1

Onderwerp: Basis spullen

Hallo allemaal!

Sinds ongeveer een jaar ben ik bezig om af en toe (met een verjaardag) taarten te maken. Eigenlijk zou  ik het vaker willen doen, maar heb het gevoel dat ik nog een aantal belangrijke bak spullen mis! Over ongeveer een maand ben ik jarig en ik zou graag wat (basis) bak spullen vragen. Alleen er zijn zoveel dingen te koop, dat ik door de (bekende) bomen het bos niet meer zie!

Ik heb wel een aantal verschillende maten springvormen, smoother, een aantal molds en uitstekers (roosjes, baby en wat kleine bloemetjes) modeleer setje en een (kleine) roller. Uiteraard een aantal kleuren fondant en marsepein, mix voor botercreme en mix voor biscuit.

Hebben jullie tips voor dingen die je zoiezo in huis moet hebben? Zowel voor het bakken van een taart, het vullen en het decoreren. Wat kun je niet missen, wat is echt super handig om te hebben (en wat is eigenlijk niet nodig)? Is een keukenmachine bijvoorbeeld onmisbaar?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt!

2

Re: Basis spullen

Wel:
Een taartzaag. En dan liefst die met 2 draadjes, dan heb je in een keer 3 rechte plakken biscuit.
Wegwerpspuitzakken (snoepzakken)
Paletmes, een grote en een kleine
Scraper met een haakse hoek (voor het afsmeren)
Rolstok van minimaal 40cm
Setje basis kleurstoffen en dustjes (vooral zilver en goud)
Draaiplateau (die van de IKEA is prima)
Aantal leuke boeken over taart maken, zoals De Kruimeldiefjes, de boeken van Wendy, of de boeken van Debby Brown.
Setje kwastjes

Een keukenmachine is makkelijk, maar zolang je niet veel taarten maakt werkt een handmixer ook prima. Ik gebruik ze tegenwoordig ook wel allebei tegelijk, zodat ik bijv. 2 vullingen tegelijk kan klaarmaken...

Niet:
Geen idee, ik heb eigenlijk geen dingen die echt niet handig zijn of zo,; er zijn wel dingen die ik weinig gebruik, maar die een ander misschien juist weer heel veel gebruikt... Is ook afhankelijk van het soort taarten die je maakt of wilt maken en ook van wat voor dingen je houdt...

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Het lijstje van SweethTooth had het mijne kunnen zijn.
Ik kan echt niet zonder mijn draaiplateau en scraper. Ik heb gewoon zo'n plastic ding hier uit de shop, kost iets van 2 of 3 euro geloof ik.
O ja en mijn PME bakpannen. Zó veel fijner dan springvormen.
Setje met (kleine) geometrische vormen gebruik ik ook veel. En een sugargun!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

4

Bedankt voor de reacties! Mochten er andere zijn die nog meer tips hebben, ik hou me aanbevolen :)
En ik kan er zeker al wat mee!
Ik vroeg me wel af wanneer je dust gebruikt? Is dat voor op je hele taart een 'gloed' te geven? Weet dat ik op onze bruidstaart een soort glans had zitten.
Draaiplateau van de IKEA is ook een goede tip. Heb ergens ook gelezen over PRÖJS Onderlegger van de IKEA om je fondant/marsepein goed uit te kunnen rollen. Iemand daar ervaring mee?

5

Ja, die onderlegger van Ikea is ideaal!!!

6

Ik gebruik die onderlegger alleen bij kleine delen, zoals plaatjes en boetseersels.
Grotere lappen rol ik uit op mijn aanrecht, vind ik toch handiger.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

7

Bedankt allemaal voor de reacties, hier kan ik wat mee. Ben inmiddels ook handiger met de zoekfunctie, zag dat er veel gelijke topics zijn! :)