1

Onderwerp: botercreme

Ik heb met Pasen een paasstaart gemaakt.
Ik had een dag van te voren de zwitsersebotercreme gemaakt en in de koelkast gezet.
Toen ik hem er zondag uithaalde, was deze natuurlijk te hard.
Ik dacht ik klop hem even op om hem wat smeuïger te maken.
Toe ging de crème schiften.
Deze heb ik dus weg kunnen gooien.
Maar hoe kan dit en hoe kan ik dit voorkomen???

2 Laatst bewerkt door Hertje (08-04-2015 14:38)

Re: botercreme

Met de volgende tips lukt het wellicht. ;-)
Misschien had je iets langer kunnen kloppen en was het dan toch gelukt om weer een egale creme te krijgen?
Laat de creme de volgende keer liever eerst op kamertemperatuur komen en klop 'm dan zonodig op.
Toch geschift?
Plaats een kom met de creme in een bak met (niet te) warm water (au bain marie) en klop je creme meteen op (bij een grote hoeveelheid: beter verdeel je de creme in kleinere porties).
Of klop je creme op terwijl je er (steeds) even een warme luchtstroom van je föhn op richt (je creme niet laten smelten, alleen iets warmer maken)!

Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen!

Goede tip,
Ik had hem toch niet weg hoeven gooien zie ik.
Maar goed, weer een leermoment.
Dank je wel.

4

Even simpelweg de föhn erop, zo komen alle ingrediënten tot dezelfde temperatuur en gaat je botercrème weer uit de schift :-D

5

Ik zet 'm dan even in de magnetron. Op heel laag vermogen en per 10 sec kijken ik of de bc al zachter is. Met de föhn lees ik wel vaker, maar vind ik niet zo hygiënisch, eerlijk gezegd  :O

6 Laatst bewerkt door Carien (08-04-2015 20:32)

die föhn niet in je kom laten blazen, maar ertegen ;)

ik houd de buitenkant van de (metalen) kom dan altijd even onder de hete kraan en dan weer verder kloppen.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Inderdaad! De föhn tijdens het draaien tegen de kom aanhouden :-) en niet te lang op 1 plek blijven

8

Begrijp dat je de föhn tegen de kom aan houdt  ;) , maar toch.... Ik hou het bij de magnetron  ;), maar liever haal ik de bc de avond van tevoren uit de koelkast/vriezer.

Allemaal bedankt voor de tips.
Weet ik het voor de volgende keer.