1

Onderwerp: hoeveel mix bakblik 22,5 cm

Hallo,

Ik heb al een aantal taarten gemaakt en mijn biscuit kwam altijd goed omhoog, dit deed ik met een handmixer..
Ik heb nu sinds korte tijd een Tristar stand mixer en nu lijkt het alsof mijn biscuit minder hoog wordt? heel erg raar. ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft?

Ik zou ook graag willen weten hoeveel mix jullie aanhouden bij een bakblik van 22,5 cm, hij is 10 cm hoog, maar zo hoog hoeft hij van mij nou ook weer niet te worden. Ik zou hem wel graag 7 a 8 cm hoog willen hebben.

Ik heb gisteren 2 keer een taart gebakken en die kwam niet hoger als 5 cm, ik had toen bij de laatste poging ook 330 mix en 5 eieren gebruikt, dacht dat het wel genoeg zou zijn.

Ik heb nog eens het forum doorgespit en heb het opnieuw berekend en gebruik nu 400 gram mix, 6 eieren en 40 ml water.

Ik zou graag jullie ervaringen willen horen en hoeveel mix jullie gebruiken om een mooie hoge taart te maken, en is het soms beter om gewoon weer met een handmixer te mixen? een stand mixer zou toch beter moeten zijn..

alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties!

2

Re: hoeveel mix bakblik 22,5 cm

Ik houd zelf 264 gram met 4 eieren aan. Ik verhoog mijn springvorm dan wel voor de zekerheid met bakpapier tegen eventueel overlopen. Dan krijg ik een mooie hoge taart. 400 Gram gebruik ik bij 26 cm (ook verhoogd met bakpapier).

Het zal ook wel afhangen van welke mixer, welke oven etc. je gebruikt. Wordt je taart met je nieuwe mixer wel evengoed luchtig? Want dat is het belangrijkste, natuurlijk.

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

3 Laatst bewerkt door astap79 (20-01-2015 14:25)

hoi,

Het beslag wordt luchtig en als ik de garde omhoog haal na het mixen krijg je zo'n grote piek net als bij stijf geklopte eiwit..dat lijkt me goed dan.
Ik heb nu de taart in de oven van 400 gram mix en 6 eieren en die ziet er wel hoger uit, maar als je de tabel bekijkt is dit voor een veel grotere taart normaal, maar hij is in ieder geval wel hoger nu :)

de taart is eruit en hij is nu precies 7 cm geworden, maar had toch verwacht met deze hoeveelheid mix en ei dat hij hoger zou worden.

Ik probeer het de volgende keer gewoon weer eens met mijn handmixer , kijken of het verschil maakt.

4

Heb je het vermogen van je handmixer al eens vergeleken met je standmixer? Met een hoger vermogen mixt ie veel krachtiger en zal dus ook sneller een beter resultaat bereikt worden. Misschien moet je gewoon met je standmixer langer mixen dan met je handmixer.

Dat heb ik in ieder geval wel. Bij een grote taart doe ik de helft van mijn ingrediënten in de bak van mijn staande mixer, zet die aan en doe dan de andere helft in een andere bak en mix die met de handmixer. Dan is de bak die ik met de handmixer ook klaar als de standmixer 10 minuten bezig is, terwijl die dan dus aanzienlijk minder lang heeft gemixt.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

nog even over hoe ik te werk ga.

6 eieren op kamer temperatuur laten komen en het water ook.
Ik doen dan de mix en daarbovenop de eieren en water.. mix dat 8 min op de hoge stand, daarna 3 min op de lage stand.

6

Hoi SweetTooth,

Ik heb het nog even nagekeken, mijn handmixer is 350 W en de standmixer is 600 W..dit zou dus  beter moeten zijn :)

7

Tja, dat is raar, zou je eerder andersom verwachten als ie minder goed omhoog komt.
Maar heb je recent nog uitgeprobeerd of je taart met de zelfde uitgangspunten (bakvorm, temperatuur, hoeveelheid mix/ei/water, mixtijd) en alleen een verschillende mixer op een ander resultaat uitkomt? En welke dan hoger is?

Dat is in ieder geval de test waard...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

8

ik ga hem binnenkort nog maar is proberen met dezelfde inhoud en dan de hand mixer..kijken of het dan anders wordt.

9

Voor de 22,5 cm gebruik ik 300 gr mix. Biscuit wordt 7-8 cm hoog.
Ben erg benieuwd of het aan je mixers ligt. Ik heb ook een handmixer en Kenwood, maar merk geen verschil. Misschien heb je net een 'foute' zak mix? Laatste tijd lees ik wel vaker dat bij sommige zakken de biscuit minder hoog wordt.

10

Hoi Esther68,

Ja 400 gram mix leek me ook best veel, of in ieder geval genoeg voor een mooi hoog biscuit, maar hij is bij mij net 7 cm hoog geworden.
De zak mix is op dus binnenkort nieuwe bestellen en hopelijk is deze dan beter, dan ligt het hopelijk niet aan mijn mixers, we zullen zien :)
Bedankt!

11

Ik heb een nieuwe zak Funcake mix thuis gestuurd gekregen en heb vanavond een biscuit gebakken.
Bij deze heb ik precies dezelfde verhouding aangehouden als de laatste die ik gebakken had.
400 gram mix, 6 eieren en 40 ml water.
De vorige had ik gemixt met mijn standmixer en deze keer wou ik proberen om het gewoon met een handmixer te doen.
het beslag werd erg luchtig en uiteindelijk is de taart 8,5 ..bijna 9 cm hoog geworden!
Ik ben er nu dus alleen nog niet achter of het aan mijn mixer lag of aan de zak biscuit mix :)
Ik denk de volgende keer dus maar weer gewoon met de standmixer proberen , als hij dan nog zo hoog wordt dan lag het aan de zak mix, en als deze dan lager blijft dan ligt het probleem bij mijn standmixer.

Ik heb nu in ieder geval een hoog biscuit.. Yippie! ...wel 400 gram mix gebruikt. :D