1

Onderwerp: Wat gaat hier mis

Vandaag een aantal misbaksels gebakken. http://www.mijnalbum.nl/Foto540-ZLGMARAM.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3WYJGBAI-D.jpg

Dit moesten mini tompoezen worden. Ik heb volgens recept rondjes uit het bladerdeeg gestoken, deze flink ingeprikt met een vork, en dan gebakken op 200 graden. Het was de bedoeling dat de rondjes plat bleven, maar zoals je ziet zijn ze enorm gerezen.  Normaal bij een taart zou je een steunvuling gebruiken, maar dat gaat hier niet. Hebben jullie tips?

2

Re: Wat gaat hier mis

Als ik bladerdeeg bak voor een tompoes zet ik er nog een bakplaat op in de oven dan kunnen ze niet de lucht in :lol:

ik bak het op 175 graden 20 minuten maar dat is bij elke oven anders

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JAGE3JKY-D.jpg

3

Oke, bedankt Baklataart. Zal het  de volgende keer proberen. Die van jou zien er lekker uit trouwens.

Ze zijn te dik uitgerold zo te zien.
In de bakkerij rollen we tompous plakken op 1,5 mm.

Wat je kan doen als ze zo hoog worden is ze door te snijden en die krokant bakken en dan vullen.

Als je zondigt zondig dan lekker

5

lang delftje schreef:

Ze zijn te dik uitgerold zo te zien.
In de bakkerij rollen we tompous plakken op 1,5 mm.

Wat je kan doen als ze zo hoog worden is ze door te snijden en die krokant bakken en dan vullen.

Ik had kant en klaar plakjes bladerdeeg gebruikt. Daar rondjes van gestoken, ingeprikt met een vork, en die gebakken. Zo stond het in het recept. Ik had die dag al meer staan bakken.(Had soezen gemaakt, brownies,  rocky road fudge, en oreo fudge, dus had daarna geen zin meer om te proberen hier nog iets van te maken. Maar  ze zijn wel op gekomen. Heb op het laatst de rondjes iets natgemaakt, en bestrooid met suiker. Mijn zoon vond ze lekker.

6

Zoals Baklataart al zei: bakpapier en nog een bakplaat erop. Ik doe ze daarna nog ff voor t kleurtje een paar minuutjes zonder bakpapier en bakplaat.

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

Als je er een plaat op legt met bakken mis je het krokante van goed gefeuilleteerd korstdeeg.

Als je zondigt zondig dan lekker

8

Ben ik het niet geheel mee eens; mijn tompoezen heb ik zo gemaakt en waren zeker knapperig.

Perhaps when we find ourselves wanting everything,
It is because we are dangerously near to wanting nothing - Sylvia Plath

9

lang delftje schreef:

Als je er een plaat op legt met bakken mis je het krokante van goed gefeuilleteerd korstdeeg.

Waren heerlijk knapperig hoor  :lol:

10

Ik heb dit in een recept staan (maar zelf nog nooit geprobeerd)

Bladerdeeg
Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg 2 plakken bladerdeeg op een met bakpapier beklede bakplaat.
Prik met een vork gelijkmatig gaatjes in het bladerdeeg.
Schuif in de oven en bak gedurende 8 minuten. Haal dan uit de oven en druk zachtjes met een theedoek alle lucht uit het bladerdeeg.
Zet opnieuw in de oven en bak het bladerdeeg op 200 graden goudbruin, dit duurt ongeveer 15 minuten. Indien het bladerdeeg begint te rijzen haal je het weer uit de oven en druk je alle lucht eruit.

11 Laatst bewerkt door |[ Liz ]| (08-05-2015 23:44)

djehr schreef:

Ik heb dit in een recept staan (maar zelf nog nooit geprobeerd)

Bladerdeeg
Verwarm de oven voor op 220 graden. Leg 2 plakken bladerdeeg op een met bakpapier beklede bakplaat.
Prik met een vork gelijkmatig gaatjes in het bladerdeeg.
Schuif in de oven en bak gedurende 8 minuten. Haal dan uit de oven en druk zachtjes met een theedoek alle lucht uit het bladerdeeg.
Zet opnieuw in de oven en bak het bladerdeeg op 200 graden goudbruin, dit duurt ongeveer 15 minuten. Indien het bladerdeeg begint te rijzen haal je het weer uit de oven en druk je alle lucht eruit.

Dit heb ik gisteren geprobeerd. Mijn bladerdeeg bleef dikker dan moet. En het brokkelt snel af

12

Ik heb de tip van Baklataart geprobeerd. Tompoezen waren prima gelukt. Dus Baklataart bedankt voor de tip