1

Onderwerp: opgeklopte Ganache

Hallo,

sorry voor de vele vragen hier op het forum..

Ik heb ganache gemaakt vanochtend, ik heb hem afgekoeld in de koelkast en daarna opgeklopt tot mousse en weer terug de koelkast in omdat ik deze niet gelijk nodig had.
De ganache is nu dus erg hard geworden, moet ik deze weer buiten de koelkast op kamer temperatuur laten komen en dan ook weer even opnieuw doorkloppen? of gewoon op kamer temperatuur laten komen en dan tussen de taart smeren.

hoe lang van tevoren moet de taart uit de koeling zodat de ganache niet te hard is tussen de taart?

Astrid :)

2 Laatst bewerkt door Tante Tien (13-02-2015 17:51)

Re: opgeklopte Ganache

Vragen mag! Ik zou hem op kamertemperatuur laten komen en dan lekker luchtig opkloppen. Dan is hij ook gewoon te eten en niet te hard tussen de taart. Als je ermee afsmeert, moet je niet kloppen geloof ik. I hoop eigenlijk dat Carien je verder helpt, zij weet volgens mij alles van ganache.

Tieneke

3

hoi Tienke,
Bedankt! Ik heb hem trouwens vanochtend al opgeklopt, maar had hem niet direct nodig dus weer terug gedaan in de koelkast.. nu als ik hem straks weer wil gaan gebruiken ( hij staat nu op aanrecht op temperatuur te komen) is hij dan goed als deze op temperatuur is of moet ik hem nog eens voor een 2de keer opkloppen?
of hoort hij nu niet hard te zijn en hem ik vanochtend te lang geklopt?

4

Gewoon op temperatuur laten komen en dan kijken hoe luchtig het nog is. Even loskloppen zou normaal gesproken voldoende moeten zijn. Dan smeert het wat makkelijker.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

5

Thanks!

Op het moment heb ik nieuwe gemaakt en die staat nu af te koelen zodat ik hem straks kan opkloppen :)
Het duurde zoo lang voordat het op kamer temperatuur kwam, denk te laat uit de koelkast gehaald :(
Ik ben hem toen gewoon nog eens gaan opkloppen en vertrouwde het daarna niet en snel naar de winkel gegaan om slagroom te kopen om nieuwe te maken hahaha wat een gedoe :)

volgende keer toch eerder uit de koelkast of gewoon maken als ik hem ook daadwerkelijk op dat moment nodig heb ;)

6

Tante Tien, ik voel me vereerd :O Ik kom hier niet zo vaak meer en toch weet je m'n naam nog! :y  :thumb:
Alleen.... ik smeer altijd af met ganache, maar vul er nooit mee. Dat vind ik te lomp/onluchtig/zwaar...
Als ik vul met chocola, dan maak ik een mousse  :)
Ik heb een heerlijk recept van Nigella voor melk en puur, voor witte chocmousse gebruik ik het recept van Mieperdepiep van hier  :Y  :9  :9

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Ik heb net de ganache opgeklopt, eventjes tot hij een soort slagroom mousse werd en toen stopte ik.. ik pakte een spatel om het even door elkaar te spatelen en het werd meteen een stuk stugger en harder.. kon het helemaal niet meer tussen de taart smeren, dus eventjes de magnetron in en doorroeren en toen tussen de taart.
het is dus inderdaad wel een dikke zware vulling. ( of ik heb iets verkeerds gedaan ) maar misschien is een volgende keer gewoon een mousse lekkerder :)

8

Ganache is geen mousse.... In een mousse gaan eiwitten. Die zorgen voor een luchtiger structuur.
Probeer anders de snelle chocolademousse van Nigella Lawson eens (zie recepten). Die is zonder ei, maar wel heerlijk luchtig.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

9

hoi,

Ja ik schrok gewoon dat hij toen ik het opgeklopt had was hij lekker zacht en nog geen 30 sec later werd hij heel stijf.. ik had het nog nooit gemaakt dus dacht wat is dit nu weer :)
vanmiddag de taart gebracht en stukje geproefd, hij was wel lekker!