1

Onderwerp: Baktijd vierkante vorm

Hoi allemaal!

Wie helpt mij uit de brand?
Ik moet een taart maken met mijn vierkante vorm, 25x25x7.5.
De laatste keer dat ik dat deed was hij te droog en de zijkanten hard, niet zoals t hoort dus. Geen idee meer welke temperatuur ik de oven toen had gezet, ik denk zoals bij de normale 20x20 vorm. Welke temperatuur moet ik gebruiken en het belangrijkste hoelang voor hij mooi gaar is???

Ik wil er 8 eieren in doen, 520gr mix en 52ml water, daar kwam ik op uit via de tabel als ik het goed gedaan heb?
Er gaat 4 liter water in de vorm en dan kan er nog een mini laagje op, het is wel belangrijk dat de taart goed hoog is aangezien er echt 25 blokjes uitmoeten voor 25 personen.

Wie van de medebaksters heeft ervaring met bakken met deze vorm? Ik heb een normale electrische oven. Hij moet echt in 1x lukken aangezien ik m donderdagochtend moet maken en savonds moet decoreren, vrijdag werk ik ook de hele dag en avond en die avond word hij gehaald voor t feest zaterdag. Help!

2

Re: Baktijd vierkante vorm

Niemand tips?

Hoi,

Voor een vierkante bakvorm van 25x25x7,5 gebruik ik altijd 600 gram biscuitmix, 60 cc water en 9 eieren (per 66 gram biscuitmix 1 ei, medium).
Deze bak ik op 175 graden Celsius. Omdat je aangeeft dat je een elektrische oven gebruikt, zou ik kijken in de gebruiksaanwijzing van je oven. Als je deze niet meer hebt, kun je deze ook van internet afhalen.
Het is afhankelijk van je oven hoe lang een taartkapsel in de oven moet, maar ook de grootte van het kapsel bepaalt het ook wel.
Ik zet deze bakvorm minimaal 33 minuten in mijn hete luchtoven. Een fout die vaak gemaakt wordt is dat als de cake niet gaar is men er gauw nog 5 of 10 minuten bij doet, terwijl je beter in minuten, dus 2 of 3 minuten extra kunt bakken, dan nog een keer kijken, dan nog een paar minuten erbij doen.
Verder mag het taartkapsel best nog wat vochtig zijn (wel gaar, prik er met een vork in) als het eruit komt, daar wordt je taart alleen maar lekkerder van. Veel succes.

4

Saskia heel erg bedankt voor je feedback. Ik denk dat ik m zoiezo in twee keer ga maken het biscuit om t uitdrogen te voorkomen. Alles is goed deelbaar alleen heb jij 9 eieren, hoe zou jij dat doen dan als je de mix in 2en maakt?