1

Onderwerp: regenboog-taart; twee vragen.

Hoi!
Ik open dit topic omdat ik graag wat advies wil krijgen, ik heb al veel gegoogled maar ik kom er toch niet helemaal uit.
Wat is het probleem:
ik wil dit weekend graag een regenboog-taart maken volgens dit recept: http://www.24kitchen.nl/recepten/regenboog-laagjestaart
Nu heb ik maar ruimte in mijn oven voor één springvorm en ik heb geen zin om zes keer de hele procedure over te doen, dus ik had bedacht dat ik drie lagen in een keer kon bakken door tussen de lagen een bakpapiertje te leggen (die helemaal tot de randen sluit).
Hierdoor heb ik eigenlijk twee vragen:
1) Hoe verandert de baktijd/temperatuur als je een driedubbele hoeveelheid in één keer bakt? Is dit met elk recept mogelijk of moet ik op safe spelen en een recept wat ik al ken gebruiken?
2) Gaart de cake gelijkmatig met de bakpapiertjes ertussen? Aan de ene kant ben ik bang dat de scheiding door de papiertjes te groot is en dat de bovenste laag droog wordt terwijl de onderste laag nog niet gaar is (en dat daarmee een bank komt), maar aan de andere kant denk ik dat een papiertje niet zo'n grote invloed heeft en dat het gewoon zal garen als een normale cake.

Goed, het is dus een vrij lange post geworden, maar ik hoop dat er hier mensen zijn die ervaringen/nuttige tips hiervoor hebben. Alvast excuses als er al een gelijksoortig topic is, ik heb me suf gezocht maar niks gevonden.
=)

Re: regenboog-taart; twee vragen.

Gaat niet lukken, lijkt mij  :nooo: . Beslag komt omhoog en daardoor vervormt het laagje bakpapier. Dan zit je aan het eind van de rit met een 3-laags gekleurde taart met bakpapier ertussen gebakken. Het bakpapier zal je niet meer vinden, dan snijd je je biscuit evengoed aan gort. :s

Het is het beste om alle lagen apart te maken of de Wilton Cake pan Easy Layers kopen. Dit zijn 5 bakblikken van 2cm hoog. Hiervan kan je misschien meerdere in je oven kwijt.

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd en kan het wel, in ieder geval : Succes  :thumb:

Groetjes Kirsten

3

Ik vrees ook dat het niet gaat werken.
Misschien heeft je buurvrouw ofzo ook een taartvorm die je mag lenen. Je kunt er ook voor kiezen direct op je bakplaat te bakken. Dus op bakpapier en je bakblik.
Ik heb 2 bakplaten bij mijn oven.

Als je in De buurt van Almere woont, ik heb de 5 laags bakpan waar voorganger het over heeft.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

4

Anders misschien je vulling kleuren in plaats van je biscuit?

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

hmm ik denk dat het idd ook niet gaat werken. Toevallig heb ik vorig weekend ook de regenboog taart gemaakt en op zich valt de tijd dat je ermee bezig bent wel mee hoor. Per laag duurt het ongeveer 12 minuten.
veel succes ermee!

6

ah maar denken jullie dat het niet gaat werken doordat er geen lagen zullen ontstaan (maar een cakemassa met flarden papier bijv.) of doordat de "lagen" dan niet gelijktijdig garen?

7

bakmijntaart schreef:

Beslag komt omhoog en daardoor vervormt het laagje bakpapier. Dan zit je aan het eind van de rit met een 3-laags gekleurde taart met bakpapier ertussen gebakken. Het bakpapier zal je niet meer vinden, dan snijd je je biscuit evengoed aan gort. :s

ja hier dacht ik dus ook al aan, dat je lagen oneven rijzen waardoor je een soort heuvels krijgt...