1

Onderwerp: Wel of niet decoreren voor invriezen?

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier wat heb gepost, aangezien ik nog maar heel weinig taarten maak. ;) Op dit moment zit ik met een dilemma, wie weet kom ik er met jullie hulp uit.

Het dilemma is: decoreren voor het invriezen of decoreren na het ontdooien?

Voor a.s. vrijdag (de 13e) maak ik een verjaardagstaart, omdat ik moet werken vries ik de taart in.
De taart wordt knalgeel bekleed met fondant (Satin ice) en het puzzelplaatje wordt Bobo (dus veel blauw en rood) en die wordt van marsepein.
Op de zijkant wil ik balonnetjes en tekst maken (fondant met tylose).

Ik ben bang dat de kleuren van de marsepein bij het ontdooien misschien gaan uitlopen op het gele fondant. Ook al hebben we een hele goeie en vooral droge koelkast.

Wie heeft er ervaring met het ontdooien van deze combinatie?

~ Never waste a good crisis... ~

2

Re: Wel of niet decoreren voor invriezen?

ik heb wel eens een taart ingevroren maar niet met die kleur contrasten, dus durf het niet te zeggen.

het gaat altijd wel een beetje zweten maar of het ook echt doorloopt? :think:  :think:

3

Mijn ervaring is dat marsepein nog wel eens heel licht wil afgeven tijdens en na het ontdooien. Niet iedereen heeft dat, maar blijkbaar komt er bij mij te veel vocht bij de taart tijdens het invriezen. Met fondant heb ik het niet.
Het puzzelplaatje kan je heel makkelijk van te voren maken en na het ontdooien op de taart doen. Dan loop je geen risico.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

4

Zoveel antwoorden, zoveel meningen: ik heb nog nooit last gehad van uitlopende kleuren en ik gebruik marsefond (helft marsepein, helft fondant), ook niet bij heel contrasterende kleuren. Ik zou het gewoon wagen dus.

Tieneke

5

Met fondant zou ik zeggen geen probleem, gewoon doen, maar ik zou de marsepein er toch na het ontdooien pas op plakken

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6

Ik vries eigenlijk nooit in dus geen ervaring mee, maar zou zelf de taart invriezen zonder decoraties. D decoraties erop leggen na ontdooien. Decoraties kun je alvast maken idd, dus dan ben je zo klaar  ;)

7

Ik ben altijd bang voor zwetende taarten of uitlopende kleuren. Ik vries de taarten dan ook nooit in.
Als ik weinig tijd heb, zorg ik er voor dat ik de decoratie van te voren al af heb.
Zo hoef ik op de dag zelf alleen maar te vullen, bekleden en de decoratie er op te leggen.
Dat scheelt toch al weer in tijd.