1

Onderwerp: Spoedvraagje over botercreme

Ik weet dat jullie allemaal de beste botercreme hebben maar voor het gemak heb ik even de kant en klare botercreme gekocht van Dr. Oetker  :) .
Nu moet daar roomboter bij maar heb ik niet in huis.
Zou het ook met Blue Band kunnen? Het is alleen maar voor het afsmeren en niet als vulling.

2

Re: Spoedvraagje over botercreme

Er zijn er genoeg die het met margarine maken, dus o.a. Blue Band.

Maar roomboter blijft wel lekkerder hoor. :9

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

ja wel lekkerder maar het is alleen voor het afsmeren.
Maar als het echt kan, doe ik dat anders moet ik er weer op uit.
dankje!!

4 Laatst bewerkt door annick67 (26-09-2014 13:25)

Pas wel op met afsmeren hiermee....... vocht en fondant/marsepein gaan niet goed samen. Let op dus dat je fondant/marsepein niet van je taart af komt smelten. Beter is wellicht af te smeren met 1:1 botercreme: 1 deel suikerbakkerspoeder (of poedersuiker) en 1 deel (room)boter.

Sommigen hebben hier nooit last van, anderen weer (te) regelmatig. Ik ga in elk geval niet eens het risico nemen en het ook niet aanbevelen. ;)

Succes en veel plezier!

5

Oh, nu ga ik wel twijfelen! Want blue band boter is vochtiger dan roomboter???

6

Ik neem aan dat je de bleuband pakjes bedoelt en niet het kuipje  ;) . Het komt niet door de bleuband dat deze bc vochtiger is, maar door de mix. Ik ken de Oetker mix niet, dus weet ook niet hoe je deze maakt.
Ik doe trouwens de laatste tijd, wanneer ik de 1:1 maak, half margarine half roomboter. Ik vind roomboter ook veel lekkerder, maar met margarine vind ik de bc steviger, dus ook de taarten  ;)

7

De mix is goed genoeg hoor. Ik verkoop mijn taarten niet dus bestel nooit bij de webshop.
Meestal maak ik het van roomboter en poedersuiker maar ik kan zelf niet zo lang mixen (lichamelijke reden) dus koos even voor de makkelijke manier :-)
Ik weet genoeg. Ik waag het erop!! Bedankt voor de reacties!

8

Ik weet niet of jullie nog gaan lezen maar het is niet goed afgelopen!! 's Ochtends de rozen op de taart gelegd en daarna foto's gemaakt. Maar alleen al een foto maken, was al te veel voor de marsepein en ging het al nat worden. 's Middags moest de taart een uur mee in de auto. Ik zat met een koelelement in een koeltas op schoot en daarop de taartdoos maar de marsepein bleef maar smelten en kwam er op een paar plekjes gaatjes in de zijkant :-(
Conclusie: nooit meer anders dan 1:1 poedersuiker en ROOMBOTER!!!!
Mijn moeder vond de taart prachtig maar hij had nog mooier kunnen zijn....

9

Ooow wat jammer joh. :( volgende keer dan maar roomboter.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

10

Jammer dat het niet gelukt is. Ben wel benieuwd welke boter je nou gebruikt hebt..
Boter die je op brood smeert?
En er gaat een hoop water bij hè, bij die mix...
Zonde van je taart!

11

Ja, idd erg zonde. Nee, niet die je op je brood smeert hihi. Uit een pakje.
Maar er gaat melk bij idd. Ik heb er weer van geleerd.
Gisteravond hebben ze een stukje taart genomen en was de biscuit wat korrelig. Dat is waarschijnlijk ook door het vocht wat er in is gegaan?
Naja, volgende keer beter!!

12

Jee, jammer! Maar dat is inderdaad precies de reden dat ik 1:1 gebruik. En dat hoeft niet per se roomboter te zijn. Als het maar uit een wikkel komt. Roomboter is zeker lekkerder, maar doe nu half/half margarine/roomboter omdat deze wat steviger is. Ligt ook een beetje aan het weer. Nu is het bv minder warm, dus gebruik ik wel alleen roomboter.
Maar had je de koeltas helemaal dicht? De enige keer dat ik een bijna smeltende taart had, was omdat ik geen plek meer had in de koelkast, en de taart in een krattenkoeltas zette. Met de rits dicht (stom). Het element ging smelten, maar het vocht kon niet weg, wat dus op de taart sloeg

13

nee hoor, het koelelement zat in koeltas tegen het lekken ;-). Op de tas een plastic broodplank en daarop de taartdoos met taart. Het ligt echt aan de verkeerde botercreme. Ik had het ook megadun uitgerold. Als het marsepein dikker had geweest, had het niet zo gauw gaan zakken (denk ik).

14

Karin_77 schreef:

nee hoor, het koelelement zat in koeltas tegen het lekken ;-). Op de tas een plastic broodplank en daarop de taartdoos met taart. Het ligt echt aan de verkeerde botercreme. Ik had het ook megadun uitgerold. Als het marsepein dikker had geweest, had het niet zo gauw gaan zakken (denk ik).

Door het dooien krijg je condens, bedoelde ik, en dat slaat dan op je taart  ;). Maar je had de taart in een (hoop kartonnen?) doos, die beschermt ook. Denk ook dat de bc de 'boosdoener' is (icm met dunne marsepein?)

15

ja ik was best trots op mijn dunne laag haha. Volgende keer toch maar wat dikker houden ;-)