1

Onderwerp: Suikerkunst

Hoi allemaal,

Ik heb vandaag wat geëxperimenteerd met suikerkunst maar het lukt nog niet helemaal. Ik had ergens gelezen dat je 1 kop suiker doet en 1/3 kop water, klopt dit? Ik had het idee dat het te veel water was, het mengsel bleef erg vloeibaar en je kon er niks mee. Daarna een keer met heel weinig water geprobeerd maar toen heb ik het denk ik niet lang genoeg gekookt, het was niet goed gesmolten; heel klonterig.

Ik gebruikte trouwens kristal suiker. Is het beter om isomalt suiker te gebruiken? Zo ja, kan je dat gewoon in de winkel kopen of moet dat online (ik woon in omgeving Utrecht)?

Nog verdere tips? :)

Re: Suikerkunst

Hoi,

Maar waar wil je het voor gebruiken want dat is me niet helemaal duidelijk.

3

Hoi,

Maakt het iets uit waar ik het voor wil gebruiken? :p
Ik ben gewoon leuk aan het expirimenteren. :)

Mijn enige vragen zijn: klopt de water/suiker verhouding, en is het beter om isomalt suiker te gebruiken ipv gewone kristalsuiker?

4

Suikerkunst is een breed begrip  ;) . Wil je bv geblazen suikerbellen of bloemetjes? Denk dat Saskia dat bedoelt  ;)

5

Hoi, ik heb een kookboekje en daarin staat: gelijke hoeveelheden water en suiker. Dus 100 gram suiker en 1 dl water. Deze basis wordt in het boek gebruikt voor het maken van o.a. suikerscherven, spiralen, suikermandjes etc.
Misschien kun je er iets mee!

6

@Esther68: Oh aha. Gewoon bloemetjes :) geen blazen.

@Mar83: Thanks, dat is idd een stuk minder water dan ik eerst gedaan had! Zal dat eens proberen!

Staat er in dat kookboekje ook iets over kristalsuiker/isomaltsuiker?

7

Nee, er staat niet specifiek in vermeld welk soort suiker er gebruikt moet worden.

Isomalt heeft een hogere smelttemperatuur en plakt minder snel, daarom wordt het sneller gebruikt voor suikerdecoraties. Maar ik denk dat je ook prima kunt oefenen met gewone kristalsuiker. Heb zelf btw geen ervaring met suikerwerk etc. :-)

8

En uiteindelijk kan je súpergoed werken met isomalt, want dat is er speciaal voor gemaakt. Is gladder van structuur ook..... :)

Succes en vooral veel plezier!

9

kan met beide. Ik zelf heb het gedaan met gewone suiker en dat wilt prima. Isomalt schijnt beter/makkelijker te werken.....maar vind ik wel een stuk duurder.

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl