1

Onderwerp: Antilliaanse taart

Ik bak regelmatig Antilliaanse taarten en heb met de tijd het recept voor bolo manteka meer eigen gemaakt (luchtiger, minder vet, etc).
Deze taart is te vergelijken met de Amerikaanse pound cake, maar dan met een kleurtje of drank erdoor.

Nu zag ik laatst een recept van een Antilliaan, waar niet 500 gram boter in gebruikt werd (zelf gebruik ik 350 gram), maar 250 gram boter en 100 Ml melk.

Heeft iemand enig idee wat hier de toegevoegde waarde van is? Het klinkt ideaal, melk ipv boter, dus misschien wat lichter, minder vet etc?

Iemand ervaring met het vervangen van boter door een deel melk?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar heb geen topic kunnen vinden waar dit naar voren komt :)

Re: Antilliaanse taart

Heb niet een heel duidelijk voorbeeld, maar ik ken het principe wel. Melk maakt de boel smeuig, net als boter, maar is idd iets minder vet..

Misschien anderen nog aanvullingen?

3

Als je googled op "milk and butter sponge cake" vind je recepten met minder boter en melk erbij. Maar wel heel veel suiker vind ik... (2 cups of 400 gram op 4 eieren). Hoeveel suiker zit er in jouw recept?

Tieneke

4 Laatst bewerkt door 2littlemonkeys (09-05-2015 11:20)

Bedankt dames!

Er zit behoorlijk wat suiker in Antilliaanse taarten, het zijn ook echt zware gevaartes die uit de oven komen!
In mijn recept zit
500 gram bloem
350 gram botet
400 gram suiker
10 eieren
Baking soda ipv bakpoeder
Citroen, rum, vanille

Uiteindelijk valt het suikergehalte qua smaak heel erg mee :)
Ik vind het vaak zelf net iets te vettig nog, maar daar heeft mijn schoonfamilie nooit last van, die vinden het heerlijk.

5

Wauw, wat een hoop eieren ook. Ik kan me goed voorstellen dat ze zwaar zijn. In milk-and-butter-spongecake zit:
4 eieren
2 cups suiker
2 cups bloem (en bakpoeder, zout en vanille-extract)
60 gram boter en een cup melk (240 ml).

Tieneke

Ja, veel minder eieren zie ik
Al kom je denk ik wel ongeveer op hetzelfde uit als je het in dezelfde hoeveelheden zou maken.

De bolo manteka is wel de basis voor zo'n beetje elke Antilliaanse verjaardagstaart, vooral kinderfeestjes.
Ik zal binnenkort eens experimenteren met wat minder boter en wat melk.

Zou ik er 2 eieren af kunnen halen? Of wordt het dan een bende qua verhoudingen?

7

Ik zou het gewoon eens uitproberen. Maak anders eerst een kwart recept. Als het niet gaat, hoef je niet zoveel te verspillen.

Ik ben onderhand ook wel benieuwd hoe je het beslag maakt...

Tieneke

De boter smelten en laten afkoelen
De suiker en eieren + aroma's en een halve citroen ongeveer 6 minuten mixen op de hoogste stand
Baking soda toevoegen en op een lage stand doormixen
Bloem er rustig door doen en op het laatst de gesmolten, afgekoelde boter

Dit gaat in een bakvorm van (niet 100% zeker, ik pak altijd dezelfde) 26 cm en gaat voor minimaal een uur in de oven op 160 graden.

Dit is wat voor mijn oven het beste werkt, geen aangebrandde randen etc en mooi gaar van binnen.
Kleinere of grotere bakvorm kan, maar dan is de baktijd anders :)