1

Onderwerp: Fondant & Marsepein laten glanzen

Hallo allemaal,

ik ben sinds kort besmet met het taartenbak virus en nu heb ik beloofd aan mijn familie om voor zaterdag een zwarte pieten taart te maken.

Omdat ik vrijdag en zaterdag erg druk bezig ben met het voorbereiden van pakjesavond, ben ik nu alvast bezig met de taart.

De taart wordt van drie lagen biscuit, met daartussen een botercreme met gemaalde pepernoten vulling.

Deze bekleed ik met marsepein, om daarna de zwarte piet bovenop de marsepein te plakken.

Nu heb ik de zwarte piet reeds af, maar door de bloem is de glans er totaal vanaf. Hoe krijg ik de fondant en marsepein weer tot een mooie kleur, is daar een truc voor ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Groetjes,

Mariëtte

2

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

gebruikt je bloem voor wat? uitrollen/

3

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

Volgende keer niet met bloem uitrollen hoor! Crisco of poedersuiker - van poedersuiker wordt het ook een beetje mat, van crisco juist vetter/glanzender... Bloem geeft een beetje een gek smaakje. ik heb ook wel eens gehoord dat er met maizena wordt uitgerold... zou ik ook niet zo gauw doen.

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

Ik heb inderdaad bloem gebruikt om uit te rollen....

Ben nog een super beginner, dus ik heb het waarschijnlijk fout gedaan ?????

5

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

nou... fout is een groot woord! t helpt natuurlijk wel tegen het plakken  :)

misschien helpt het om te smootheren, eventueel met wat crisco erop, om de vettigheid terug te krijgen. Ik zou m iig niet natmaken, want dat gaat enorm plakken!

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

Babycakes, dank je wel voor je antwoord maar euh, smootheren en crisco ???? Daar heb ik nog nooit van gehoord....... Hoewel, crisco zegt me wel iets, ik denk dat ik vanmiddag nog maar even langs de leukste taarten winkel in Wormerveer ga om me te laten informeren.

Bedankt in ieder geval !

7

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

crisco is een plantaardig vet - lijkt een beetje op boter... en toch ook weer niet, haha! Ik gebruik het om mn werkblad mee in te smeren bij het uitrollen van fondant; dan plakt het niet vast!

Smootheren is het gladmaken van je fondant/marsepein als je het op de taart hebt gelegd; je gebruikt dan een smoother om de fondant mooit glad te strijken: http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -4440.html

Succes!

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

Super bedankt babycakes, ik ben weer een stukje wijzer in de taartenwereld !

Het is mijn allereerste taart die ik maak, ik ben benieuwd of het gaat lukken en of ik een beetje aanleg heb hahahaha !

Ik zal binnenkort een foto maken van het resultaat en vanmiddag weer even fijn winkelen voor nieuwe benodigdheden.

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

De adviezen over bloem heb je hierboven al goed gehad.
Nu nog een oplossing voor je zwarte pietje...

Als de bloem er niet zichtbaar op zit, dan kan je ook het pietje met een olie dun invetten. Zonnebloemolie kan prima. Dan houdt je wel een glans die niet meer wegtrekt, dus je moet het ook weer niet te dik doen, anders ziet hij er weer te glibberig uit.

Maar als de bloem er te veel opzit werkt het niet, want dan gaat de bloem mengen met de olie en gaat het wat gek klonteren. 

Als de bloem te veel aanwezig is, kan je kijken of je het voorzichtig met een kwastje kan wegvegen, desnoods kwastje iets vochtig gemaakt met water. Maar zeker niet teveel water, want daar gaat je fondant van smelten. Meteen weer wegvegen met een doekje.

10

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

Er bestaat ook een spray om je fondant wat mooier op te laten kleuren.
Althans hier in Spanje is deze verkrijgbaar, kost rond de 10.00 euro.

11

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

Geen bloem meer gebruiken om op uit te rollen hoor.  :nooo
Van rauwe bloem kun je ernstige darmproblemen krijgen!
Bloem moet altijd verhit worden met vloeistof om te garen.

Poedersuiker, maizena of een combinatie van beiden kan wel.
Of crisco gebruiken. Crisco kun je ook gebruiken om het weer wat te laten glanzen. Gewoon een heel klein beetje op je vinger doen en het over de marsepein of fondant uitsmeren.

Dat is toch een TAART waard!

12

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

crisco is idd wel beter om je fondant uit te rollen. maar het is wel duur namelijk oneven 5 euro voor 480gr
maar ik koop in duitsland palmin en dat is gewoon crisco alleen onder andere naam de prijs is om te lachen 500 gr voor 2 euro.

13

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

ik hoor zoveel positieve dingen over crisco. Maar is crisco niet gewoon een soort van ossewit/kokosolie oid?

14

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

crisco is behoorlijk duur,
als je toevallig bij duitsland woont kun je ff naar real grote winkel en daar palmin kopen. voor een pond betaal je 2 euro en het is precies hetzelfde.
om je fondant glans te geven kun je een flesje karo kopen dat is maisstroop. dan doe je een op een mengen met wodka of ander drank dat smeer je over je fondant met een kwast en je fondant gaat glanzen.
goedkoper dan het kant en klaar flesje. maisstroop kun je gewoon bij de toko halen.

15

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

Ze hebben ook specciale glansspray van wilton die kan je gewoon in een bakboetiek vinde ;-)

16

Re: Fondant & Marsepein laten glanzen

zo duur is het niet.. groot blik voor 5,-. en daar kun je minstens 1-2 jaar mee doen!
kijk eens naar wat je in de supermarkt koopt. eet een keertje kip en je bent al over de 5 euro heen ;)