1

Onderwerp: Uitlopen :-(

Even een vraagje... hoe kan het dat mijn  marsepein / Fondant uitzakt en zacht wordt? dus gaat scheuren ( dag nadat ik hem bekleed heb)  kan dat komen door een te natte vulling of door eetbare lijm of teveel boter crème ??

2

Re: Uitlopen :-(

Uhm............waarmee heb je de taart afgesmeerd voordat je de fondant/marsepein erop hebt gedaan?

Heb je misschien een foto zodat we kunnen zien wat je precies bedoelt?

3 Laatst bewerkt door claudiatimmer (07-04-2015 20:08)

Re: Uitlopen :-(

ik heb de taart met botercreme afgesmeerd..
http://s7.postimg.org/7vzxbm2ev/WP_20150406_004.jpg

Re: Uitlopen :-(

http://s14.postimg.org/69htwpjrh/WP_20150406_003.jpg

5

Re: Uitlopen :-(

Botercrème van de mix? Dan is het direct duidelijk; marsepein/fondant houden NIET van vocht...... en gaan dan smelten (van je taart af 'lopen/druipen'). Niet iedereen heeft dit, maar ik persoonlijk smeer nooit af hiermee, ik wil het risico niet eens lopen, hoe klein het ook mag zijn.

Ik kan je aanbevelen om af te smeren met 1:1 botercrème: 1 deel suikerbakkerspoeder en 1 deel roomboter (eerst goed los/luchtig kloppen!). Of, nog beter, met ganache. Met witte chocolade: 1 deel slagroom, 3 delen witte choco, met melk 1 deel slagroom, 2 delen melkchoco en met pure chocolade 1 deel slagroom, 1 deel pure chocolade.

Veel succes en plezier!

6 Laatst bewerkt door LaLuub (07-04-2015 20:26)

Re: Uitlopen :-(

Je foto's zijn een beetje klein om goed te zien wat er fout gaat. Maar het lijkt er op dat je fondant/marsepein gaat 'bleeden'. Dat is dat het zo zacht wordt, dat het gaat 'lekken'/smelten. Echter ik heb er eigenlijk nog nooit v gehoord dat het dan ook gaat scheuren...
Mocht het alleen het smelten vd fondant/marsepein zijn: dat kan komen door condensvorming, bijv door te grote temperatuurverschillen tussen koelkast/keuken, of te snel ontdooien waarbij het vocht niet in een kartonnen taartdoos kan wegtrekken.
Of inderdaad door vocht van binnenuit. Dijkjes gemaakt zodat de vulling geen contact maakt met de fondant?
Maar weet dus niet of dit je probleem is, ivm scheuren v fondant??

Re: Uitlopen :-(

heel erg bedankt voor de tips... ik heb voor het eerst chocoladepuddingmix gebruikt als vulling ik had van dijkjes nog nooit gehoord ( ben nog niet zo lang bezig) en heb idd net gelezen erover..

Re: Uitlopen :-(

doe ik bij het gebruik van ganache ook gewoon marsepein/fondant erover?  of heb je dan gewoon  een chocolade laag? en ik leeg ook dat je hem kan afsmeren met verstevigde slagroom hoeveel klopfix moet je dan gebruiken?

9 Laatst bewerkt door LaLuub (07-04-2015 21:28)

Re: Uitlopen :-(

Deze vulling kun je prima gebruiken hoor, net als botercreme (1:1) om af te smeren (is nog goedkoper ook dan de mix), zolang je eerst maar een dijkje botercreme spuit en daarbinnen je vulling 'opsluit'.
Vwb ganache: beiden kan. Is zowel met als zonder fondant te gebruiken.

Vwb afsmeren met verstevigde slagroom...ik neem aan dat je dan niet met fondant wilt bekleden maar gewoon een slagroomtaart wilt maken? Anders zou ik het niet aandurven, ivm vocht.
En verstevigde slagroom: bedoel je misschien de aangevette slagroom met mascarpone? Deze is mooi stevig. Kun je ook mooie toeven mee spuiten op cupcakes.

Re: Uitlopen :-(

Tanx

Re: Uitlopen :-(

nee had gelezen dat ze de taart ook afsmeren met slagroom ik gebruik altijd marsepein omdat fondant nooit goed lukte...  Ben echt al Super blij met deze tips

12

Re: Uitlopen :-(

De 'slagroom' waarmee dan wordt afgesmeerd is geen slagroom........maar pati krem (of hoe je het ook schrijft).........

Ik zou het risico niet nemen en gaan voor de botercreme 1:1, meringue botercreme of ganache............dan ben je de bovengenoemde problemen voor.

Aan de 1:1 kun je ook een smaakje toevoegen van Lorraine of vanille-extract.........maar vooral proberen water uit je afsmeerlaag te houden.

Re: Uitlopen :-(

bedankt voor de tip