1

Onderwerp: Koekjesstempel drama ivm plakken deeg

Pas heb ik mijn nieuwe koekjesstempel uitgeprobeerd. Ik dacht zo simpel en snel koekjes te maken, nou niet dus... Ik had het recept van de koekenbakkers gebruikt en het deeg had in de koelkast gelegen na het uitrollen. Maar het stempelen was een drama want het deeg plakte enorm aan de stempel (koud en ook toen het later op kamertemperatuur was). Ik had de stempel ingesmeerd met crisco en later telkens met bloem maar het bleef plakken. Tips? Thanks!

2

Re: Koekjesstempel drama ivm plakken deeg

Ik denk dat crisco hier niet ideaal voor is.
Misschien alleen met bloem?
Of anders gewoon water, dat werkt in elk geval als je koekjes wil platdrukken, met de bolle kant van een natgemaakte lepel. Dat zou bij de stempel ook kunnen helpen denk ik...

Ik heb lang geleden ook eens zo'n stempel gebruikt en met een van bovenstaande methodes lukte het, weet alleen niet meer hoe ik het toen opgelost heb :)

3

TineL schreef:

Ik denk dat crisco hier niet ideaal voor is.
Misschien alleen met bloem?
Of anders gewoon water, dat werkt in elk geval als je koekjes wil platdrukken, met de bolle kant van een natgemaakte lepel. Dat zou bij de stempel ook kunnen helpen denk ik...

Ik heb lang geleden ook eens zo'n stempel gebruikt en met een van bovenstaande methodes lukte het, weet alleen niet meer hoe ik het toen opgelost heb :)

bedankt voor je reactie. alleen bloem heb ik ook geprobeerd, bleef plakken helaas. water  :think: , het is te proberen... wil alleen geen natte koekjes  =)

4

Ik heb de koekjesstempel van de AH van de Heel Holland Bakt lijn. Die heb ik nu twee keer gebruikt. Beide keren zonder bloem, crisco o.i.d. Dus gewoon zo in het deeg gedrukt. Bij het deeg wat ik gebruikte werkte dat goed dus misschien kun je dat ook eens proberen?

Je vindt mijn taarten ook op Facebook: https://www.facebook.com/bakkriebels/
Wat meer lezen bij mijn baksels? http://bakkriebels.nl/

ik gebruik het recept van peggy porschen voor mijn koekjes
en met de koekjes stempel gaat dit ideaal makkelijk en ze vervormen ook niet in de oven
mijn kids zijn helemaal gek op de koekjes stempels

succes

6

Ik snap,het niet, ik gebruik hetzelfde recept als jij gebruikt, maar heb nooit problemen met stempels....

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

7

Het recept van de koekenbakkers vind ik zelf te slap, eerlijk gezegd. Het deeg van dit recept blijft ook aan mijn deegrollen plakken. Het is wel een erg lekker koekje, maar het deeg vind ik niet fijn werken met stempels en wanneer je wilt decoreren (RI). Het recept van PP vind ik ietsje minder lekker, maar veel fijner werken.

8

Esther68 schreef:

Het recept van de koekenbakkers vind ik zelf te slap, eerlijk gezegd. Het deeg van dit recept blijft ook aan mijn deegrollen plakken. Het is wel een erg lekker koekje, maar het deeg vind ik niet fijn werken met stempels en wanneer je wilt decoreren (RI). Het recept van PP vind ik ietsje minder lekker, maar veel fijner werken.

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb pas voor het eerst het Peggy Porschen recept gebruikt en ik vond ze erg lekker dus die ga ik de volgende keer gebruiken voor de stempels.

9

Tigrasas schreef:

Ik snap,het niet, ik gebruik hetzelfde recept als jij gebruikt, maar heb nooit problemen met stempels....

wat gebruik jij tegen het plakken als ik vragen mag? bloem, poedersuiker?

10

Home mAade schreef:

Ik heb de koekjesstempel van de AH van de Heel Holland Bakt lijn. Die heb ik nu twee keer gebruikt. Beide keren zonder bloem, crisco o.i.d. Dus gewoon zo in het deeg gedrukt. Bij het deeg wat ik gebruikte werkte dat goed dus misschien kun je dat ook eens proberen?

dankje voor je reactie. welk recept gebruik jij?

11

Dat waren recepten voor stroopkoekjes en speculaasjes beide uit het boek 'De Banketbakker' van Cees Holtkamp.

Je vindt mijn taarten ook op Facebook: https://www.facebook.com/bakkriebels/
Wat meer lezen bij mijn baksels? http://bakkriebels.nl/