1

Onderwerp: Beklede taart bewaren

Ik bekleedt mijn taarten met fondant, en vries ze dan meteen in. Nu wil ik een taart een dag van tevoren maken, en niet invriezen, maar ik ben heel bang dat de taart dan heel hard wordt (fondant). Is dat ook zo? Hoe doen jullie het, in de koelkast, niet in de koelkast?
Alle tips zijn welkom!

Groetjes, Petra

Re: Beklede taart bewaren

Hoi,

Nee hoor niet in de koelkast bewaren als je voor een vulling kiest die niet in de koelkast bewaard hoeft worden.
Als je kiest voor een vulling met melkproducten wel in de koelkast bewaren, maar dan wel de koelkast op een hele lage stand zetten.
Bijv. bij vullingen met ganache, slagroom etc.
Met alleen botercreme en banketbakkersoom je taart vooral niet in de koelkast bewaren maar in een afgesloten doos of taartdoos op een droge donkere plek, bijv in de kast, of op het aanrecht.
Niet in de buurt van een warmtebron.

saskiahuisman schreef:

Met alleen botercreme en banketbakkersoom je taart vooral niet in de koelkast bewaren maar in een afgesloten doos of taartdoos op een droge donkere plek, bijv in de kast, of op het aanrecht.

nou saskia dan hoop ik dat jouw klanten nog niet ziek van je taarten zijn geworden want die kans is namelijk heeeeeeeeeeeel groot!
Banketbakkersroom is ook een product wat in de koelkast bewaard  moet worden! Ergens staat hier een uitleg van Lang Delftje, in bakken^vullen  neem ik aan

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Ik bewaar eigenlijk alle taarten in de koelkast. Ik hou er gewoon niet van om een taart een nacht erbuiten te laten. Wat er ook in zit.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

5

saskiahuisman schreef:

Hoi,

Als je kiest voor een vulling met melkproducten wel in de koelkast bewaren,

Niet in de buurt van een warmtebron.

Hier ben je tegenstrijdig. Want banketbakkersROOM(het woord room zegt het al) is toch een melkprodukt.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

6

Er is BBR op waterbasis, niet dat ik die gebruik maar dan zou het minder kwaad kunnen.
Desalniettemin bewaar ik alles wat niet gevuld is met alleen BC en jam in de koelkast of nu in mijn koude garage.

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

Lot schreef:

Er is BBR op waterbasis, niet dat ik die gebruik maar dan zou het minder kwaad kunnen.

Of je er nou water of melk bij doet, de melkpoeder lost op en dan is het toch een gevoelig melkproduct waar zeker op kamertemperatuuir de aanmaak van bacterien erg snel gaat.
Dus waterbasis oid maakt geen enkel verschil

groetjes Tirza     

8

ik bewaar ze ALTIJD in de koelkast

tipsytaartje schreef:
saskiahuisman schreef:

nou saskia dan hoop ik dat jouw klanten nog niet ziek van je taarten zijn geworden want die kans is namelijk heeeeeeeeeeeel groot!
Banketbakkersroom is ook een product wat in de koelkast bewaard  moet worden! Ergens staat hier een uitleg van Lang Delftje, in bakken^vullen  neem ik aan

Hoi,

Ik schrik ervan zeg, ik heb dit dus altijd geleerd!
Dames, bedankt voor jullie tips, ik zal het goed onthouden en niet meer adviseren.
Overigens gebruik ik wel altijd bbroom op basis van water.
Maar ik las dat dit ook niet goed is. Dus nogmaals ik zal het onthouden.

10

saskia, meer mensen dachten dat hier, gezien het een tijdje terug ook zo op de site stond.
Ik heb toen een tijd geleden dr oetker gemaild met deze vraag en zij zeiden dat het echt in de koelkast moet. Nav daarvan heb ik het toen ook van de site af gehaald :)

groetjes Tirza     

11

oh goed dat ik dit lees, ik dacht ook banket room mag erbuiten blijven.

beedankt voor de tips!

12 Laatst bewerkt door saskiahuisman (26-02-2010 14:42)

tipsytaartje schreef:

saskia, meer mensen dachten dat hier, gezien het een tijdje terug ook zo op de site stond.
Ik heb toen een tijd geleden dr oetker gemaild met deze vraag en zij zeiden dat het echt in de koelkast moet. Nav daarvan heb ik het toen ook van de site af gehaald :)

Natalie,
ik ging er ook van uit dat het op waterbasis wel kon, maar nu
ik je uitleg lees, is het duidelijk, bedankt nogmaals. Ik zal het veranderen en aanpassen, een mens is nooit te oud om iets te leren.

