1

Onderwerp: Kan een fondant taart wel of niet in de koelkast?

Kan een fondant taart nu wel of niet in de koelkast, ik ben zelf pas half jaartje bezig met taarten en mij is dus gezegt dat het niet in de koelkast mag omdat het dan gaat zweten, smelten.  Maar nu las ik laatst dat het wel in de koelkast kan.  Wat is nu juist?

Groetjes

2

Re: Kan een fondant taart wel of niet in de koelkast?

Ik zet deze altijd in de koelkast. Als je de taart uit de koelkast haalt gaat deze inderdaad zweten door het grote temperatuurverschil maar na een poosje is dat ook weer weg. Je kunt dit ook voorkomen door de taart in een doos in de koelkast te zetten.

3

Re: Kan een fondant taart wel of niet in de koelkast?

De taart moet wel in de koelkast anders bederf die en wat fondant zweet is minder erg dan een zure taart ;-)

4

Re: Kan een fondant taart wel of niet in de koelkast?

Ik merk wel verschil in het fondant. Satin ice is wen drama in mijn koelkast terwijl funcakes heel goed droog blijft.

Werk het liefst biologisch en met speciale interesse in allergieen en dieten. Http://taart.djoeke.com

5

Re: Kan een fondant taart wel of niet in de koelkast?

Hier zijn al heel veel topics over ;)...
Wanneer je een roomvulling (banketbakkersroom, slagroom enz) hebt, moet de taart wel in de koelkast. Botercreme hoeft niet. Al doe ik dit wel. Je kunt de taart het best in een niet te koude koelkast zetten. Wanneer je de taart in een doos zet, dan geen plastic doos, maar karton.

Ik maak nu 6 jaar taarten en bij mij is het op 1 hand te tellen dat een taart ging zweten. Smelten heb ik 1x meegemaakt, maar dit kwam door mijn eigen schuld. Ik had de taart in een afgesloten koeltas gezet (had geen plek meer in de koelkast). De elementen gingen ontdooien en ik had de rits dichtgelaten, waardoor het vocht niet weg kon.

6

Re: Kan een fondant taart wel of niet in de koelkast?

Oke nou dan ga ik ze vanaf nu ook in de koelkast zetten, ik gebruik altijd sweet choice fondant en heb geen idee of die gaat zweten. Bedankt voor de tips

7

Re: Kan een fondant taart wel of niet in de koelkast?

ik had mijn eerste taart met fondant bekleed en in de koelkast gezet en de volgende dag was het keihard. Ik twijfelde echt of ik hem wel moest geven (had hem gemaakt voor een tante) maar na een paar uur was ie weer helemaal zoals hoort gelukkig. Niet hard maar wel een beetje stevig (weet het goed woord er ff niet voor). Geen probleem gehad met zweten ofzo. Had ik ook helemaal geen rekening mee te houden, was ik helemaal gek geworden denk ik.