1

Onderwerp: Red Velvet taart Fondant????

Vraagje,

Ik mag voor een collega, een klein simpel bruidstaartje maken (genodigde gasten zijn er maar incl. bruidspaar zelf 8)
Z'n aanstaande vrouw wilde graag een red velvet cake.
Nou is mijn vraag, (ik gebruik ivm tijdstekort de funcakes bakmix) ik ga hem vullen met (witte chocolade) creamcheese, maar smeer je hem dan gewoon af met roombotercreme om vervolgens de te bekleden met fondant?
Of is fondant er eigenlijk helemaal geen lekkere combinatie bij?????
En moet je hem gewoon ook lekker afsmeren met de creamcheese??
Alvast bedankt!

Groetjes Naomi

2

Re: Red Velvet taart Fondant????

Ik denk dat hij met fondant heel erg zoet wordt, ik zou afsmeren met creamcheese en je decoraties dan in fondant doen.

Tieneke

3

Ik zou hem eerst afsmeren met creamcheese, dan bekleden met botercreme. Persoonlijk vind ik fondant te zoet. Ik maak mijn botercreme met gecondenseerde melk en boter dus moet ik niet te veel suiker gebruiken, voor mij is hij een goede combinatie met de creamcheese ;)

Ik heb net red velvet cupcakes gemaakt die afgesmeerd werden met creamcheese en versierd met gumpaste bloemen. Na een tijdje smolten de bloemen deels door het vocht van de creamcheese. Dit zal niet gebeuren met botercreme.

Excuseer mij als er fouten zijn in mijn bericht - ik leer het Nederlands nog ;)

Mijn Facebook pagina: Sephiria Taarten

4

zou je je recept van jouw botercreme met gecondenseerde melk willen delen pheebs? Lijkt mij ook erg lekker.

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

5

Ja zeker karinc, de ratio is 3:1 boter:gecondenseerde melk. Je kan een beetje melk toevoegen om de botercreme wat zachter te maken, en suiker naar je smaak. Als er al suiker in de gecondenseerde melk zit, hoef je niet te veel suiker nodig vind ik. De methode is hetzelfde als gewone botercreme. Succes ermee, en laat het me weten wat je ervan vindt :)

Mijn Facebook pagina: Sephiria Taarten

6

Bedankt voor de antwoorden!
"Helaas" wil de dame geen lekkere verse vruchten op de taart (anders had ik hem met Cream cheese makkelijk afgemeerd en gedecoreerd met vruchten)
Ze willen de taart in zwart wit. En aangezien fondant toch smelt op Cream cheese, ga ik hem toch maar bekleden met fondant (heel dun).

7

Ps kan je eigenlijk de red velvet "biscuit" ook gewoon in de vriezer doen? Stel ik bak hem nu maar moet hem woensdag pas hebben...

8

Naommpje schreef:

Bedankt voor de antwoorden!
"Helaas" wil de dame geen lekkere verse vruchten op de taart (anders had ik hem met Cream cheese makkelijk afgemeerd en gedecoreerd met vruchten)
Ze willen de taart in zwart wit. En aangezien fondant toch smelt op Cream cheese, ga ik hem toch maar bekleden met fondant (heel dun).

Denk eraan dat je dan wellicht je taartlagen en -vullingen ziet, als je het heel dun bekleedt. Waarmee ga je afsmeren; botercrème 1:1, ganache of nog iets anders? (Ik zou zo min mogelijk vocht(ige) ingrediënten gebruiken, fondant houdt niet van vocht!)

Als je niet wil dat je taartlagen en/of -vullingen zichtbaar zijn, kan je afsmeren met melk of pure ganache of je botercrème donker(er) kleuren. Zo zal je het niet zien, ook/zelfs niet onder witte fondant! :D

9

Misschien afsmeren met (witte) ganache, daar kun je ook gewoon fondant decoraties op maken.

10

ik zou eigenlijk geen fondant bij red velvet doen, ik vind die smaken persoonlijk helemaal niet bij elkaar passen. gewoon red velvet en cream cheese frosting, ook aan de buitenkant! dat is de "echte" red velvet feel haha