13

Ik begrijp hieruit dat ik mijn fondant taart met botercreme gewoon in de koelkast kan bewaren zonder dat het fondant hard wordt.Want dat vraag ik me dus af of het dan niet heel hard wordt,het fondant.
Ik merk namelijk al tijdens het maken dat de fondant hard wordt als ik hem een poos wegleg en bv met een andere kleur bezig ben.
:Y

14

met een doos eroverheen zal t wel meevallen maar fondant blijft volgens mij sowieso nooit echt zacht, er zijn wel merken die niet uitharden hoor, moet je even in de webshop kijken

en ik doe ook altijd alles in de koelkast

tipsytaartje schreef:

Natalie,
Dan heb ik nog 1 brandende vraag hierover aan jou, als je de taart dan toch in de koelkast bewaart. Zet je de stand van de koelkast dan lager of niet? Ik ben hier wel benieuwd naar.

16

saskiahuisman schreef:
tipsytaartje schreef:

Natalie,
Dan heb ik nog 1 brandende vraag hierover aan jou, als je de taart dan toch in de koelkast bewaart. Zet je de stand van de koelkast dan lager of niet? Ik ben hier wel benieuwd naar.

nou zeg, je noemt me 2 keer Nathalie!!! :lol: :lol: heet toch echt tirza!! :lol: :lol:

Ik zet de koelkast wel idd op de laagste stand :)

groetjes Tirza     

17 Laatst bewerkt door saskiahuisman (27-02-2010 11:16)

Hoi Tirza,

Sorry voor je verkeerd noemen, en bedankt voor je advies.
Ik zal het niet meer vergeten, ook je naam dus niet! (hoe ik daar nou aan kom.....hi hi).

ik hoorde dat wanneer je fondant in de koelkast zet dat het dan gaat smelten.. het klinkt heel stom maar fondant (even als marsepein) is gemaakt van een en al suiker en wanneer suiker in aanraking komt met water smelt het (poedersuiker met water wordt ook glazuur) dus nu ben ik wel benieuwd waar ik hem dan moet bewaren wanneer ik er dus al fondant op heb maar ook banketbakkersroom aan de binnenkant... ik dek hem namelijk altijd af met vershoudfolie en laat het dan op het aanrecht staan, maar ben nu geloof ik een beetje in de war haha.. duseeuuhhh HELP?

Hoi,

Nou jij hebt een oud topic geopend, long time ago,.....maar goed. Taarten met banketbakkersroom altijd in de koelkast bewaren, doe ik inmiddels nu al jaren, dus liever niet op het aanrecht laten staan met vershoudfolie. Het beste is om de taart in een kartonnen taartdoos te bewaren in de koelkast.
Wat het smelten bedoel je denk ik dat vocht niet in aanraking mag komen met fondant of marsepein daarom gebruik je botercreme er tussen zodat je fondant niet gaat smelten.
Fondant gaat zeker niet smelten in de koelkast als deze om je taart zit. Fondant is niet alleen van suiker gemaakt maar ook van suiker, glucosestroop, plantaardig vet, verdikkingsmiddel E415, emulgator E871, aroma, azijn, kleurstof E171, soja lecithine.

Als taart uit een koude omgeving komt en in een warmere omgeving wordt geplaatst kan er condens ontstaan. Dus als een taart uit een koude koelkast in een ruimte om kamertemperatuur wordt geplaatst kan de fondant wat gaan zweten. Daarom haal je een taart het liefste ruim van te voren uit de koeling. De fondant droogt vanzelf weer op. Zo kan de vulling en de botercreme bovendien ook wat op temperatuur komen. Steenkoude botercreme is hard en veel vullingen worden ook stijver in de koeling, dus een taart is vaak lekkerder als je hem minstens een uur voor het snijden uit de koelkast haalt. Fondant gaat niet zo maar smelten. Misschien als je hem uit de vriezer gelijk op het aanrecht zet, maar vanuit de koeling heb ik dat nog nooit meegemaakt.

De banketbakkersroom moet gekoeld, dus de taart in een kartonnen doos in de koelkast bewaren en een uur voor het aansnijden uit de koelkast halen en in de kartonnen doos op het aanrecht wat op temperatuur laten komen.

21

Ik doe sowieso nooit huishoudfolie over een taart. Daardoor kan het vocht niet weg. Heb je dan nooit zwetende taarten gehad? Gisteren was trouwens wel een drama om te bekleden  :( . Het is erg vochtig buiten. Ik heb nooit last van zwetende taarten, maar gisteren wel. Het duurde ook erg lang voordat de taart droog was. Ik gebruik marsepein
Inderdaad een oud topic, maar nog steeds leerzaam  ;)