1

Onderwerp: Waarmee "plak"ik fondant?

Vandaag heb ik de versiering van fondant gemaakt, ik ga dit donderdag op een taart gebruiken.
Het is voor mijn moeders 50ste verjaardag, en hoop dat mijn idee lukt! Omdat de rest van ons gezin niet zo fan is van marsepein heb ik voor fondant gekozen, in de hoop dat het hard word en zo meer op een hard suikersnoepje lijkt.
Maar nu.. Hoe ga ik de decoratie (die dan hard geworden is) op de zachte laag fondant op de taart plakken??
Ik heb iets gelezen over eetbare lijm, is dit nodig? Of kan ik iets anders gebruiken.
Graag hoor ik van jullie!

Re: Waarmee "plak"ik fondant?

Water of je eigen eetbare lijm maken door water met een beetje tylosepoeder te mengen en dit een nacht in de koelkast zetten en dan goed schudden.

Fondant is hard niet echt te vergelijken met een suikersnoepje, dus ik zou het gewoon zacht op zacht gebruiken. Maar smaken verschillen, maar ik zou eerst een proefstukje fondant laten drogen en dan zelf even proeven voordat je het op je taart gebruikt.

Groetjes Kirsten

3

Tip: water op je decoratie aanbrengen en dan op je taart, dat  voorkomt te grote natte glimmende plekken op je taart.

Als het zware decoratie is zou je ook nog royal icing kunnen gebruiken in de kleur van je decoratie, maar meestal is water of eetbare lijm voldoende.

4

Tip: water op je decoratie aanbrengen en dan op je taart, dat  voorkomt te grote natte glimmende plekken op je taart.

Als het zware decoratie is zou je ook nog royal icing kunnen gebruiken in de kleur van je decoratie, maar meestal is water of eetbare lijm voldoende.

gewoon met water of met wodka (alcohol vervliegt toch en je proeft het niet)

6

Als het een zware decoratie is en het moet aan de zijkant gebruik je royal icing, bij iets minder zware deco eetbare lijm en gewoon platte deco plak met water.
Het ligt er dus aan hoeveel newton het moet houden. ;) Royal icing is het sterkst, eetbare lijm kan ook veel houden en water werkt het minste goed. Niet heel nat maken, het plakt beter bij weinig lijm of water.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com