1

Onderwerp: Glute en lactose vrije taart en vulling maken

Hallo,
Ik kreeg gisteren de vraag of ik een glute en lactose vrije taart kon maken.
Ik gebruik zelf funcake biscuitmix van de webshop en marshmallow fondant van funcakes ook van de webshop.

Als je op de webshop zoekt naar glutevrije bakmix, krijg je dus de gewone biscuitmix te zien, die ik ook gebruik. Maar hier zit toch ook tarwe in? Is deze wel of niet glutevrij? Kan ik gewoon deze bakmix gebruiken?
Mashmallowfondant bevat wel een kleine spoor van amandelen, maar ik neem aan dat ik deze gewoon kan gebruiken om deze taart te bekleden.

Ook de vulling moet glute en lactosevrij zijn, heeft er iemand een idee/tip welke vulling ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Iemand tips of recepten voor mij hoe ik deze taart zou kunnen maken? Heb namelijk nog nooit zo'n vraag gehad. En ik zou het heel erg vinden als het jongetje toch ziek zou worden na het eten van de taart.

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties,
Groetjes Angélique

2

Re: Glute en lactose vrije taart en vulling maken

Hoi,

De gewone bakmix is niet glutenvrij volgens mij. De baxmix van Schär wel. Deze heet Kuche und Kekse en is lactose en glutenvrij. Hij is bij ons in de stad te krijgen bij de Tuinen, maar ook bij andere reformwinkels of via internet te bestellen.

Voor de vulling gebruik is lactose vrije melk om banketbakkersroom mee te maken. Er is ook lactose vrije boter verkrijgbaar ( wajang bv) om bc te maken, en volgens mij ook lactose vrije slagroom of anders soya slagroom. Er is ook lactose vrije chocolade verkrijgbaar om ganache te maken, dus eigenlijk best veel mogelijkheden. De meeste dingen zijn ook nog eens gewoon verkrijgbaar in de supermarkt :)

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

Ik weet niet of ik de opdracht wel zou aannemen...... al je gereedschap is gebruikt voor gewone taarten. Er bestaat gewoon een grote kans op "besmetting" met gluten. Zou het risico niet willen nemen, persoonlijk.

Wat je ook besluit te doen, Succes!!  :thumb:

Groetjes Kirsten

4

dank je wel voor de reacties.

ben ik toch wat wijzer geworden wat betreft glucose en lactose vrij bakken. Ik woon zelf in west-zeeuws vlaanderen en hier is alles nog moeilijk te verkrijgen, heel vervelend. We hebben we een innatura winkel, kan kijken of ze daar dit mail hebben. bestellen zit je met verzendkosten op 11 euro, een beetje prijzig voor een kg. zou een heel duur taartje worden als je alles moet gaan berekenen.

zou het risico ook zo groot zijn als alles is afgewassen in de vaatwasser ?

hmmm moet ik er inderdaad nog even over nadenken.

bedankt in ieder geval

Denk aan je oven, alle gereedschappen, poetsdoeken, theedoeken..... Misschien denk ik nu wel iets te ver hoor. De een is heel gevoelig en de ander minder gevoelig voor gluten.
:thumb:

Groetjes Kirsten