1

Onderwerp: afsmeren met botercrème extra?

Ik ben na 5 jaar bakken die standaard 1:1 botercrème wel zat. Het werkt nog steeds prima, maar ik vind hem zelf niet meer lekker. Ik heb al met aroma's gewerkt, maar dat is het ook niet. Nu eten wij natuurlijk niet elke keer taart als ik wat bak, maar af en toe neem ik eens een steekproef om te kijken of alles nog goed op smaak is. Helaas, de botercrème wordt door mij afgekeurd (hoewel m'n kinderen nog altijd in de rij staan om de gebruikte lepels, gardes enz. af te likken ;) ). Nu wilde ik proberen om af te smeren met de botercrème extra volgens het recept van hier. Nu zit daar wel banketbakkersroom in (wat ik maak met poeder van de Makro en aangelengd wordt met water) en mijn vraag is of iemand hier al eens mee heeft afgesmeerd. Wat zijn dan de bevindingen? Het moet natuurlijk ook wel stevig worden in de koelkast om goed overheen te kunnen bekleden. Hier gebruik ik trouwens altijd zelfgemaakte mmf voor.
Mijn grootste zorg is dat de mmf erdoor gaat smelten.

Graag hoor ik jullie reacties.

Groetjes,
Pauline

2 Laatst bewerkt door astap79 (27-11-2014 12:53)

Re: afsmeren met botercrème extra?

Hoi Plien,

Ik heb pas een receptje geprobeerd voor botercreme om mee af te smeren en kwam via een vriendin bij dit recept,... MAAR... ik gebruik dan de helft van de genoemde hoeveelheid melk, omdat hij anders te dun wordt.
Ik was erg tevreden erover, hij smeerde lekker en smaakt ook goed, en hij wordt ook hard.

http://www.cupcakerecepten.nl/basisrecept-frosting

Ik ben ook zeer tevreden over dit recept van Meringue botercreme.. :

http://www.simplysogood.com/2014/02/swi … cream.html

Deze meringue botercreme heeft een heerlijke smaak, lekker luchtig en wordt ook hard in de koelkast.

Groetjes Astrid.

3 Laatst bewerkt door astap79 (27-11-2014 12:54)

Re: afsmeren met botercrème extra?

Ik ben ook altijd aan het kijken naar botercreme recepten, maar tot nu toe staan deze 2 wel in mijn mapje Favorieten :)

4

Re: afsmeren met botercrème extra?

Bedankt voor de tips Astrid. De eerste lijkt me inderdaad erg lekker. Wel een stuk bewerkelijker, maar je kan niet alles hebben  ;).
De merinque vind ik altijd een beetje link omdat daar toch rauwe eiwitten in zitten. Daar neem ik dus liever geen risico mee. Wel lekker trouwens om voor onszelf een keer te maken    :D

5

Re: afsmeren met botercrème extra?

Jumbo verkoop risico vrij eiwit in een pak, werkt super en is absoluut veilig!

www.dezoeteverleiding.com Ik kan ook printen op ouwel en frosty! Kijk ook eens op mijn Facebookpagina www.facebook.com/dezoeteverleidingbreda

6 Laatst bewerkt door astap79 (27-11-2014 13:06)

Re: afsmeren met botercrème extra?

Hoi pauline,

Ja bij de eerste dacht ik eerst ook van pffff, en tussendoor dacht ik oh oh komt dit wel goed, maar eigenlijk was het zo klaar e smaakte het ook nog ééns lekker :)

Ik heb  even op je website gespiekt... prachtige taarten maak je zeg, super!

7

Re: afsmeren met botercrème extra?

Helaas geen Jumbo hier in de buurt.
En bedankt voor de complimenten hoor Astrid. Volgens mij heb ik dat recept al eerder gemaakt; voor op een red velvet cake, als ik het goed heb. Hij was toen inderdaad om te smullen! Maar wist niet dat je daaroverheen ook kon bekleden.

8

Re: afsmeren met botercrème extra?

Ik maak soms ook de mbc, maar vind deze niet zo lekker, eerlijk gezegd. Hij smeert wel goed af, vind ik. Marsepein smelt niet. Ik maak de mbc trouwens met eiwitpoeder. Ook veilig en makkelijk  ;)

9 Laatst bewerkt door astap79 (27-11-2014 14:17)

Re: afsmeren met botercrème extra?

Je hebt natuurlijk verschillende soorten mbc, en ligt natuurlijk ook welke verhouding je neemt.. zo heb ik een keer de 1.2.3. verhouding gemaakt en die was veel te boterig en niet lekker.

De mbc die ik hier gebruik van simplysogood is ( vind ik ) erg lekker! niet te zoet en niet te boterig,
maar smaken verschillen natuurlijk :)


Oh en pauline,
Ik doe natuurlijk wel de helft melk gebruiken,  ( weet niet of je dat ook had gedaan )anders is hij inderdaad te zacht :)

10

Re: afsmeren met botercrème extra?

Ik heb recept 1 uitgeprobeerd gisteren, maar was niet helemaal een succes. Ik had toch kleine klontjes. Ik had wel een hele kleine hoeveelheid gemaakt, dus misschien ligt het daaraan.
Bij gebrek aan eiwitpoeder toch maar botercrème extra geprobeerd. Hij is lekker!! En na een dag in de koelkast is m'n fondant nog helemaal heel.
Bedankt voor de reacties in ieder geval!

Groetjes,
Pauline

11

Re: afsmeren met botercrème extra?

Ik had ook gedacht dat er bij mij klontjes in zouden komen, maar hij was bij mij uiteindelijk heel zacht romig geworden.

Maar Botercreme extra werkt dus ook, nou dan weet ik dat ook weer :)

groetjes.