1

Onderwerp: Taart stapelen

Hallo iedereen!

Ik moet voor een doopfeest een taart maken :), nu heb ik al 2 biscuits afgebakken en dowels gekocht voor mijn eerste 'mooie' (hopelijk :p) stapeltaart.
De mensen voor wie ik ze maak wouden graag verse aardbeien in het midden van de biscuit, nu vroeg ik me af, als je dan een dowel door je taart duwt, plet je dan niet alles? :/ (als je me begrijpt) Ik vind het namelijk raar dat die dowel blijft zitten, als de resterende biscuit die je 'eruit' duwt nergens heen kan? :p
Er is namelijk geen punt aan mijn dowel, is een lange dunne houte stok uit een doehetzelf zaak :).

2

Re: Taart stapelen

Weet niet hoe het eruit ziet van binnen (voor onszelf nog nooit een stapel gemaakt) maar ik denk dat het wel meevalt. Tijdens het snijden duw je de aardbeien ook voor een groot gedeelte eruit  ;)
Maarre.....ik zou zelf geen dowels uit een bouwmarkt gebruiken. Deze zijn misschien ergens mee behandeld en niet echt voedselveilig... Gebruik je trouwens maar 1 dowel? Zo begrijp ik het uit je verhaal.

3

Het zijn smalle dowels, heb ze zelf ook volledig geschuurd om ze zo proper mogelijk te hebben, ze zien er uit als gewone taartdowels eigenlijk :D. Ik zou er 5 gebruiken? kleine taart is ong 20 cm en grote ong 25 cm :). Maar als je ze erdoor duwt, mag er dan een taartkartonnetje onder je taart zitten?

4

9mm dik en 2m40 lang, net nog eens gelezen op het aanhangende blaadje. Het zou onbehandeld moeten zijn :)

5

9 mm is behoorlijk dik volgens mij. Ik gebruik maiskolfprikkers, volgens mij zijn die dunner.
Hoe dikker de dowel, hoe meer taart je wegduwt.
Met een puntje eraan werkt makkelijk, maar is niet noodzakelijk.
Je doet inderdaad een karton onder beide taarten. Je dowels steek je in de onderste taart (zou er 5 of 6 gebruiken) en maakt ze net zo hoog als je taart. Daar rust dan de bovenste taart op.
Als je een lange dowel door de twee taarten wilt, moet je uiteraard eerst een gaatje in je karton maken.
Lijkt mij voor een stapel van 2 echter niet nodig.
Kijk anders ff op youtube. Daar staan massa's how-to's voor het stapelen.

Succes!

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat
www.facebook.com/cakebym

6

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen

Ik begrijp dat het een taart in opdracht is, dan zou ik voor veiligheid kiezen en dowels kopen bij een winkel in taartbenodigdheden........en geen spullen uit de bouwmarkt gebruiken.

Ik gebruik dikke rietjes van de action. Die dingen zijn 1 mtr lang geloof ik en behoorlijk dik. Voor een zak van een stuk of 30 betaal je 50 cent. Die rietjes zijn meer dan sterk genoeg voor kleine stapels en omdat ze hol zijn druk je niet zo veel taart weg.

8

Jolanda Boxem schreef:

Ik gebruik dikke rietjes van de action. Die dingen zijn 1 mtr lang geloof ik en behoorlijk dik. Voor een zak van een stuk of 30 betaal je 50 cent. Die rietjes zijn meer dan sterk genoeg voor kleine stapels en omdat ze hol zijn druk je niet zo veel taart weg.

Zelf zou ik geen rietjes gebruiken, wel wanneer deze met sateprikkers gevuld zijn  ;).
Maarre.. wanneer je rietjes gebruikt, druk je toch net zoveel taart weg? Het gaat dan wel in het holle rietje zitten, maar eet je toch niet meer op?  :think:

Ik bedoel met wegdrukken dat je minder taart "verplaatst". Dat wat in het rietje zit eet je inderdaad niet meer op ;-). Ik gebruik wel rietjes die je echt niet zo maar buigt. Ook als je 2 uiteinden in je handen neemt moet je echt wel behoorlijk kracht zetten voordat hij knak zegt. En ik gebruik ze alleen maar als ik een 15 cm taartje erop zet. Voor grotere taarten gebruik ik houten dowels. Ik maak alleen best vaak een stapeltje van 25 en 15 of van 20 en 15 en die rietjes doen het altijd perfect :D.

10

Ik gebruik meestal houten of plastic cakepop stokjes als ik een stapel van 2 taarten maak. Ik gebruik dan 6 stokjes en tot nu toe geen problemen gehad.

Ik heb net de vraag gekregen van een vriendin of ik haar bruidstaart wil maken, een stapel van 3 hoog. Als ik die cake pop stokjes gebruik,zal het gewicht dan niet te zwaar zijn van de bovenstetaart? Zullen de stokjes het in de onderste taart het dan houden? Onder elke taart voorzie ik wel een taart karton zoals bij de bakker

Baking makes me smile to see you smile
Blog: Whippy's fun baking