1

Onderwerp: Biscuit mislukt steeds tips met spoed graag!!

Ik heb nu al 2x funcake biscuit gebruikt en 2x mislukt de biscuit.
1e keer stortte hij in elkaar. Nu zit er geen cake in de rand en zakt hij weer een beetje in.
Ook bleef hij plakken in me vorm terwijl ik hem had ingevet met roomboter.

Het is een vorm van 24

Graag wat tips, snap er niks van.

Re: Biscuit mislukt steeds tips met spoed graag!!

Wat vervelend voor je! Ik gebruik die mix ook en dat gaat gelukkig altijd prima dus ik snap ook niet waarom het bij jou mislukt? :think:
Is je oven wel goed? En doe je alles precies volgens de aanwijzingen op de verpakking?
Ik hoop dat het probleem opgelost wordt voor je: suc6!

3

Ik ga het nu nog een keer proberen. Ik doe hem in een hete lucht oven. Had hem er al langer in zitten als wat er op de verpakking stond. Heb nu bakpapier in de vorm. En ik zal de biscuit per laagje in de vorm doen. Even duimen maar. Anders wordt het weer old fashion met bloem, masena etc.

4

Ik bak heel veel met deze mix, mislukt zeer zelden. En áls het dan eens niet zo goed gaat, ligt het toch meestal bij mij...... ;)

Hoe lang heb je op welke temperatuur gebakken? Misschien je oven wat lager zetten (temperatuur) en de baktijd wat verlengen? Als je biscuit van de zijkanten 'los' komt, is hij gaar.

Even wat uitproberen is ook altijd goed. Elke oven is anders; er is nooit exact te zeggen op welke temperatuur/tijd iets perfect gaat zal zijn....

Succes!

5

Ik gebruik deze mix altijd. Is nog nooit mislukt.

Raar dat het bij jou mislukt. Misschien niet lang genoeg met de mixer of inderdaad iets met de oven

6

Celic9 schreef:

En ik zal de biscuit per laagje in de vorm doen.

dit snap ik niet, wat bedoel je daarmee?

Hoe mix je, hoe lang, waarmee, welke verhoudingen/hoeveelheden heb je gebruikt enzenz. Met meer info, kunnen we ook meer meedenken  ;-)

Ik heb ook een heteluchtoven, bak altijd 140graden continu en voor zo'n vorm zo rond de 45 minuten :) Mar dat wil niet zeggen dat jouw oven ook zo werkt... Ik doe 'from scratch' wel hetzelfde als de mix, qua bakken.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Je moet de vorm héél dun invetten. Als je dat te dik doet, heb je inderdaad lucht onder de rand en dat trek je kapot met afsmeren.
Als hij inzakt is hij niet goed gaar geweest.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

8

3e keer zakt hij weer in elkaar.
1x 330gr mix, 5 eieren, 33ml water zoals op de verpakking. Gemixed 10 minuten voluit, 2 minuten lage stand, 45 min op 160 graden in de oven.
2x zelfde hoeveelheid, gemixed 8 minuten voluit, 2 minuten lage stand, 55 min, 160 graden
3x zelfde hoeveelheid, gemixed 8 minuten voluit, 3 minuten lage stand, 1 uur en 5 min op 160 graden

Ik hou ermee op.
Ik ga maar weer de bloem, suiker, masena, eieren mix toepassen.
Ik had gehoopt op deze manier wat sneller klaar te zijn maar helaas....

Wat ik overigens bedoelde met laagjes in de bakvorm brengen had ermee te maken. Een beetje erin en verdelen, dan weer een laagje en weer goed verdelen.
Maar goed..
Bedankt voor jullie steun.

9

3e keer zakt hij weer in elkaar.
1x 330gr mix, 5 eieren, 33ml water zoals op de verpakking. Gemixed 10 minuten voluit, 2 minuten lage stand, 45 min op 160 graden in de oven.
2x zelfde hoeveelheid, gemixed 8 minuten voluit, 2 minuten lage stand, 55 min, 160 graden
3x zelfde hoeveelheid, gemixed 8 minuten voluit, 3 minuten lage stand, 1 uur en 5 min op 160 graden

Ik hou ermee op.
Ik ga maar weer de bloem, suiker, masena, eieren mix toepassen.
Ik had gehoopt op deze manier wat sneller klaar te zijn maar helaas....

