1

Onderwerp: Melk- en sojavrije botercreme

Hallo allemaal,

Mij is gevraagd om een taart te maken voor persoon met melk- en soja allergie. Biscuit maken is geen probleem, vullen zal ook nog wel lukken, maar waar kan ik mee afsmeren??
Normaal gebruik ik bij melkallergie  planten margarine van AH, maar hier zit soja in. Enige boter die ik kon vinden zonder melk en soja, was een kuipje becel omega 3 plus. Nu las ik op het forum dat de kuipjes vaak te veel water bevatten waardoor de fondant smelt. Iemand ervaring of tips?

Hoor het graag, alvast heel erg bedankt!

2

Re: Melk- en sojavrije botercreme

ik lees graag even mee =)
mag ik vragen waar je mee vult? Obv soya kom ik er wel, maar zonder dat....

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

vullen zonder soya is niet zo moeilijk, je kunt in recepten soyamelk vervangen door bijv. rijstmelk en dan kun je (weer bijv.) heerlijke banketbakkersroom maken

maar zou je niet kunnen proberen om van kokosolie botercreme 1:1 te maken? dat is bij kamertemperatuur ook vast en als ie in de koelkast is geweest om op te stijven zeker. ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar het is het proberen waard...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4 Laatst bewerkt door bloempie (31-01-2015 15:24)

Mijn dochter heeft in erge mate koemelk eiwit allergie, en ik heb het geprobeerd met een kuipje want dat krijgt ze ook op brood. Helaas was het geen succes. Ik kreeg hele dunne plekken bijna gaten in de fondant.

Ik gebruik altijd wajang margarine, maar daar zit wel Sojalecithine in. Geen idee of het geraffineerde Sojalecithine is, want dat kan wel bij een soja allergie.
Heb net op het pakje gekeken maar staat er niet specifiek bij. Zou anders even vragen welke margarine zij zelf gebruiken.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )