1

Onderwerp: HELP! Aangevette slagroom wordt vloeibaar

Ik ben radeloos, mijn aangevette slagroom wil maar niet lukken. De slagroom klop ik redelijk stijf en dan klop ik het verder stijf met de mascarpone. Maar het wil maar niet stijf worden. Toen ik het in de koelkast zette viel het nog aardig mee en dacht ik dat het wel goed zou komen, maar toen ik zojuist de spuitzak wilde vullen leek het meer yoghurt qua consistentie. Ik heb overigens geen klopfix gebruikt omdat ik hier altijd klontjes mee krijg en ik wil bovenop de taart mooie toeven spuiten.
Onlangs had ik 2 keer clotted cream gemaakt, dus ook slagroom en mascarpone en die werd ook vloeibaar.
Vorig jaar heb ik al eens eerder aangevette slagroom gemaakt en toen was er niets aan de hand. Wat doe ik verkeerd>

2

Re: HELP! Aangevette slagroom wordt vloeibaar

Ik heb geen idee wat je fout doet alleen maak ik deze vaak met een paar blaadjes gelatine, misschien heb je er iets aan. Het is in ieder geval super vervelend!

3

Ik gebruik juist mascarpone om de slagroom wat steviger, en lekkerder  :9 , te maken. Ik weet dus ook niet wat je fout doet en ben erg benieuwd of iemand hèt antwoord weet.

4

heb het ook een keer gehad en kwam er toen achter dat ik slagroom had gebruik met minder vet.
35% moet je minimaal hebben om het stevig te krijgen

5

meetje schreef:

heb het ook een keer gehad en kwam er toen achter dat ik slagroom had gebruik met minder vet.
35% moet je minimaal hebben om het stevig te krijgen

Aha, dat zou wel kunnen. Ik lees ook vaak dat de goedkopere slagroom (Lidl, Aldi enz) niet zo goed op te kloppen is. Door het weinige vetgehalte misschien? Ik gebruik AH slagroom.

6

Ik heb Campina gebruikt, aangezien het huismerk uitverkocht was. Ik kon helaas niet op het bekertje vinden wat het vetpercentage was. :(
Anyway, er kunnen 2 dingen zijn waar het aan heeft gelegen. Bij de tweede poging heb ik namelijk toch maar weer klopfix gebruikt, uiteraard met kleine klontjes als gevolg. En daarnaast had ik bij de eerste poging de mascarpone vooraf niet losgeroerd, dus daar kon het ook nog aan liggen.
Gelukkig is het uiteindelijk dus goed gekomen.

7

Denk dat Campina wel 35% is. Mijn slagroom mislukte altijd. Echt raar. Nu zorg ik dat de slagroom een paar dagen eerder in huis heb zodat deze goed koud is wanneer ik deze ga kloppen. De roestvrij stalen kom is ook koud. Sindsdien mislukt de slagroom nooit meer  :).
Maarre...ik heb ook soms last van klontjes. Ligt dit dus aan de klopvast?

8

Ja klontjes door klopfix is een bekend probleem. Het gekke is dat de 1 zweert bij de klopfix vooraf door de nog vloeibare slagroom doen en de ander beweert dat je de slagroom eerst lobbig moet kloppen alvorens je de klopfix toevoegt. Dan weer wordt er gezegd dat je het al mixend moet toevoegen terwijl iemand anders zegt dat je dit niet moet doen.

9

jolien87 schreef:

Ja klontjes door klopfix is een bekend probleem. Het gekke is dat de 1 zweert bij de klopfix vooraf door de nog vloeibare slagroom doen en de ander beweert dat je de slagroom eerst lobbig moet kloppen alvorens je de klopfix toevoegt. Dan weer wordt er gezegd dat je het al mixend moet toevoegen terwijl iemand anders zegt dat je dit niet moet doen.

Lekker duidelijk  :lol: maar ik weet precies wat je bedoelt. Ik denk dat ik het volgende keer zonder klopfix doe. Zeker wanneer ik er mascarpone door doe.