Wat ik overigens bedoelde met laagjes in de bakvorm brengen had ermee te maken. Een beetje erin en verdelen, dan weer een laagje en weer goed verdelen.
Maar goed..
Bedankt voor jullie steun.

10

Nou lieverd, wat ontzettend irritant... ik heb echt met je te doen. Heb je toevallig ook een stand op de oven zonder hetelucht? De luchtcirculatie kan weleens te heftig zijn voor biscuit (te snel rijzen en dan inzakken omdat hij binnenin niet gaar was). En ik zie dat je veel heter bakt dan bijvoorbeeld Carien. Ik denk dat een lagere temperatuur je kan helpen. Maar eh... niet doen als je het niet meer ziet zitten hoor.

Tieneke

11

Dat is idd erg vervelend was helaas herken ik het niet. Misschien ligt het aan je pak mix.

Ik heb gisteravond ook een biscuit gebakken met de funcake mix. 20 cm bakvorm 330 gr mix 5 eieren en 33 ml water. 10 minuten mixen met ballongarde op hoogste stand. Oven op 150 graden, hete lucht stand voor 52 minuten. Hierna gelijk op rooster gestort en perfect biscuit van 10cm hoog. Maar ja dit is de manier die voor mij het beste werkt.

Succes met bakken. Kan me goed voorstellen dat je er flink de balen in hebt.... :s

Groetjes Kirsten

12

:S  :S heel apart! en erg vervelend natuurlijk ook!

Bak je from scratch ook op 160 hetelucht? :think:

13

Als je biscuit instort komt dat negen van de tien keer doordat deze niet gaar is. Ik zou eens beginnen met je oven voor te verwarmen op een bepaalde temperatuur en deze dan op te meten, het zou mij niets verbazen als jouw oven niet heet genoeg is waardoor de biscuit niet gaar is en in zakt.
Ik werk al vanaf het begin met deze mix en in het begin zakte mijn biscuit ook wat in, bleek dat mijn oven minder heet is dan display aangeeft, reden waarom ik nu eerst helft baktijd op 150 doe en rest op 175 en heb dan perfect biscuit

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

14

Vind het ook vreemd..... Ik bak al 6 jaar met deze mix en nog nooit een mislukte biscuit gehad. Ook niet met andere merken biscuitmix trouwens. Ik bak hetelucht en kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat het hier aan ligt. Ik bak op gemiddeld 155 graden constant, maar wel iets langer dan meestal wordt aangegeven.

15 Laatst bewerkt door astap79 (28-02-2015 13:23)

Ik had laatst ook problemen met de funcakes mix, deze werd bij mij niet hoog.. nu heb ik de laatste keer voor een 22 cm bakblik 6 eieren gebruikt met 400 gram mix en 40 ml water, deze werd wel ongeveer 8 cm hoog en na afkoelen iets terug gegaan naar de 7 cm, had ook gehoopt dat dit biscuit wat hoger werd met zoveel eieren en mix.
maar heel vervelend als het steeds mislukt!
Ik heb ook met bloem en suiker en eieren geprobeerd, maar die vind ik minder luchtig smaken als de funcakes, dus ik ben nog ff aan de twijfel waarmee ik door moet gaan, funcakes of zelf maken :)

16

22 cm bakblik 6 eieren gebruikt met 400 gram mix en 40 ml water

Dan zou mijn pan compleet overstromen  :think:

Maar even OT: ik denk inderdaad toch aan de temperatuur (afwijking).
Ik bak op op 160 (boven-onderwarmte dat wel) en dan ok 55-60 min.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

17 Laatst bewerkt door Carien (28-02-2015 22:16)

in een 22,5rond doe ik 331gr mix en 252gr ei.. wordt 7cm hoog :)

18 Laatst bewerkt door astap79 (28-02-2015 22:52)

Ik had dan wel een bakvorm gebruikt van 10 cm hoog, maar dat werd hij echt niet, en dat hoeft voor mij ook niet, maar voor die 6 eieren en 400 gram mix verwacht je toch wel een hoger biscuit als die 7 cm.
het is wat he.. het perfecte biscuit bakken haha, voor iedereen is dit weer anders en er zijn zoveel topics over, ik blijf zoeken.