Tante Fondante schreef:Ik vind het nog maar moeilijk om de taarten mooi glad te krijgen met de ganache!
Vind het wel veeeel prettiger bekleden dan met botercreme.
Heb nog maar 6 taarten zo geprobeerd, maar óf mijn ganache wordt te dik óf als ik het weer opwarm lijkt het net of de room en chocola weer van elkaar scheiden en er wat olie vrijkomt.
Dan wordt het te glad om er goed mee te kunnen smeren.
Maar ik blijf oefenen, de aanhouder wint!
Zó herkenbaar! Ik ben zelf ook net begonnen om taarten met ganache af te smeren, nadat ik zoveel goede verhalen erover had gehoord. En ik had dus ook dat het vet vd chocola gescheiden wordt (bij witte chocola). Paar keer weer warm gemaakt, en dan leek het weer goed, maar na een poosje scheidde het vet weer af. Halve internet afgespeurd naar een oplossing. Dit simpele antwoord vond ik bij Culy.nl:
"Mocht je mengsel schiften en scheidt het vet zich van de chocolade? Geen nood. De handregel bij schiften is dat je bij een warm mengsel er koud vocht door mengt, en bij een koud mengsel warm vocht. In dit geval meng je één eetlepel tegelijk koud water door de ganache, herhaal dit totdat het terug is naar waar het hoort te zijn. Voeg geen room toe, hierdoor zal de verhouding vet-chocolade veranderen en wordt het mengsel minder sterk van smaak."
Mijn ganache was afgekoeld, dus ik heb er 1 eetlepel heet water bij gedaan. Werkte geweldig!! Ganache gered van een gang naar de kliko, en ik kon de taart er toen alsnog mooi strak mee afsmeren