1

Onderwerp: hoe het beste bewaren

Hallo allemaal,

Ik heb zondag een taart nodig.

Wanneer kan ik het beste mijn biscuit maken en fondant kleuren?

En hoe kan ik het beste mijn taart na het vullen en bekleden bewaren.

Nog 1 laatste vraag. Als ik mijn taart heb gevuld met slagroom en aardbei hoe moet ik dit in de koelkast bewaren? moet er een zak omheen zodat ik daarna om mijn gemak de fondant kan uitrollen of pas als ik hem hem bekleed de koeling in?

2 Laatst bewerkt door MirandaB (31-08-2014 19:36)

Re: hoe het beste bewaren

Je biscuit kun je nu al bakken en daarna invriezen in een pedaalemmerzak. De zak goed afsluiten. Een uurtje of 2 voordat je de taart wilt gaan vullen, kun je 'em uit de vriezer halen. Gewoon in de zak laten ontdooien, de zak wel open maken zodat eventueel vocht weg kan.

Fondant kun je ook enkele dagen vantevoren kleuren.

Als je de taart hebt gevuld, deze in de koelkast zetten zodat je je fondant kunt uitrollen. Je ganache of botercreme (waarmee je hebt afgesmeerd), kan dan goed opstijven. Er hoeft GEEN zak om de taart.  Na het bekleden en decoreren de taart wederom in de koelkast zetten. Ook dit keer zonder zak (misschien in een taartdoos?)
Let er wel op dat je vulling slagroom is en dus niet zo lang houdbaar. Als de taart zondag gegeten wordt, zou ik de taart pas zaterdagavond vullen, afsmeren en bekleden.
Succes :) !

3

wauw. Dank voor je duidelijke uitleg.

Wordt de biscuit niet droog? ik gebruik de biscuitmix van de jamin.

4

samira22 schreef:

wauw. Dank voor je duidelijke uitleg.

Wordt de biscuit niet droog? ik gebruik de biscuitmix van de jamin.

Nee hoor, van invriezen wordt je biscuit niet droog. Je zou het biscuit nog kunnen tremperen (druppels vloeistof, zoals likeur of suikerwater, op je taart sprenkelen). Dan blijft je biscuit zeker lekker!

5

oh super. Misschien een stomme vraag maar hoe maak je suikerwater. Ik neem aan dat je de taart pas na het ontdooien in lagen snijdt

6

samira22 schreef:

oh super. Misschien een stomme vraag maar hoe maak je suikerwater. Ik neem aan dat je de taart pas na het ontdooien in lagen snijdt

Ik gebruik zelf wel eens Tova om mee te tremperen. Dat is een soort vruchtensaus in een glazen flesje (gewoon te koop bij de supermarkt). Het bestaat ook in aardbeiensmaak.
Nadat je de taart in laagjes hebt gesneden, sprenkel je op elke laag wat vloeistof. Dit trekt in het biscuit en geeft het een lekkere smaak. En je biscuit wordt niet droog.

7

En je moet je taart inderdaad eerst laten ontdooien en daarna in laagjes snijden ;) ...

8

Super dank voor je antwoord. Ik denk dat ik maar morgen de taart maak, besprenkel en dan vriezer in. Topt top top. Nogmaals dank

9

Graag gedaan!

Maarre... je kunt het beste eerst je taart bakken en invriezen. En pas na het ontdooien de lagen besprenkelen ;) . Dat tremperen hoeft trouwens niet hoor. Ik deed het lang niet altijd en nooit een droog biscuit gehad.

10

Ah ok. dank je wel. ideaal dat invriezen. scheelt veel werk

11

Ik zou de gevulde- en afgesmeerde taart minstens 1, maar liever 2 uur in de koelkast zetten. Dan weet je zeker dat je botercreme of ganache stevig is geworden en kun je hem veel strakker bekleden. Zorg er ook voor dat als je veel werk hebt aan het versieren, je de taart tussendoor ook goed terug koelt, anders bederft je vulling of wordt je botercreme zacht en beschadigt je taart makkelijker.

Je kunt je taart na het bekleden het beste in een kartonnen taartdoos in de koelkast bewaren. NIET in kunststof taartdoos of plastic zak, dan kan eventueel vocht nergens heen. Een kartonnen doos kan dat vocht eventueel opnemen. Als je een beklede taart zonder doos in de koelkast zet dan kan hij door het temperatuurverschil gaan zweten en/of smelten. Bovendien moet je er goed op letten dat je geen andere etenswaren in de koelkast hebt die sterk ruiken (ui of zo) want dat is niet zo best voor je taart.

Veel succes!

12

Soms, wanneer ik weinig tijd heb, zet ik de gevulde en afgesmeerde een half uurtje in de vriezer. Dan is de bc hard genoeg om met een warm paletmes glad te strijken  ;). Zelf vul ik een biscuit me room (bbr, slagroom enz) ook een dag van tevoren, maar niet per se de avond ervoor. Gewoon in de ochtend, anders kom ik in tijdnood met decoreren enz  ;) . En zeker aangevette slagroom  :9  kan wel wat hebben. De slagroom die ik over was trouwens na twee dagen nog goed  :Y (was een testje voor onszelf)

13

dank jullie wel. Ik zla meteen een taartdoos hier bestellen