1

Onderwerp: Biscuit zakt in

Via de zoekfunctie vind ik ik niet precies wat er hier gebeurd, dus daarom ff een nieuw bericht.

Ik heb al een paar keer biscuit gebakken, nog nooit mislukt.. nu wel voor het eerst een vierkanten vorm. Ik doe alles precies zoals anders; producten op kamer temperatuur, oven op zelfde temperatuur; 160 graden hetelucht en 40 minuten erin.
Het biscuit kwam heel mooi omhoog, maar nog voordat de oventijd om was zakte hij in.
Ik maak de oven niet tussentijds open, en als ik de biscuit open snij is hij wel goed gaar..

Heeft iemand een idee wat er mis gaat? Ik snap er echt niks van!

2

Re: Biscuit zakt in

Inzakkend biscuit is niet gaar. Je zegt: wel voor het eerst vierkante vorm, zet je hem wel lang genoeg er in dan? Hoe groot is je bakblik?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

Het gekke is, ik heb het biscuit doormidden gesneden, het was niet nat van binnen. Daarom leek hij mij wel gaar. In de oven was hij ook echt mooi omhoog gekomen, en nog voor het eruit halen ingezakt.

Ik heb een vierkante vorm van 25 cm gebruikt. Zou die er dan langer in moeten? Ik heb her en der op internet gezocht en kwam deze tijd tegen.

Ik kan het niet uitstaan dat het niet lukt, heb 4 pakken mix ingekocht en blijf proberen ;-)

Ik heb daar bij mijn vierkante bakblikken ook al 'last' van gehad. Misschien te heet en te lang gebakken? Bij de ronde vormen nooit last....  :think:

Groetjes Kirsten

5

Ik ga het nu proberen door oplopend te bakken. Kan alleen nog niet vinden wat ik dan voor tijden aan moet houden met deze maat vorm.
Ik lees wel net iets over te veel lucht in de mix, maar biscuit moet toch juist luchtig geklopt zijn? Ik heb een vrij snelle mixer, en deze laat ik 10 minuten mixen. Gaat het daar mis? (al heb ik ook dat al vaker gedaan en ging het juist heel goed...)

6

Ik bak mijn 25x25 zeker wel 50-55 min op 160 gr hetelucht. Ik mix ong 8 min hoog. Zo te lezen is de biscuit niet gaar (vanwege het inzakken) maar je zegt van wel. Vind het dus ook raar  :think:

Ik mix het eerst 8 a 9 minuten op hoge snelheid en daarna nog 2 minuten op lage snelheid, zodat de grote luchtbellen weg gaan uit het beslag.

Oplopend bakken dan verhoog je de temperatuur om de 10 minuten met +-10 graden. Je begint bijvoorbeeld bij 140 graden, dan 150, 160, en 170. En dan ben je dus 40 minuten verder. Ik heb ook ergens gelezen dat als je een heel klein beetje kristalsuiker over het beslag sprenkelt dat je taart mooi gelijkmatig rijst en geen bol in het midden geeft.

Groetjes Kirsten

8

ik bak de 33-33 op 165 graden, ong. 40 min., géén hete lucht..
gaat altijd goed.

Hete lucht is bij mij de enige optie of anders heb ik een hele zwarte bovenkant met grill, hahaha. We blijven het gewoon proberen.

Groetjes Kirsten

10

Ik bak "from scratch", dus geen mixen.
Bij mijn ronde vormen luistert het heel nauw....ik zet 'm op 45 minuten, maar v.a. 35minuten houd ik het nauwlettend in de gaten....op z'n "hoogste" punt haal ik 'm er uit....laat ik 'm te lang zitten, dan zakt hij in. Goed blijven kijken dus in het venster van je oven. Ik heb ook een combi (hete lucht)

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

11

Ik heb van de week gebakken met opbouwende temperatuur. Biscuit was niet heel mooi omhoog gekomen, maar wel gaar.
Verschil verder was ook dat hij niet al heel snel heel hoog werd en later instortte, dus is meer geleidelijk aan gegaan denk ik.

Een niet gaar biscuit is toch nog nat van binnen denk ik? Dat waren ze niet.. vind het ook heel raar!
Binnenkort ga ik weer een biscuit maken, en dan wrs 150 graden bakken en veel langer in de oven..  Een wat hoger biscuit zal denk ik lekkerder zijn dan degene die ik nu heb.. (heb nog niet geproefd, is nu de vriezer ingegaan)

12

Sassie83 schreef:

Ik heb van de week gebakken met opbouwende temperatuur. Biscuit was niet heel mooi omhoog gekomen, maar wel gaar.
Verschil verder was ook dat hij niet al heel snel heel hoog werd en later instortte, dus is meer geleidelijk aan gegaan denk ik.

Een niet gaar biscuit is toch nog nat van binnen denk ik? Dat waren ze niet.. vind het ook heel raar!
Binnenkort ga ik weer een biscuit maken, en dan wrs 150 graden bakken en veel langer in de oven..  Een wat hoger biscuit zal denk ik lekkerder zijn dan degene die ik nu heb.. (heb nog niet geproefd, is nu de vriezer ingegaan)

Je kunt beter op lagere temperatuur bakken en dan wat langer, dan hogere temperatuur en kort. Wanneer je te hoog bakt, rijst het beslag hoger, maar zakt daarna weer in.
Snap alleen niet wat je bedoelt met 'hoger biscuit zal lekkerder zijn dan die ik nu heb'  :think:
Smaak moet niet uitmaken. Of je bedoelt dat je dan meer kan vullen?  ;)
Als je een hogere biscuit wilt gebruik je gewoon meer mix. Ik gebruik voor een 25x25 cm minstens 500 gr mix.

13

Nog even over het inzakken:
Als je cake/biscuit inzakt terwijl hij nog in de oven staat dan staat je oven meestal te heet.
Als je cake/biscuit inzakt nadat je hem uit de oven heb gehaald dan is je biscuit/cake nog niet gaar.
Het kan dus kloppen dat je biscuit in gezakt is maar wel gaar. Ik zou ook zoals je al zei de volgende keer wat minder heet en iets langer bakken.

Ik bak ook altijd op vaste temperatuur en dus niet oplopend. Gaat altijd goed.

14

Esther, Ik dacht dat hoger biscuit wat luchtiger en minder zwaar zal smaken. Daarom lekkerder. Maar heb er geen ervaring in, misschien maakt dat niet uit! Ik heb de lagen nu iets minder dik gesneden, en daardoor dus alsnog gelukkig 2 vullingen kunnen gebruiken.

Djehr, Fijn om te weten dat het dus wrs komt door een te hete oven, al blijf ik het raar vinden dat de ronde vormen daar geen problemen mee gaven. Volgende keer doe ik 150 graden en dan uitgaan van zo'n 55 minuten.