1

Onderwerp: Help mij! (botercreme issues)

Hallo allemaal!

Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik hoop het. Binnenkort ben ik jarig en wil een mooie taart bakken, fondant, botercrème het hele rataplan.. Maar ik heb altijd oorlog met de botercrème...

Vaak pak ik uit gemakzucht de mix van dr. oetker voor de crème.

Nodig:
1 zakje Mix voor luchtige Botercrème
100 g zachte roomboter
125 ml koude melk

Als ik dit precies doe dan blijft hij zo onwijs dik en zwaar. Het is bijna niet uit te smeren. Voor op cupcakes is hij prima met een spuitzak maar op een taart werkt het gewoon niet..

Heeft er iemand tips om dit anders te doen, om hem zachter te maken? Hoop dat jullie me kunnen helpen :p

2

Re: Help mij! (botercreme issues)

ik ken die mix niet, maar normaal moet je je boter 10 minuten op hoogste snelheid luchtig kloppen en daar kan je dan een mix-oplossing bij doen, dan is het niet meer dik en zwaar :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Re: Help mij! (botercreme issues)

Vreemd dat deze zo veel dikker is dan, bv, de mix van FunCakes....
Banketbakkersroom is ook niet te smeren en spuit ik daarom altijd met een spuitzak  ;)

4

Re: Help mij! (botercreme issues)

Waar heb je de botercreme voor nodig?
om de taart mee af te smeren (zodat je daarna kunt bdkleden) of om toeven mee te spuiten, of...?

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

5

Re: Help mij! (botercreme issues)

Ik heb het nodig om mee af te smeren idd... Voor onder de fondant.. Filmpjes die ik opzoek van hoe het moet daar is de crème veer makkelijker uit te smeren dat ik vermoed dat ik iets verkeerd doe met mijn geklungel..

6 Laatst bewerkt door Siena (02-03-2015 11:14)

Re: Help mij! (botercreme issues)

Dan zou ik 1:1 botercreme maken, zie de recepten, gebruik ik heel vaak

http://www.deleukstetaarten.nl/recepten … r-afsmeren

Ik gebruik 1deel roomboter : 1deel poedersuiker

Mixen! Is hierbij het toverwoord, én de roomboter op kamertemperatuur voor gebruik!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

7

Re: Help mij! (botercreme issues)

als ik jou was zou ik ook gaan voor goede spulletjes en geen Dr. Oetker
inderdaad, voor afsmeren 1:1 gebruiken, voor vullen FC mix gebruiken, die is echt niet zwaar

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

8

Re: Help mij! (botercreme issues)

misschien even in de magnetron voor gebruik, doe ik ook altijd met de 1:1 boter crème als die moeilijk te smeren is.

Groetjes van Veerle

9

Re: Help mij! (botercreme issues)

Inderdaad, goed op kamertemperatuur laten komen, en dan goed mixen. Zeker 10 minuten. Maar ik zie dat iedereen je aanraadt 1:1 botercreme te gebruiken(doe ik zelf inderdaad ook voor afsmeren), maar niemand vertelt erbij waarom. De kans is namelijk groot dat, wanneer je een botercreme met een vloeistof erdoor gebruikt (zoals de 125 ml. melk bij de mix van dr. Oetker) je fondant gaat smelten. Fondant kan nl. niet goed tegen vocht. De meningen zijn daarover wel verschillend. Sommige mensen gebruiken wel mix, en dan gaat het goed, maar ik zou zelf het risico niet nemen. Daarom liever een 1:1 botercreme.

10 Laatst bewerkt door debby111 (17-03-2015 21:36)

Re: Help mij! (botercreme issues)

Ik heb deze ook gebruikt ook gebruikt en de eerste keer viel hij mij ook niet best. Maar de tweede keer heb ik mijn boter even voor 30 sec. In de magnetron gezet en samen met het mix later roeren tot dat de mix is opgenomen. Dan pas je melk erbij en 10 min. Laten draaien en eventueel een smaakje toevoegen. Dit gaat erg goed en je heb een luchtige botercreme om af te smeren. En van het smelten van me fondant heb ik nog niet meegemaakt maar moet zeggen dat ik me taart pas maak op de dag dat hij word gegeten dus waarschijnlijk heeft het geen tijd om te smelten.

11

Re: Help mij! (botercreme issues)

Zorg er eerst voor dat de boter echt goed luchtig is, doe dit door de boter tijdens het mixen te verwarmen d.m.v. een föhn. Gewoon de fohn telkens om de kom heen draaien en zo de boter verwarmen, de zijkant zie je dan een heel klein beetje smelten, even wachten en weer verder verwarmen. :-D werkt bij mij super!

12

Re: Help mij! (botercreme issues)

.... ts heeft 3 noodkreten gepost en is daarna nooit terug geweest hier.... :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

13

Re: Help mij! (botercreme issues)

Ook is het beste die va  Dr. Oetker flink laten kloppen da  is hij echt heel luchtig. Heb hem wel eens gebruikt en dat langer kloppen  helpt dus echt