1

Onderwerp: Schilderen op fondant vraag

Hallo allemaal,

Hopelijk hebben jullie wat ervaring, ik ben gevraagd om schoolbordkoekjes te maken met 5 kinderen en die gaan dan met poeder vermengt met alcohol woordjes op die schoolbordjes van fondant schrijven. Maar ik heb echt geen flauw idee hoeveel je kunt schrijven met een potje! We "moeten" 100 koekjes maken. Ik denk namelijk niet dat het slim is om in zacht fondant met witte eetbare stiften te gaan schrijven. En letter tappits lijken me te moeilijk voor ze, buiten het feit dat ik denk dat die letters te groot zijn.
Ik heb nu één zo'n potje poeder besteld maar red ik het daarmee?
Misschien kan iemand mij hier een advies in geven? Alvast bedankt.

Marjolein

Re: Schilderen op fondant vraag

Hoi,

Je kunt ook met kleurstofgel en een coctailprikkertje in fondant schrijven. Dan zou je verschillende kleurstofgels kunnen aanschaffen. Je kunt het woord dan opvullen met wat kleurstofgel en het prikkertje. Ik gebruik altijd de kleurstoffen van Americolor, vind ik de beste kleurstof.

3 Laatst bewerkt door LaLuub (01-02-2015 11:12)

Niet helemaal antwoord op je vraag, maar even als tip:

Ik heb ooit de kinderen van groep 4 met eetbare pen hun namen op harde fondant ballonnetjes laten schrijven, maar merkte dat zelfs dit 'gewoon schrijven' nog best lastig was voor hen. Sommigen hielden de pen te lang op 1 plek, waardoor de fondant weg smolt en er 'gaatjes' in kwamen. Misschien ook een risico als je letters laat schilderen?

Weet niet hoe oud de kids zijn waarmee je dit gaat doen? En hoe groot de letters mogen worden (omdat je het ook over tappits hebt). Anders zijn uitstekers wel het veiligst denk ik (als het jonge kids zijn), en anders zou ik toch voor eetbare pen op gedroogde fondant gaan ( met de tip naar de kids v niet te lang op 1 plek houden). Of met royal icing op ingestanste letters schrijven, zodat ze kunnen overtrekken? Maar weet ook niet of ze dit zullen kunnen (en worden het ook grotere letters)...

Is wel heel ander verhaal als je dit met kinderen uit groep 8 gaat doen... ;)

4 Laatst bewerkt door Carola (01-02-2015 12:57)

Bedankt voor jullie berichtjes! Ze zijn om en nabij de 13 jaar :) dus wel groot inderdaad. Die gel lijkt me ook een goed idee wel, maar is dat er ook in wit? Met icing lijkt het me inderdaad dat het te groot gaat worden, lijkt mij al moeilijk  :o We wilde dat fondant plakken op die petit beurre biscuitjes. Dus niet echt heel groot. Beetje fout project bijna, zit er toch over te denken om zelf koekjes te bakken en dan groter??? Stonden laatst in de mjam taart, maar ja, ik heb ook maar één lettertappit en om voor die ene keer meerder tappits aan te schaffen lijkt me ook zo wat, vandaar dat dat verven me het beste leek. Lastig! Leek leuk maar is moeilijker uitvoerbaar als ik dacht......

Bedenk me ineens nog wat, nav wat Laluub zei, dat is wel een idee, gewoon met de tappits de letter even aandrukken in de fondant en dan met icing erover heen! Dat ga ik eens uitproberen, bedankt voor de tip! Maar meer ideeën zijn altijd welkom nog! :)

5 Laatst bewerkt door saskiahuisman (01-02-2015 15:43)

Hoi,

Je kunt ook reepjes fondant gebruiken die je hen laat beschilderen, deze reepjes met woordjes plak je later op de schoolbordkoekjes. Als het dan mis gaat maak je gewoon nieuwe reepjes.

6

Hallo Saskia,  dat is ook nog een goed idee! Dank je wel! Supertip! :y

7

Ik zou van de koeken met RI schoolbordjes maken en dan met een kwastje kan je dan prima tekenen erop en als het fout gaat ook nog wegvegen en opnieuw beginnen... :Y

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

8

Ik zou van de koeken met RI schoolbordjes maken en dan met een kwastje kan je dan prima tekenen erop en als het fout gaat ook nog wegvegen en opnieuw beginnen... :Y

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

9

Mmm.....ja. dat zou ook nog kunnen, maar kun je RI wel zwart kleuren dan of wordt dat ook grijs? Bedankt, ook een leuk idee!

10 Laatst bewerkt door Carien (02-02-2015 08:45)

ik las ergens dat je van die candymelts kunt smelten en dat in een rietje gieten, hard laten worden en dan schijn je ermee te kunnen schrijven, als met krijtjes! :)
ik zal kijken of ik het terug kan vinden :think:

deze: http://www.asubtlerevelry.com/chalkboar … andy-chalk

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Hee Carien, dat is een gaaf idee! Dank je wel! Ik ga het weekend al jullie tips  maar eens uitproberen! Maar het lijkt me toch wel een ingewikkeld project terwijl ik van tevoren dacht: makkie! Heb zelfs al gedacht alleen kale schoolbordjes te doen.......maar dat is dan weer mijn eer te na.
Dank jullie wel allemaal voor het meedenken!

12

Carien schreef:

ik las ergens dat je van die candymelts kunt smelten en dat in een rietje gieten, hard laten worden en dan schijn je ermee te kunnen schrijven, als met krijtjes! :)
ik zal kijken of ik het terug kan vinden :think:

deze: http://www.asubtlerevelry.com/chalkboar … andy-chalk

Dat ziet er erg leuk uit!! Ga ik ook een keer uitproberen!