1

Onderwerp: Zo aan het twijfelen over aantallen!

Hi medebaksters,

Ik moet op 20 maart een taart maken voor een ventje die 1 wordt. Het is voor +/- 25 personen.

Nu is dat niet zo een probleem, maar ik twijfel ontzettend over de aantallen. Dus, het aantal stukjes. Ik vind het snijschema niet realistisch, want ik heb nog nooit een klant gehad die zulke grote stukjes sneed. Ik reken bijvoorbeeld 13 a 15 stukjes uit een 20 cm, en +/- 20 uit een 25 cm. Ik twijfel nu dus heel erg wat voor maten ik moet aanhouden.

Misschien een 20 + 15 cm stapeltje? Of toch 1 taart van 25 cm, want een kennis van me vertelde dat ze er wel 25 stukjes uithaalde.

Ik vind het ontzettend lastig, en waarschijnlijk zijn heel veel medebaksters het niet eens over het aantal stukjes die ik uit een taart haal, maar is er iemand die me een beetje op weg kan helpen met wat het beste is om te maken voor 25 stukjes?

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

2

Re: Zo aan het twijfelen over aantallen!

ik houd zelf toch de tabellen aan (met in gedachte dat +1 of +2 ook nog wel kan)

wel zeg ik er altijd bij dat het voor minimaal voor 'x' aantal personen is.

(ik maak vrij hoge taarten en vul vrij royaal)

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

3

voor 25 personen zou ik een ronde 20cm en 25cm doen,
of een vierkante 15cm en 20cm

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

Ik vind de aantallen ook altijd lastig, maar ik zit qua stukjes ook altijd aan de royale kant. Invriezen kan altijd, en als je toevallig wel een klant hebt die groot snijdt heeft ie straks te kort... Maar welke maten, daar kan ik je dus niet mee helpen, daar ben ik ook nog erg zoekende in

5

Siena schreef:

ik houd zelf toch de tabellen aan (met in gedachte dat +1 of +2 ook nog wel kan)

wel zeg ik er altijd bij dat het voor minimaal voor 'x' aantal personen is.

(ik maak vrij hoge taarten en vul vrij royaal)

Ja, ik vul inderdaad ook royaal en mijn taarten zijn erg hoog. Ik hoor vaak van klanten dat ze veel te veel hebben en soms de stukken nog door de helft snijden, dus horizontaal.

Pfff, lastig dit. Ik wil inderdaad ook niet hebben dat de klant te kort komt..

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

6 Laatst bewerkt door iRoshelle (25-02-2014 15:16)

Siena schreef:

voor 25 personen zou ik een ronde 20cm en 25cm doen,
of een vierkante 15cm en 20cm

Ja, ik denk toch dat ik dat niet doe.. Ik heb die taart eens gemaakt voor 35 personen en toen hadden ze zelfs nog over.. Twijfel twijfel!

7 Laatst bewerkt door Maaike_87 (25-02-2014 15:39)

Wat haal jij er dan veel punten uit.. al ben ik ook wel van de royale punten. Ik denk maar altijd; je kan maar beter te veel of over hebben, dan te weinig. Stel dat er net meer visite komt.. dan zitten ze.

Ik zou ook gaan voor de 25 en 20, anders de 25 en 15. Anders overleg je toch even met de klant? Of ze royaal wilt of 'gewone' punten?

8

Voor 25 personen gebruik ik een 22,5 + 17,5. Mijn stukken zijn ook vrij hoog (vul 3x), maar ik heb liever dat de mensen te veel hebben dan te weinig.

9

rond 25 reken ik voor 19 personen, rond 20 voor 12 personen, dus een stapel daarvan is voor 31 personen :)
Mijn taarten zijn 3x gevuld (en dan elke laag een saus en een mousse of crème; niet 1 laag crème en 2 lagen jam.... heb wel eens gelezen dat dat ook met 3x vullen wordt bedoeld.... ;-) ) en zijn zo'n 10cm hoog.
Hoger is wel mooier, maar niet praktisch vind ik; het gemiddelde gebaksbordje kan hogere stukken niet aan ;)

25 personen is bij mij een 17,5 en een 22,5 rond of een 25 vierkant :y

Mensen hebben dan soms nog wel taart over, maar niet mega-veel :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

Dankjewel voor de antwoorden, ik ga er nog wel even over kraken. Ik ben in ieder geval blij om te zien dat niet iedereen de tabellen aanhoud.

11 Laatst bewerkt door iRoshelle (25-02-2014 18:51)

Maaike_87 schreef:

Wat haal jij er dan veel punten uit.. al ben ik ook wel van de royale punten. Ik denk maar altijd; je kan maar beter te veel of over hebben, dan te weinig. Stel dat er net meer visite komt.. dan zitten ze.

Ik zou ook gaan voor de 25 en 20, anders de 25 en 15. Anders overleg je toch even met de klant? Of ze royaal wilt of 'gewone' punten?

Ik hoor dit puur van mijn klanten. Ik krijg eigenlijk al-tijd te horen dat ze over hebben, haha! Nou, gelukkig maar, maar inderdaad wel lastig als een klant ineens mega punten snijd. Misschien idd even overleggen! :)

12

Ik hou mijn eigen schema's aan. Omdat ik cake gebruik wat zwaarder is en mijn taarten hoog zijn. Voor 25 personen gebruik ik 20-15 en 10cm hoog. Mijn klanten hebben altijd over. Daarbij is het een hapje bij de koffie, geen volledige maaltijd. Er is zoiets als te veel en vezels te veel.

Ik heb dit weekend een taart voor mijn nichtje gemaakt, 20 cm double barrel en 15 cm. Zou voor ongeveer 40 personen zijn. Er was denk ik nog over voor nog een verjaardag.

Dus ik twijfel niet meer ... Ik vind het vervelender als mensen met een halve taart blijven zitten.

http://www.facebook.com/TQofPops
I'm not insane, I'm mentally hilarious

13

ik haal uit een taart van 25 cm geen 25 stukjes hoor. heb er toevallig pas één gemaakt en toen haalde ik er 16 stukken uit. het waren prima stukken, maar zeker niet te groot. uit een 20 cm taart haal ik 12 stukken en uit en 15 cm taart 6. en dan maak ik ook nog redelijk hoge taarten. dus ik zou gaan voor een 25 cm en 20 cm.

14

mijn probleem wordt eerder dat mensen zeggen vorig jaar had ik zoveel over, doe nu maar kleiner.
??? maar dat is ook niet de bedoeling. ik houd mij redelijk aan de standaard maten.

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed