1

Onderwerp: Gewicht stapeltaart

Voor komend weekend ben ik bezig met een bruidstaart. Op verzoek van het bruidspaar wordt een van de taarten een worteltaart. Het worden 4 lagen van 30-25-20-15 cm, waarvan de een na onderste de worteltaart. Deze heeft een gewicht van ca. 3 kg. Is het verstandig die op de onderste taart te zetten, uiteraard wel met stevige houten dowels en een taartkarton ertussen of beter een cakedrum nemen? Ik ben bang dat het voor de onderste te zwaar wordt en overweeg de worteltaart apart te plaatsen, niet als onderdeel van de stapeltaart. Zou wel jammer zijn, want dan wordt het 30-20-15 en de worteltaart apArt. Graag jullie advies.

2

Re: Gewicht stapeltaart

Ik zou geen cakedrum nemen, maar gewoon een cakeboard. Doe ik sowieso altijd met stapels.
Wanneer je goed stut moet het wel lukken. Zou wel, als het kan, op locatie stapelen. Had toevallig afgelopen weekend ook een 30-25-20-15 stapel en de onderste vond ik al zwaar, terwijl deze gewoon van biscuit waren, gevuld met bc en jam en bekleed met fondant....

3

Zou ivm het gewicht op de locatie stapelen, zorg er anders voor dat ook je onderplaat, waar dus je 30 cm op staat, stevig genoeg is om het gewicht te dragen en niet kan door buigen als je de taart optilt hierdoor kunnen je dowels gaan schuiven en dus je taart gaan instorten, zelf helaas bijna een keer gehad. Ik zou ook voor de onderste lagen geen houten dowels maar de hole van plastic gebruiken, deze kunnen minder snel verschuiven. En onder je worteltaart net als wat esther zei een cakeboard nemen. Veel succes en plezier met maken in ieder geval!!

4

[MOVE] -> taartdecoratie algemeen

(de rubriek bruids- en stapeltaarten is een show-rubriek ;-) )

Het is voor het eerst dat ik iets op dit forum plaats. Super veel dank voor jullie snelle reacties.
Ik had inderdaad ook bedacht dat ik de taart op de locatie in elkaar zet, zodat ik niet zo stressvol bezig hoef te zijn als in amazing weddingcakes ;-).
De onderplaat is een 15 mm dikke plank uit een kast, die ik heb bekleed, buigt beslist niet door. Moet de taart natuurlijk wel vastplakken zodat hij niet gaat schuiven. Ik heb met opzet houten dowels genomen, omdat ik dacht dat dat het stevigst was, maar dus beter holle plastic nemen? Ik heb ook nog wat dikkere houten dan de traditionele??
Onder de worteltaart nu gewoon een taartkarton, maar dus beter iets stevigers? Heb ook een heel stevig stuk van een oude kunststof snijplank op maat geknipt, iets dikker maar veel steviger dan een taartkarton. Ik weet niet zo goed het verschil tussen cakeboard en cakedrum. Cakeboard is de dunne????
Dank voor jullie reacties. Heel nuttig en ik twijfel nu veel minder.

6

een cakeboard is circa 1cm dik, een cakedrum is 3 a 4 mm dik

Succes!

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!

7

Siena schreef:

Succes!

Precies omgekeerd Siena, sorry.....

Een cakeboard is 4mm dik, een cake drum is 10mm dik.

Ik zou tussen elke laag een cake board (4mm) doen.

Veel succes en plezier en vergeet niet je taart te showen als hij af is! :)

8

Hoi,

Ik zit met een soort gelijk probleem.. Ik ga een 3laagse taart maken van Red velvet met roomkaas.. Omdat de taarten niet zo goed omhoog kwamen heb ik overal dubbele recepten van moeten gebruiken (I know!!).. Nu zijn de biscuits dus wel zwaar geworden. Als ik ze extra zou stutten en tussen iedere laag een gouden/ zilveren karton (de iets stevigere).. Zou dat dan voldoende zijn om 3 lagen te stapelen?
Alvast bedankt!

Bij mij is het prima gelukt, geen enkel probleem. Het waren 4 taarten, waarvan de een na onderste zo'n 3,5 kg! Houten dowels gebruikt en tussen de onderste en de een na onderste een op maat geknipt dun kunststof snijplankje, wel een beetje flexibel, maar stevig. Voor de andere taarten taartkartons. Onderbord was een oude plank uit een kledingkast, zeer stevig.

10

Oke, dat is goed om te lezen! :) Ik heb nog hoop haha
Er komt sowieso een MDF plaat onder en extra stuts.. Bedankt voor je reactie!

11

annick67 schreef:
Siena schreef:

Succes!

Precies omgekeerd Siena, sorry.....

Een cakeboard is 4mm dik, een cake drum is 10mm dik.

Ik zou tussen elke laag een cake board (4mm) doen.

Veel succes en plezier en vergeet niet je taart te showen als hij af is! :)

haha, je hebt gelijk! Was er zo te lezen even niet helemaal bij met mijn hoofd toen ik het typte

website: One of a Cake! of www.facebook.com/OneOfaCake
ook voor prints op ouwel & frosty!