1

Onderwerp: Afbeelding op je taart maken

Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand weet hoe je op een makkelijke manier een afbeelding op een taart maakt. Nu heb ik wel eens pogingen gedaan om een puzzelplaatje te snijden van fondant, maar dat vind ik nog niet zo makkelijk. Ik gebruik dan een scherm mesje, maar de fondant krult op en ik krijg geen mooi strak figuur. Heeft iemand een tip met welk gereedschap je dit het beste kan doen of door middel van schilderen?
Laatst heb ik wel een figuur getekend met een eetbare stift en daarna met een heel klein kwastje zwarte kleurstof en alcohol en dat ging redelijk, maar je moet wel een hele vaste hand hebben en je kunt niet op de fondant leunen, want dan gaat het mis.
Ik heb in ieder geval grote bewondering voor mensen die met gemak een puzzelplaatje maken van fondant, want ik word er nu nog niet echt blij van.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jip en Janneke is de opdracht, dus

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook-site Taartenfantasie https://www.facebook.com/TaartenvanDre?ref=hl

Re: Afbeelding op je taart maken

De fondant goed dun uitrollen en een stevige fondant gebruiken. Geen satin ice, maar bijvoorbeeld funcakes of callebaut. Funcakes is volgens mij nog net even iets steviger dan callebaut.

Voor het snijden gebruik ik een scalpel. Die zijn wel te koop in de webshop.

Gebruik crisco tegen het plakken aan de werkbank en absoluut geen poedersuiker. Bij poedersuiker gaat de fondant namelijk heel makkelijk schuiven waardoor je de fondant makkelijker mee trekt tijdens het snijden. Je plaatje vervormt dan. Bij crisco plakt de fondant niet aan je werkbank, maar blijft hij wel stevig liggen als je er in snijdt.

Als je mesje een beetje plakt kun je hem heel dun insmeren met wat crisco. Hierdoor glijdt hij super makkelijk door je fondant. Echt heel dun hoor ;-).

En tot slot na het snijden de onderdelen gelijk in elkaar puzzelen en eventueel wat tegen elkaar aandrukken zodat ze naadloos aansluiten.

Oh en als je het niet aandurft kun je altijd een sheetje bestellen ;-)

4

Ha, ha sheetje bestellen. Had ik ook al aan gedacht. Bedankt Jolanda voor je tips, daar kan ik wel wat mee en misschien dat ik het nog een keertje aandurf.  :think:
Het lijkt zo eenvoudig, zo'n puzzelplaatje maken. Totdat je eraan begint.   :rolleyes:

Neem ook eens een kijkje op mijn Facebook-site Taartenfantasie https://www.facebook.com/TaartenvanDre?ref=hl

De eerste keer viel mij ook vies tegen. Ik dacht, dat doe ik wel even, maar ik ben uiteindelijk een hele avond bezig geweest voordat ik tevreden was met mijn eerste nijntje. Kwestie van vaker doen en handigheidjes erin krijgen. Ik heb zelf nooit een workshop oid gevolgd, maar geef er af en toe zelf wel 1. De tips die ik jou heb gegeven geef ik dan ook en eerlijk gezegd komen er altijd hele mooie puzzels uit. Zelfs als mensen eigenlijk een plaatje hebben uitgezocht die te moeilijk is voor een eerste keer. Nu moet ik zeggen dat jip en janneke op een sheetje denk ik wel erg mooi uitkomt. Als ik zelf een jip en janneke zou moeten maken zou ik ook kiezen voor een sheetje. Domweg omdat me dat mooier lijkt dan een puzzel.