Onderwerp: Fotoprint op cupcakes met toefje: verstevigen of niet?

Hoi,

Even wat tips en advies nodig van jullie :)

Ik zou graag binnenkort cupcakes maken met een fotoprint erop, iets zoals dit (maar ander thema):https://www.inktweb.nl/blog/wp-content/uploads/cupcake-eetbare-inkt1.jpg

Ik vermoed dat dit zo'n printsheet is zoals je via de webshop hier kan bestellen...?

Ik vraag mij wel af of je dat gewoon rechtstreeks op het toefje moet plakken.. Als ik dat zo lees op internet lijkt dat wel. Maar eigenlijk ben ik een beetje bang dat de fotoprint gaat 'doorbuigen' als ze enkele uren op het toefje plakt.. Zo'n sheet is namelijk niet staalhard wel?
Moet je ze dan misschien eerste op een uitgehard rondje van suikerpasta plakken en dat op het toefje of hoe werkt dat precies??

Iemand advies?

Of misschien nog tips om 130 cupcakes te vervoeren?

Alvast bedankt!

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

2

Re: Fotoprint op cupcakes met toefje: verstevigen of niet?

ik heb afgelopen weekend cupcakes gemaakt met een toef en een fotoprint erop
al na een half uurtje begon de print te buigen en te krullen.
Dus ja, op uitgehard fondant leggen is mijn advies!

neem ook eens een kijkje op mijn Facebook site: taartengoed

Icing sheets worden hard. Frosty en ouwel niet. Gewoon op maat knippen, plastic verwijderen en aan de lucht laten drogen. Af en toe omkeren en dan wordt het goed hard. Ik laat het altijd drogen in een taartdoos tegen stof e.d.

Alleen.... Icing sheets moet je vervolgens ABSOLUUT NIET IN DE KOELKAST ZETTEN. De icing sheet wordt dan namelijk vochtig en dan zakt alles in ;-). Op botercreme gaat een icing sheet prima hard blijven (denk aan de schildjes die je wel eens ziet op slagroomtaarten).

Bedankt alvast!
Alleen... ik heb mijn printjes al besteld en het zijn frosty sheets :( die worden dus niet hard als ik het goed begrijp...? Is uitgehard fondant de enige optie of zijn er nog mogelijkheden? 

( en kan je frosty wel in de koelkast bewaren?)

Ik denk dat je ze dan inderdaad op uitgehard fondant moet leggen. Of nog beter eerst op de fondant leggen en dan laten drogen, dan kun je de fondant nog netjes bijsnijden ;-). Uitgehard fondant wordt over het algemeen niet meer zacht, ook niet in de koelkast. Je moet je koelkast alleen wel op het laagste standje zetten, dus de hoogste temperatuur en de cupcakes in een kartonnen doos zetten. Niet in een plastic doos.

Je kunt 130 cupcakes overigens prima in taartdozen vervoeren. Gaan er zo'n 25 in 1 grote doos. Je hebt ook speciale cupcake dozen met vakjes erin zodat de cupcakes niet kunnen schuiven. Even kijken op aribacakes. Daar hebben ze grote dozen voor 24 cupcakes.

Je kunt een taart met een icing sheet overigens prima in de koelkast bewaren in een kartonnen doos. Echter wordt een icingsheet bij het kleinste beetje vocht opnieuw slap. Als hij plat op een taart ligt is dat geen probleem, maar bij plaatjes die hard moeten blijven dus wel.

Superhard bedankt voor de adviezen, ik kan aan de slag :)