Onderwerp: een staande taart.... en de achterafs.....
Nav deze taart: http://forum.deleukstetaarten.nl/viewto … ?id=234327
Ik mocht een minion maken en wilde persé een staande maken
Dus wat rondgekeken en maar gewoon begonnen
Ik heb 3 MDF-plaatjes op elkaar gelegd, daar 2 zilver/goud kartonnetjes op en toen met de boormachine door het geheel 2 gaten geboord met een doorsnee van 6mm. Deze gaten iets uitdraaien met de draaiende boor, dan passen de houten dowels prima
Papiertje en folie om de MDF-plaatjes, dowels op de plek van de gaten door de folie drukken en voila, dan krijg je dus dit:
* Achteraf zou ik er nog een heel MDF-plaatje onder hebben gedaan, dus een plaatje zonder gaten. Puur voor de stevigheid
* Achteraf zou ik voor de onderste karton natuurlijk een board genomen hebben.... what was I thinking!?? Oh ja, ik denk bijna nooit...
* Achteraf zou ik nog een kartonnetje doorboort hebben, want het zijn 3 taarten op elkaar...
Goed... De minion moest ook nog ergens op steunen, dus van die holle plastic dowels 3cm stukken om de houten dowels gedaan en daar het karton op.
Wel nog effe het 'opgeboorde' karton wegknippen natuurlijk
* Achteraf had ik nu punten aan de 2 staande dowels geslepen
Het onderste karton (cakeboard dus!) iets kleiner knippen, zodat je de onderste biscuit aan de onderkant iets rond kunt snijden.
De onderste taart (in mijn geval rond 15cm) gewoon vullen, bovenkant afsmeren, laagje fondant opdoen, over beide dowels laten zakken, dowels erin doen om de boven komende taarten te ondersteunen en aan de onderkant wat bijsnijden. Er plastic omheen wikkelen om te voorkomen dat de biscuit uitdroogt. Of meteen al een laagje ganache erom, als crumbcoat... dat had ook gekund... achteraf denkende...
Volgende erop, dowelen en weer plastic ermheen wikkelen.
Laatste erop
Afgesmeerd met pure choc ganache. Lastig, omdat je geen vast punt hebt aan de basis én omdat de taart toch wat begon te wiebelen door al het gewicht...
Dus de ondersteuning vergroot door naast elk 'pootje' 2 extra 'pootjes' te plaatsen. Ik heb de dowels met plakband aan elkaar geplakt. Het ene 'been' wat naar achteren, de andere naar voren.
* Achteraf had ik dit dus meteen moeten doen
Volgende laag met witte choc ganache gedaan, omdat er zo'n lichte kleur fondant overheen zou komen. In de fondant al een beetje de kleren afgetekend
Ik heb ervoor gekozen om de kop eerst te bekleden en daarna het lijf. Dit kan ook in 1x natuurlijk
Het lijf eerst bekleed met bakpapier, zodat er geen ganache aan de overstekende fondant kan komen.
Daarna een bakpapier broek
laat ik eerst maar eens z'n beentjes en schoenen maken....
* Achteraf had ik dit zo ongeveer als allereerste moeten doen... nog voordat het board er op zou komen... wat een gepruts zo...
Nou ja, daarna dus de broek aandoen en verder decoreren zoals jouw minion eruit zou moeten zien
* Achteraf had ik eerst z'n borstzakje moet plaatsen, voordat ik de hand/arm vastlijmde....
De haartjes heb ik van paste gemaakt, een paar dagen van te voren. Omdat ik er niet genoeg gemaakt had, 's middags nog wat bijgemaakt en in z'n kop gestopt. Nachtje in de koelkast en ja hoor, alle nieuwe haartjes waren verlept....
* Achteraf dus meer haren maken dan je nodig denkt te hebben!
Hopelijk maak ik iemand een beetje blij met dit verhaal en bespaar ik haar/hem een boel achterafs