Onderwerp: Hollandse Buttercream voor Wiltoncursus
In de basis Wilton-cursus leer je Amerikaanse buttercream maken met crisco. Ik vind het niet erg lekker en aangezien ik taarten maak om op te eten, ben ik gaan experimenteren met gewone Nederlandse roomboter. Na verschillende verhoudingen, kom ik het volgende ideale recept, waarbij de verhouding 2/3 boter en 1/3e crisco is:
- 250 gram roomboter
- 100 gram crisco
- 2 theelepels citroensap of water
- 1 theelepel vanille-extract en een halve theelepel amandel-extract
- snufje zout
- 15 gram meringuepoeder
- 675 gram suikerbakkerspoeder
Mix de boter, crisco, citroensap/water en smaakjes door elkaar tot de boter bijna wit ziet (bijna, want helemaal wit krijg je het nooit). Daarna de merinquepoeder, zout en in gedeelten het suikersbakkerspoeder erbij mixen.
Je krijgt hiermee stiff icing, dik dus, om rozen mee te spuiten. Als je medium nodig hebt, dus om andere bloemen mee te spuiten, doe je er 2 theelepels water bij. Voor dun, dus om je taart mee af te spatelen, nog 2 (in totaal dan 4). Met dit recept kun je een hoge taart van 24 cm. afsmeren in twee lagen en dan houd je ook nog over om bloemen en randen te spuiten.
Het smaakt heerlijk, niet zo chemisch en bitter als met alleen crisco. Het citroensap maakt het iets frisser. Als je weleens Amerikaanse buttercream hebt gemaakt, zal je opvallen dat in het recept veel minder water gaat. Dat komt omdat roomboter voor 20% uit water bestaat. Je hoeft dus veel minder water toe te voegen.
Spuiten gaat prima met deze Hollandse buttercream. Je kunt de icing kleur geven met gelkleurstof en eventueel ook een andere smaak met patidess o.i.d. Het crusht ook goed (opgedroogde, iets harde buitenkant en zacht van binnen), maar je moet wel iets meer geduld hebben dan wanneer je enkel crisco gebruikt. Opgedroogde bloemen bewaar ik na een dagje in de koelkast om ze goed te houden.
Bewaren van gemaakte icing/buttercream doe je in de koelkast. Denk eraan om het er op tijd uit te halen, want in de koelkast wordt het te hard om te verwerken. Je kunt het uit de koelkast ook 10 seconden in de magnetron zetten. Ik bewaar het zelf een paar weken in de koelkast. Eigenlijk zou het net zo lang houdbaar moeten zijn als de roomboter waarmee je het maakt. Ik heb nog niet eindeloos geprobeerd of dat klopt.
Een afgesmeerde en gedecoreerde taart (met royal icing bloemen bijvoorbeeld) kan, in tegenstelling tot wat je op de cursus leert, gewoon in de vriezer. Ik heb het uitgeprobeerd en hij kwam er perfect uit.
Het enige nadeel is dat het niet spierwit is. Als je een echt witte taart wilt maken, moet je alleen crisco gebruiken. Dat recept staat hiernaast bij de recepten. Je kunt witte kleurstof van Wilton toevoegen om de creme witter te krijgen. Echt spierwit wordt het dan nog steeds niet en er moet extra suiker bij, want de kleurstof werkt verdunnend.
Vragen beantwoord ik graag als ik kan,
Tieneke