1

Onderwerp: Chocolade decoratie maken..maar wordt na koelen vochtig

Hallo,

Ik heb geprobeerd chocolade decoratie te maken, au bain marie gesmolten, in een spuitzak gedaan en gespoten op bakpapier, nu heb ik het in de koelkast gezet om stijf te worden.
Ik heb het nadat het stijf was geworden de chocolade van het papier gehaald en op een stukje keukerol gelegd, maar nu merk ik dat het vochtig wordt van de temperatuur verschil, en het lijkt erop dat het niet meer stijf gaat worden?
Hoe doe ik dit? doe ik dit goed en laat ik het gewoon een nachtje liggen drogen aan de lucht? of wordt dit nu niet meer hard? had ik het in de koeling moeten laten liggen?

Ik hoop dat iemand mij dit kan beantwoorden.

vriendelijke groet:
Astrid.

2

Re: Chocolade decoratie maken..maar wordt na koelen vochtig

Hoe warm was de chocolade toen je hem ging verwerken? Als je gespoten decoraties wil maken moet je de chocolade temperen als je wil dat ie weer mooi hard en glanzend wordt.
Temperen of voorkristaliseren wil zeggen dat je de warme chocolade afkoelt tot 28 graden ( door 2/3 op een koele ondergrond in beweging te houden tot hij die temperatuur bereikt) en daarna weer verhit tot Max 31 graden ( door de resterende warme chocolade weer toe te voegen).
Je kan ook de chocolade afkoelen to 31 graden door er extra niet gesmolten chocolade aan toe te voegen welke dan zal smelten en je chocolade af laat koelen.
Nu zal denk ik de chocolade niet meer mooi hard worden.

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-

3

hoi,
Ik heb de chocolade de nacht op het aanrecht laten liggen, het is wel weer wat harder geworden, maar ziet er raar uit.. vlekkerig.
Ik heb de chocolade gespoten toen hij direct uit de kom van de au bain marie kwam, dus was goed warm..dat is dus mijn fout.

Bedankt voor jou info, ik zal is beter gaan inlezen over het temperen.

groeten.

4

Dat vlekkerige komt doordat je chocolade dus niet de juiste temperatuur had bij verwerken. Volgende keer beter...je weet nu in ieder geval wat je fout gedaan hebt :s

Live as if you were to die tomorrow
Learn as if you were to live forever! -Ghandi-