1

Onderwerp: taart iets ingezakt, wat ging er mis?

ik heb een stapeltaartje gemaakt van een taart van 20cm en uiteindelijk 12cm hoog en een barbietaartje van een bolvormpje van 15 cm.
de vulling van de bol was wolkentoetje en de onderste taart een laag vlaaivulling kers en chocoladebavaroise. ik heb gestut met 6 plastic cakepopstokjes op aanraden van de verkoopster in de taartbenodigdhedenwinkel (ik kwam voor de bamboe dowels, die waren uitverkocht). tussen beide taarten heb ik 2 vetvrije kartonnetjes gebruikt.
nu zag ik vanochtend dat de onderste taart onderin toch wat 'breder'is geworden, oftewel, wat ingezakt. niet veel, denk dat de meeste niet-taartbakkers het niet zien, maar het stoort mij wel natuurlijk.

wat zou er verkeerd gegaan zijn? zijn de cakepopstokjes toch niet geschikt voor stapelen? is er iets verkeerd gegaan met de kersenvulling (de onderste laag vulling)? of kan het iets heel anders zijn?

Re: taart iets ingezakt, wat ging er mis?

Hoi,

Ik zou niet stapelen met cakepopstokjes, ik denk dat het daar aan heeft gelegen. Deze zijn voor hele lichte dingen maar niet om te stapelen. Ik snap niet dat iemand je dat heeft aangeraden.

Dan kun je beter kitkatstokjes nemen, die zijn wat beter. Echter dowels of houten bamboestokjes zijn het beste.

3

Ik ben zelf ook bang dat het daar aan heeft gelegen, maar degene die deze aangeraden heeft, bakt zelf ook véél taarten, dus dan denk je dat het toch goes zou moeten zijn.

4

Het zou aan de stokjes gelegen kunnen hebben, omdat deze best wel smal zijn en makkelijk kunnen weglijden in de taart. Zelf zou ik toch eerder gaan voor plastic en niet voor papier of kitkats. Ben altijd bang dat deze slap worden door de vulling.
Tegen mij is ook eens gezegd in een winkel dat ze bij workshops deze stokjes vaak gebruiken om te stapelen. Ze hadden daar ook geen houten dowels meer. Ik heb deze toen wel meegenomen, maar uiteindelijk toch niet gebruikt, omdat ik het niet aandurfde. Waren overigens wel van die papieren stokjes

5 Laatst bewerkt door claartje79 (06-09-2014 13:26)

Dit waren wel de plastic stokjes, anders had ik ze er ook niet in durven doen hoor. Volgende keer toch maar de echte dowels, ook als ik daarvoor dan naar een andere winkel moet. Dit is me toch wat te zonde van al het werk.

6

claartje79 schreef:

Dit waren wel de plastic stokjes, anders had ik ze er ook niet in durven doen hoor. Volgende keer toch maar de echte dowels, ook als ik daarvoor dan naar een andere winkel moet. Dit is me toch wat te zonde van al het werk.

Had begrepen uit je startbericht dat je de plastic stokjes had gebruikt  ;) maar omdat er ook van die papieren zijn, en deze dus toch regelmatig voor stapelen worden gebruikt (kleine taartjes) wilde ik deze toch even noemen ;). Bij de Wibra zag ik trouwens dikkere cakepop stokjes. Maar omdat deze, jammer genoeg, van papier waren heb ik deze toch niet meegenomen.

Bij de action hebben ze ook hele lange dikke rietjes. Die zijn ook prima voor stapelen met kleine maatjes. Zijn wel hele brede rietjes he, niet van die gewone buigrietjes.

Het kan overigens ook zijn dat het gewicht er voor heeft gezorgd dat je onderste taart iets breder is geworden. Maak altijd van je onderste laag biscuit een iets dikkere laag en de bovenste lagen iets dunner. De zwaarste vulling kun je ook het beste onderin doen. In jouw geval was dat dus de kersenvlaaivulling. En natuurlijk niet vergeten een goed dijkje te spuiten van botercreme ;-).

8

Sommig verkoopsters....
Als alternatief kun je een rietje vullen met sateprikkers, dat komt redelijk overeen met een houten dowel.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart