1

Onderwerp: rechtstreeks op de rice krispies?

Na vele, vele berichten te hebben gelezen over het maken van en gebruiken van rice krispies om mee te modeleren wil ik me er toch ook eens aan gaan wagen. Maar ik zit nog wel met een paar vragen, jullie deskundigheid zal me daar vast bij helpen...........

Als ik de krispies in model heb gekneed wat doe je dan daarna? in mijn geval wil ik een Elmo (hoofd)maken dus ik wil zijn vacht gaan spuiten. Smeer ik eerst nog botercreme (of ganache) op het ricekrispies model voordat ik ga spuiten? Ik neem aan van wel, maar daarna? kan ik er dan rechtstreeks op spuiten of moet ik het eerst nog bekleden met fondant voor de stevigheid?

Over het goedhouden van een ricekrispiesmodel lees ik heel veel verschillende antwoorden. Dus bijvoorbeeld een rickriespiesbolletje nog zonder ganache of botercreme. Kun je dit een tijdje goedhouden?

Ik dank jullie alvast voor het lezen en beantwoorden van mijn vragen. Ik ben benieuwd...........

Een mens lijdt het meest voor het lijden dat hij vreest

2

Re: rechtstreeks op de rice krispies?

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met rice krispies, maar ga je topic wel even verhuizen :)

[MOVE] --> Decoreren

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Excuus.............maar dan krijg ik hier natuurlijk HET antwoord op mijn vragen.  :y Dank

4

Ik heb mijn geboetseerde ricekrispies ingesmeerd met royal icing (wel een kledderwerkje hoor) en toen het droog was, beetje natgemaakt en bekleed met marsepein. Ik kon het lang goed houden in een luchtdichte trommel, paar weken wel. Ik denk dat het ook kan met spuitwerk erop. Ik zou de royal icing dan kleuren in kleur die je Elmo wilt gaan geven (rood he), dan zie je geen overgeslagen stukjes. Spuit je ook met royal icing? Of ga je voor de amerikaanse buttercream zodat hij nog opgegeten kan worden?

Tieneke

5

Ja, daar zeg je wat..........Mijn eerste gedachte gaat naar botercreme omdat die hard wordt? Kun je het met Royal Icing dan niet meer eten? Ik heb nog nooit gespoten met Royal Icing, bizar genoeg. Maar ik begrijp dus dat de krispiesbol eerst "besmeerd" moet worden, daarna bekleed en daarna kan ik gaan spuiten toch?  *D

6

Royal icing wordt keihard, dus echt lekker eten is het daarna niet meer .Dan kan je beter een stevige botercrème gebruiken, dan kan het nog gegeten worden. Insmeren (in dezelfde kleur als het opspuiten) heeft vooral als voordeel dat de ricekrispies goed blijven zitten en je geen gaten zien na het opspuiten.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Ik heb eens een stoel gemaakt met rice krispies, maar puur voor decoratie. De Rice krispies worden best wel hard wanneer deze in model gebracht en gedroogd is. Eigenlijk vind ik het dan al niet meer te eten  :O  ;) . Maar als je gaat spuiten hoeft Elmo niet eerst bekleed te worden. Zonde van de fondant  ;) . Ik zou dus zo rechtstreeks op de Rice krispies spuiten. Denk dat ik toch zou kiezen voor RI. Als ik een eetbare Elmo zou maken, dan zou ik zijn hoofd van cake in model snijden en dan met blauwe botercreme spuiten

8 Laatst bewerkt door LaLuub (26-11-2014 15:13)

Ik heb pas een Kitten gemaakt van Rice Krispies obv Debbie Brown, en in haar boek stond dat je eerst de rice krispies bol glad maakt/gaten opvult met fondant. Dan wordt het superglad en kun je er vervolgens van alles mee doen qua bekleden. Maar ik ben het met Esther68 eens dat als je toch gaat spuiten, het niet nodig is om eerst helemaal glad te maken. Lijkt mij dan ook overbodig (tenzij het een maanlandschap is  :lol: ).

9 Laatst bewerkt door LaLuub (26-11-2014 15:17)

Pooh schreef:

Royal icing wordt keihard, dus echt lekker eten is het daarna niet meer .Dan kan je beter een stevige botercrème gebruiken, dan kan het nog gegeten worden. Insmeren (in dezelfde kleur als het opspuiten) heeft vooral als voordeel dat de ricekrispies goed blijven zitten en je geen gaten zien na het opspuiten.

Mocht je niet keiharde Royal Icing willen gebruiken: ik liep toevallig vandaag tegen een recept aan die hard is aan de buitenkant, maar nog zacht vanbinnen. Zelf nog niet uitgeprobeerd, dus geen idee of het wat is. Weet ook niet of alle ingredienten makkelijk te vinden/koop zijn. Cream of Tartar nodig volgens recept, maar misschien wordt Tartaric Acid (Wijnsteenzuur) bedoeld (te koop bij de leukstetaartenshop).  Dat schijnt nl veel gebruikt te worden als "natuurlijk bewaarmiddel, als rijsmiddel, vaak in combinatie met baking soda. Daarnaast wordt het ook vaak gebruikt in combinatie met eiwitten als stabilisator, om het meer hittebestendig te maken en meer volume te geven". En Cream of Tartar schijnt een rijsmiddel te zijn ("niet te verwarren met Tartaric Acid"). => ??
Nou ja, uitproberen dan maar  :D

http://sugarkissed.net/royal-icing-reci … m=facebook

10

Je kan ook glycerine toevoegen aan de icing, dan wordt het ook niet hard. Helpt LaLuub me nu aan herinneren.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

11

Ik heb nu net mijn eerste boetsersel gemaakt. Hoe lang duurt het voordat het hard is zodat ik het kan bekleden met fondant?

Ik heb ergens gelezen dat je de fondant ook met piping gel erop kan plakken. Klopt dit?

www.piesforfun.nl     ----        Groetjes, Susanne

12

Hard worden gaat snel hoor, vaak al na een uurtje. Fondant plakken met piping gel doe je volgens mij op een dummy (zo'n piepschuim vorm). Maar wellicht gaat het ook op ene boetseersel van rice-krispies.

Tieneke

13

Het enige wat ik hoop is dat m'n spuitwerk niet van het bolletje afglijdt...... *D . Ik ga het eerdaags even uittesten......maar de keuze tussen RI en botercreme vind ik lastig. Hierboven heb ik al enkele gelezen.......Welke zou jullie voorkeur nog meer hebben? BC of RI?