1

Onderwerp: Help...marsepein bloem 90 mm in oven laten drogen op hete lucht???

Hallo,

Ik las dat ik de marsepein bloem in eierdoos in de oven op 50 graden kan laten drogen op een kier voor ca. 3 uur.
Moet de stand van de oven op hete lucht, grill, onder/bovenwarmte of alleen op warmhouden?
Omdat het grote bloemen zijn, moet ik de eierdoos in een aantal stukken knippen?
Ik wil 4 bloemen maken. Het gaat om de rosecutter van fmm.
Ik heb de uitsteker vandaag via de webshop besteld en wil er morgenavond mee aan de slag.
Ik las dat heel veel mensen de bloem met fondant maken, maar wil niet meer geld aan uitgeven als het niet nodig zou zijn:)
Ik heb de taart as. Zaterdag nodig. Hoop dat het lukt.
Meer tips zijn welkom.

Gr. Shai

2

Re: Help...marsepein bloem 90 mm in oven laten drogen op hete lucht???

Marsepein wordt sowieso niet hard dus in de oven doen lijkt me dan ook niet nuttig  :nooo: ....fondant op 50 graden in de oven wordt wel hard ik zou daarbij dan kiezen voor of boven/onderwarmte of warmhouden.

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

3

Inderdaad, de oven heeft geen zin, de bloemen moet je maken van fondant, fondant met wat Tylose of fondant met gumpaste of gumpaste alleen.
marsepein in de oven wordt denk ik zelfs een plakkerige boel, maar heb het nog nooit geprobeerd

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

4

En eierdozen............zijn ook niet echt voedselveilig.......en of ze de oven overleven is ook maar de vraag?

5

Marsepein wordt inderdaad niet hard. Zelfs niet met heel veel tylose. En net als wat Karin zegt....ik zou geen eierdozen gebruiken omdat daar salmonella in kan zitten (salmonella zit vaak aan de buitenkant van de schil  ;) ). Ik zou de bloemen die je al gemaakt hebt weggooien. Veel te groot risico  :O
Ik gebruik voor bloemen vaak van die bakjes van de Xenos, plastic eierbakje uit koelkast of verpakking van toffifee oid  ;)

6

Ja, die van Toffifee ja, ben je eerst verplicht om die dingen allemaal op te eten, zo erg  =D

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

7

van die papieren onderleggers voor appels uit de super werken ook  :thumb: zeker voor grote bloemen. Ik leg er altijd eerst plastic folie over :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tip.
Ik heb de bloemen gelukkig nog niet gemaakt. De bloemen uitstekers worden morgen bezorgd.
Ik heb vandaag fondant gekocht. Ik las dat je fondant ook makkelijk zelf kan maken  1 dag van te voren.
Maar dat kijk ik wel even.
Ik wil de bloemen in deplastic eierbakje van de koelkast bewaren voor de vorm.
Als ik de bloemen heb gemaakt...hoelang moet ik dit laten drogen op de aanrecht in de plastic eierbakje? En daarna luchtdicht bewaren?
En ik kan de bloem met beetje water plakken op mijn taart neem ik aan?

Alvast bedankt lieve mensen:)

9

Soms zijn de bloemen al snel droog. Ligt ook een beetje aan het merk fondant. Ik zou ze zeker een dag laten drogen. Kleinere bloemen zijn sneller droog dan grotere. Ik zou ze alleen niet luchtdicht bewaren. Het evt vocht kan dan niet weg. Ik heb weinig geduld  O-) en laat mijn bloemen vaak veel te kort drogen. Het vocht is dan nog niet helemaal uit de bloem. Ik weet niet hoe groot de bloemen zijn, maar water is. Iet sterk genoeg. Ook niet voor kleinere bloemen. Ik zou dan Royal Icing of dikke glazuur gebruiken. Wat ik ook wel eens doe is een bolletje fondant erg nat maken (net als kauwgom) en dan achter de bloem plakken.

10

je schrijft dat je grote bloemen gaat maken.
Nou is groot relatief natuurlijk, maar wanneer ze zwaar worden, kun je ze het best op een prikkertje maken, dan kun je ze in je taart prikken.
Zeker grote bloemen ruim van te voren maken, je kunt ze rustig een week ergens laten liggen (ze worden meestal niet meer gegeten).
Bloemen van fondant kun je wel in de oven drogen, 50 graden, evt deur op een kier, half uurtje kom je al een heel eind mee.
Gewoon in een donkere kast bewaren tot ze op de taart gaan. Niet in de koelkast zetten, ook niet op de taart. Fondant neemt snel weer vocht op en dan worden ze dus weer slap van de condens.
Bloemen kun je het best maken van gumpaste, van fondant gemengd met gumpaste of van fondant met tylose; dan worden de bloemen harder :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Dank voor. Jullie antwoord.
Kan ik de plastic eierbakje van de koelkast  ook in de oven zetten om de bloemen te laten drogen?

12

Shai schreef:

Dank voor. Jullie antwoord.
Kan ik de plastic eierbakje van de koelkast  ook in de oven zetten om de bloemen te laten drogen?

Ik durf het je niet te garanderen, maar ik denk dat dat wel moet kunnen. Afwaswater/vaatwasser is toch ook al gauw 50 graden of hoger. Dus dan moet het een oven van 50 graden ook overleven.