1

Onderwerp: Vhocolademengsel dikt niet in voor Moddertaart?

Hoi allemaal,

Heb onlangs de m&m versie van de Moddertaart gemaakt. Op zich was hij goed gelukt, maar de modder (chocolade-slagroom) dikte niet in. Heb hem in de ochtend gemaakt en toen die afgekoeld was maar in de koelkast gezet waar hij de rest van de dag en de nacht heeft gestaan, de volgende ochtend was hij nog niet ingedikt, waardoor de chocolade door de kitkats liep bij het vullen. Wat doe ik fout? Lees ook verschilde verhoudingen overal, misschien ligt het daaraan? Heb gebruikt 200 chocolade op 250 slagroom.

Hoor graag van jouw wand me dochter wil hem graag weer op d'r verjaardag.

Thanx voor de hulp.

Groetjes Ilona

Re: Vhocolademengsel dikt niet in voor Moddertaart?

Heb je pure chocolade gebruikt of melk chocolade?
Voor pure chocolade gebruik ik de verhouding 1:1 dus 200 gr choco : 200 ml slagroom.
Voor melk chocolade gebruik ik de verhouding 2:1 dus 400 gr choco : 200 ml slagroom.
Goed laten afkoelen en eventueel nog opkloppen voor gebruik.
Ik denk dat je naar verhouding te veel slagroom heb gebruikt.

Succes!

Groetjes Kirsten

3

Re: Vhocolademengsel dikt niet in voor Moddertaart?

Hoi Kirsten,

Bedankt voor je reactie, had melkchocolade gebruikt dus zal het idd waarschijnlijk aan de verhouding liggen. Weet dat het indikken een tijdje duurt, maar ruim 24 uur vond ik wel heel lang.

Hoeveel tijd moet ik ongeveer voor het indikken rekenen? Dan kan ik de volgende keer beter plannen.

Groetjes  Ilona

Re: Vhocolademengsel dikt niet in voor Moddertaart?

24 uur is niet gek hoor, maak de ganache dus 1,5 dag van te voren. Goed koelen is eerst het belangrijkste, verwarmen om smeerbaar te maken kan altijd weer in de magnetron. Met 10 seconden per keer.

Groetjes Kirsten

Re: Vhocolademengsel dikt niet in voor Moddertaart?

idd de goede verhouding is makkelijk, als ik ganache maak doe ik dat de avond voor ik wil gaan vullen, opkloppen voor een luchtige vulling