1

Onderwerp: spoed! ik heb hulp nodig!

Lieve dames..

Brn een tas taart aan t maken en na t vullen...en gestapeld is hij erg zwaar. Hij valt steeds om. Hoe kan ik hem verstevigen dat hij toxh rechtop blijft staan. Het zijn 4 laagjes.

Kan iemand mij aub helpen...ik kan nl nu niet verder

2

Re: spoed! ik heb hulp nodig!

Douwels door de lagen steken zorgt ervoor dat de lagen niet van elkaar schuiven. Afsmeren en goed koud laten worden, desnoods ondersteund maakt het ook steviger. Bekleed zal hij waarschijnlijk stabieler staan. Fondant verstevigt trouwens meer dan marsepein omdat dat droogt.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Hoe blijven de dowels dan vast aan de bodem...hij valt dan toch alsnog om of niet?

Ik.gebruik.idd fondant...ik hoop dat t goed komt.

4 Laatst bewerkt door Seefje (08-11-2014 13:20)

Ik denk dat Pooh bedoelt dat je de dowels horizontaal door de lagen steekt? Succes!

5

horizontaal??? nou, dat denk ik niet hoor :nooo:

hoe heb je gevuld, horizontaal of verticaal?
heb je een foto?
hoe breed is de taart onderop?
Hoe hoog is de taart?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Nou dames...de taart heeft t overleeft. Ik had eerst 4 lagen horizontaal gevuld en gestapeld...ging helemaal mis. Viel steeds om. Toen geprobeerd met een stuk of 5 sateprikkers en rechtin vanaf de bovenkant. Dowels kon niet meer vinden waar gelegd. Hij bleef wel staan maar verteouwde t niet. Uiteindelijk vanaf de onderkant 1 laag weggehaald. Zodat ie wat lager stond. Dit ging beter maar stond er toch scheef bij. Kantelde iets nr achteren. Dit heb ik rechtgezet door en 2 suikerkoekjes onder t biscuit te verstoppen . Zo stond ie goed recht. Daarna bekleed en dat gjng allemaal goed.

De taart was voor mijn zusjes dus mocht mis zijn gegaan was niet erg.
maar zou wel tips willen voor de toekkmst hoe j dit nou t makkelijkst en stabielerst kunt maken.

Ik heb deze taart gemaakt van een 20 cm...ong 6 a7 pers

maar kan j zo een dergelijke taart wel naken voor meerdere personen of is dat echt risico?

7

Hoe hoog was je taart? Het moet in principe lukken zonder ondersteuning, al is een dowel er dwars door heen (vertikaal ;)) altijd handig. Dunne laagjes vulling, goed stevig afsmeren en de lagen goed boven elkaar zetten. Omvallen komt doordat de taart niet recht is, een verschoven zwaartepunt, dus ergens is het daar mis gegaan.

Ik ben blij voor je dat het toch is goedgekomen!

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

8

:think: 20cm en dan 6-7 personen....?
heb je een foto/foto's? :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9 Laatst bewerkt door Esther68 (09-11-2014 17:08)

Ik denk dat je taart te laag was, en toen je deze op zijn kant zette omviel. Heb je de 20 cm echt door midden gesneden, zodat je dus 2 halve cirkels heb, of een stukje eraf? Ik zet meestal de twee helften tegen elkaar en dan dwars vullen  ;). Een 20 cm is bij mij voor 12 (+) personen.