten genieten van de hemelse modder en wel 20 keer gezegd 'hè wat jammer dat jij dit nu niet mag'  de gemenerik :mad:

Ik zou er nog een maken, maar dan helse modder... Voor in zo'n snoetje...  =D

7

Tante Taartje schreef:
mmaas schreef:

Ik zou er nog een maken, maar dan helse modder... Voor in zo'n snoetje...  =D

:lol:

8 Laatst bewerkt door Carien (15-05-2015 21:36)

suiker lost eerder op dan 74 graden... ik zou zeker in jouw geval met een thermometer werken, of anders gepasteuriseerd eiwit gebruiken  =)

enneuh, ik heb een heeeeeerlijk chocmousserecept van Nigella, zonder eiwit  =D

150 gram witte marshmellows (mini's of klein geknipt)
50 gram zachte boter
250 gram chocolade (puur, melk of combinatie) (klein gemaakt)
60 ml heet water (afgekookt)
350 ml double cream (=120 mascarpone en 230 slagroom; je kunt ook gewone slagroom gebruiken)
1 tl vanille essence

Marshmallows klein maken
Smelt de marshmellows, de chocolade, de boter en het water in een steelpannetje (met dikke bodem) op een lage vuur; regelmatig doorroeren.
Als alles een egale massa is vuur uitzetten en de mengsel laten afkoelen (tip: zet pannetje in een bodem koud water).
Slagroom met vanille-essence stijfkloppen.
Vervolgens afgekoelde mengsel (hoeft niet koud te zijn, gewoon niet meer heet!) onder de slagroom scheppen. Effe in de koelkast afkoelen en klaar.

Mocht je de choco-mengsel te heet laten, dan wordt de mousse erg vloeibaar na het mengen. Geen probleem, in koelkast af laten koelen en dan even opkloppen.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

Carien schreef:

suiker lost eerder op dan 74 graden... ik zou zeker in jouw geval met een thermometer werken, of anders gepasteuriseerd eiwit gebruiken  =)

enneuh, ik heb een heeeeeerlijk chocmousserecept van Nigella, zonder eiwit  =D

150 gram witte marshmellows (mini's of klein geknipt)
50 gram zachte boter
250 gram chocolade (puur, melk of combinatie) (klein gemaakt)
60 ml heet water (afgekookt)
350 ml double cream (=120 mascarpone en 230 slagroom; je kunt ook gewone slagroom gebruiken)
1 tl vanille essence

Marshmallows klein maken
Smelt de marshmellows, de chocolade, de boter en het water in een steelpannetje (met dikke bodem) op een lage vuur; regelmatig doorroeren.
Als alles een egale massa is vuur uitzetten en de mengsel laten afkoelen (tip: zet pannetje in een bodem koud water).
Slagroom met vanille-essence stijfkloppen.
Vervolgens afgekoelde mengsel (hoeft niet koud te zijn, gewoon niet meer heet!) onder de slagroom scheppen. Effe in de koelkast afkoelen en klaar.

Mocht je de choco-mengsel te heet laten, dan wordt de mousse erg vloeibaar na het mengen. Geen probleem, in koelkast af laten koelen en dan even opkloppen.

Dankjewel. Ik ga dan liever voor het zekere en ga gepasteuriseerd eiwit gebruiken. Kan ik daar ook de hemelse modder mee maken.
En bedankt voor het recept zonder ei. Dat gaat zeker van pas komen  =D

10

:thumb:  :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl