1

Onderwerp: Wat gaat er mis????

Hier onder een foto van de verjaardagstaart van mijn dochter. Zoals jullie zien is ie alles behalve strak.
Ik doe iets verkeerd, maar wat???
Ik heb het eerder nooit zo erg gehad, maar de laatste tijd, vreselijk.

Ik spuit randje bc daarna verder vullen.
Heb meestal 2 lagen vulling.
Ik smeer dun af met bc of ganache.
Ik gebruik een bakring om de taarten heen zodat ik zeker weet dat de lagen recht boven elkaar zitten.

Dus.... waar gaat het mis???? Ik baal er zo vreselijk van

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZNNAE8ZQ.jpg

Hij is hier nog niet af  :O

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

2

Re: Wat gaat er mis????

Welke botercreme voor het dijkje?

Het lijkt alsof je vulling erg dik is en door het gewicht naar buiten wil uitwijken.........

3

Re: Wat gaat er mis????

Ik gebruik een mix van botercreme en banketbakkersroom. Ik vind pure bc niet zo lekker.
Het lijkt idd net alsof het naar buiten uitpuilt.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

4

Re: Wat gaat er mis????

Welke botercreme? Mix of 1:1.........denk dat zeker met combi met BBR je niet de stevigheid krijgt die je nodig hebt om de vorm te behouden.
En beter 3 keer dun vullen dan 1 keer een dikke laag.....zeker bij een stapel wordt dan de vulling naar buiten gedrukt door het gewicht.

5 Laatst bewerkt door bloempie (03-01-2015 22:28)

Re: Wat gaat er mis????

Ik gebruik 200gr boter met 75 a 100 gram witte basterdsuiker en meng dit met ong. 500gr. banketbakkersroom. Wordt daardoor een luchtige bc.
De taarten zijn wel erg zwaar vind ik, ook als ze nog niet gestapeld zijn.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

6 Laatst bewerkt door Tante Tien (04-01-2015 19:49)

Re: Wat gaat er mis????

Gebruik je biscuit of cakebeslag? Biscuit is natuurlijk veel luchtiger? Cake drukt meer omlaag.

Ik zou gewoon minder dik vullen, zoals Karin ook zegt. Ik denk trouwens dat je vulling in de taart hierboven naar buiten komt door het gewicht van de boom, daar gaat behoorlijk wat fondant op en dat is zwaar. Ik denk dat je bij het aansnijden even goed moet kijken wat er is gebeurd, zit er lucht of vulling in de horizontale vouw. Het is trouwens wel een heel leuke taart.

Tieneke

7

Re: Wat gaat er mis????

De vulling wil er uit,
de laag vulling is te dik en/of je dijkje kan de vulling niet tegen houden.
Als dijkje kun je beter 1:1bc gebruiken, die is steviger.
Ik zou met dunnere lagen vullen en een dun dijkje, of gewoon zonder dijkje!

Ik spuit nooit dijkjes (meer) gaat super!
(Ik vul het meest met confituur en botercreme mix)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

8

Re: Wat gaat er mis????

Bedankt voor jullie reactie's. :)

Ik gebruik biscuit, de mix van funcakes en ik vul ook meestal met bc en confiture.
Dunner vullen lijkt me wel een goed idee, mijn taarten zijn namelijk altijd erg zwaar.
Op zich was de boom nog niet zo zwaar, ik heb namelijk een piepschuim kegel als basis gebruikt.
Ik heb de boom voor de zekerheid gestut met houten douwels.
Die heb ik ook gebruikt om de taart te stutten, zo'n 4 a 5 stuks. Verder gebruik ik de dunne kartonnetjes tussen de taarten.

Ik heb bij het aansnijden gekeken, maar er zat geen lucht in de vouw, alleen vuling.
Als je dunner vult hoeveel laagjes maak je dan? ik vul nu 2 lagen en best wel dik denk ik. :o

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

9

Re: Wat gaat er mis????

om een dijkje te spuiten en af te smeren kun je het beste 250 gram roomboter en 250 gram suikerbakkerspoeder gebruiken. de banketbakkersroom is veel te nat en hierdoor gaat je marsepein/fondant smelten.
hoe vaak ik vul hangt af van hoe hoog de taart is. meestal 3 x en een enkele keer 4 x.
ik maak nooit dijkjes omdat ik niet dik vul. gewoon lekker smeren tot je eigenlijk een te dikke laag hebt gesmeerd voor op je sneetje brood :)

10

Re: Wat gaat er mis????

Ik vul 3 laagjes, 2 dunne lagen confituur, dat de biscuit gewoon goed bedekt is,
& in het midden een iets dikkere crème laag, ik schat zo'n 6 a 7 mm dik/dun.
Bij een heel hoge taart doe ik 4 laagjes,  2 om 2, dunne laagjes.

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

11 Laatst bewerkt door Esther68 (05-01-2015 00:32)

Re: Wat gaat er mis????

Je kunt beter 4x dun vullen, dan 2x dik. Ik denk dat dit icm de botercreme de schuldige is. Ik gebruik echt alleen de 1:1 en spuit dijkjes. De 1:1 vind ik ook niet lekker, maar als je hier alleen mee af smeert proef je het niet. Ik tenminste niet  ;)
Zelf gebruik ik trouwens altijd cakeboards wanneer ik stapel. Deze zijn toch steviger dan taartkarton. Als ik al taartkarton gebruik, plak ik er 2 of 3 op elkaar. Ligt aan de grootte van de taart. Misschien had je je dowels nèt iets te kort en/of niet gelijk gemaakt?

12

Re: Wat gaat er mis????

Heb je deuvels in je taart zitten?

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

13

Re: Wat gaat er mis????

Djoeke schreef:

Heb je deuvels in je taart zitten?

In bericht 8 kan je haar antwoord lezen hierop ;)

Wellicht heb je overigens (wat) te weinig dowels gebruikt, in verhouding tot de grootte/zwaarte van je taart?

Bij zo'n grote/zware taart kan je misschien beter cake boards (4mm dikte) gebruiken in plaats van de kartonnetjes en dunner/vaker vullen.

Ik vind de taart wel  :thumb: !

14

Re: Wat gaat er mis????

annick67 schreef:
Djoeke schreef:

Heb je deuvels in je taart zitten?

In bericht 8 kan je haar antwoord lezen hierop ;)

Wellicht heb je overigens (wat) te weinig dowels gebruikt, in verhouding tot de grootte/zwaarte van je taart?

Bij zo'n grote/zware taart kan je misschien beter cake boards (4mm dikte) gebruiken in plaats van de kartonnetjes en dunner/vaker vullen.

Ik vind de taart wel  :thumb: !

Oeps... het is nog vroeg....

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

15 Laatst bewerkt door bloempie (05-01-2015 21:40)

Re: Wat gaat er mis????

Mijn vullingen zijn zeker ong. 1 cm dik :O
Das dus veel te veel begrijp ik.
Voor volgende week weer een taartje gepland, ga het meteen anders doen. Wordt ook weer stapel, dus ga ook gelijk cake boards gebruiken en meer stutten. Dan nog 1:1 bc, moet toch lukken :y


Zijn de plastick  holle buisjes steviger dan de houten dowels?
En of ze te kort waren?? Ik dacht van niet, ik prik ze in de taart, markeer de maat, haal ze er uit en maak ze op maat.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

16

Re: Wat gaat er mis????

Ook zorgen dat al je dowels even groot zijn, anders zakt het nog scheef

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

17

Re: Wat gaat er mis????

Tigrasas schreef:

Ook zorgen dat al je dowels even groot zijn, anders zakt het nog scheef

Das ook een goeie, heb ik niet gemeten.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

18 Laatst bewerkt door Carien (05-01-2015 23:07)

Re: Wat gaat er mis????

?? hoe snij je je dowels op maat dan? Wanneer je ze allemaal op dezelfde maat afsnijdt heb je de bovenstaande taart recht, anders zal hij zeker ergens gaan duwen... met als gevolg bovenstaande foto.

Onder de boom zou een goud/zilverkarton volstaan, maar tussen grotere lagen zeker een cakeboard  :)
Die holle plastic dowels gebruik ik alleen onderin een 4 lagige stapel (of bij hoger in de onderste lagen), anders zijn houten dowels prima :y
Alleen moet je er wel meer dan 4 in doen. Onder een 15cm doe ik er 3, maar onder een 20 cm al 5.... een oneven aantal voorkomt ook al wiebelen/op 1 kant leunen (net als bij tafelpoten  ;) ).
Wanneer je goed dowelt en goede kartons/boards gebruikt, maakt de zwaarte van je taart niks uit  :)

Zelf vind ik het ook lekkerder eten, wanneer de vulling wat meer over de biscuit verspreid zit  :)  In een 7cm hoog kapsel vul ik 3x, alle lagen met een mousse/crème én een saus. Dan proef je bij elke hap alles  :9
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10407239_706712732705308_8245605811723852131_n.jpg?oh=b7f775e020b3ffbd6f2b45ecdf67e1ba&oe=5525805F&__gda__=1428740327_7201f4ff2a9869e9b73b6b8cac71265a

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

19

Re: Wat gaat er mis????

bloempie schreef:

En of ze te kort waren?? Ik dacht van niet, ik prik ze in de taart, markeer de maat, haal ze er uit en maak ze op maat.

Dit deed ik ook bij mijn eerste stapel, wat dus fout is  :O . Ik stop een dowel in het midden van de taart en zaag deze op maat (wanneer ik over de taart heen kijk, zeg maar, zie ik nèt niet de dowel zitten). Dan zaag ik alle dowels op dezelfde maat (ook al wat Carien zegt). Het kan dus zijn dat, wanneer je taart niet helemaal gelijk is, je een kiertje krijgt, maar dit is niet erg. Kun je met iets wegwerken. Je tweede taart staat dan wel gelijk en leunt niet meer op de onderste  ;)

20

Re: Wat gaat er mis????

Esther68 schreef:
bloempie schreef:

En of ze te kort waren?? Ik dacht van niet, ik prik ze in de taart, markeer de maat, haal ze er uit en maak ze op maat.

Dit deed ik ook bij mijn eerste stapel, wat dus fout is  :O . Ik stop een dowel in het midden van de taart en zaag deze op maat (wanneer ik over de taart heen kijk, zeg maar, zie ik nèt niet de dowel zitten). Dan zaag ik alle dowels op dezelfde maat (ook al wat Carien zegt). Het kan dus zijn dat, wanneer je taart niet helemaal gelijk is, je een kiertje krijgt, maar dit is niet erg. Kun je met iets wegwerken. Je tweede taart staat dan wel gelijk en leunt niet meer op de onderste  ;)

Aha!
Mijn dowels waren vast niet allemaal even lang, want daar waar de taart misschien iets hoger was heb ik de dowel dus ook wat langer gelaten. Viel zo met het blote oog niet te zien, maar een klein beetje hoogte verschil in de taart valt denk ik niet zo op.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

21

Re: Wat gaat er mis????

Esther68 schreef:
bloempie schreef:

En of ze te kort waren?? Ik dacht van niet, ik prik ze in de taart, markeer de maat, haal ze er uit en maak ze op maat.

Dit deed ik ook bij mijn eerste stapel, wat dus fout is  :O . Ik stop een dowel in het midden van de taart en zaag deze op maat (wanneer ik over de taart heen kijk, zeg maar, zie ik nèt niet de dowel zitten). Dan zaag ik alle dowels op dezelfde maat (ook al wat Carien zegt). Het kan dus zijn dat, wanneer je taart niet helemaal gelijk is, je een kiertje krijgt, maar dit is niet erg. Kun je met iets wegwerken. Je tweede taart staat dan wel gelijk en leunt niet meer op de onderste  ;)

Aha!
Mijn dowels waren vast niet allemaal even lang, want daar waar de taart misschien iets hoger was heb ik de dowel dus ook wat langer gelaten. Viel zo met het blote oog niet te zien, maar een klein beetje hoogte verschil in de taart valt denk ik niet zo op.

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

22

Re: Wat gaat er mis????

Carien, wat een mooie strakke taart. Zo wil ik het ook zo graag (zucht)
Maar met alle tips die ik heb gekregen moet dat toch zeker lukken :Y

Ik vul eigenlijk op de zelfde manier als jij verteld. Maar dan 2 lagen. Ga er in het vervolg dus 3 doen. Lijkt me eigenlijk nog lekkerder ook :9

Als het leven je citroenen geeft, maak dan limonade (of taart natuurlijk )

23

Re: Wat gaat er mis????

Voor de lengte van de douwels steek ik een breinaald in het midden vd taart.
Nagel tegen de naald op hoogte vd taart,  lengte opmeten met lineaal, en alles aftekenen en knippen maar!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!